Påverkas vikten av hur snabbt man äter?

december 23, 2019
Hur snabbt man äter är en viktig faktor som påverkar matsmältningen och viktnedgången hos de som försöker bli av med några kilon.

Många personer som försöker tappa vikt börjar leta efter sätt att minska antalet kalorier de konsumerar. Men alltför ofta fokuserar de bara på vad de äter, men inte hur de äter. Hur snabbt man äter spelar faktiskt roll.

Vissa studier visar trots allt att hastigheten med vilken man äter är kopplad till viktuppgång. En möjlig anledning till det är att långsamt ätande får dig att bli mätt tidigare.

Att äta långsammare ökar även mängden vatten man dricker och expansionen av magen. Detta påverkar de biologiska processer som slår fast hur mycket man en person konsumerar.

I denna artikel ska vi lära oss  lite mer om hur hastigheten man äter i påverkar ens vikt.

Mättnadshormoner

Hormoner styr mättnaden

Hormonsvaret som rapporterar mättnad är långsamt, vilket är anledningen till att långsamt ätande hjälper dig att registrera mättnad i rätt tid.

Att äta för snabbt försvårar den korrekta funktionen hos de biologiska mekanismer som underrättar dig om att du är mätt.

Denna information regleras av ett antal hormoner, där den huvudsakliga är kolecystokinin.

Genom att bli medveten om mättnadskänslan kan man sluta äta när man redan fått i sig tillräckligt, men för det måste mekanismen hinna utlösas. Om du äter för snabbt kan du därför hinna äta för mycket.

Det har visats att för snabbt ätande minskar segregeringen av hormoner som indikerar mättnad.

Läs även: 5 fakta om leptin: mättnadshormonet

Studier om kopplingen mellan hur snabbt man äter och viktuppgång

Flera studier har visat att långsamt ätande avsevärt kan minska mängden mat du äter.

En sådan studie utfördes med en liten grupp deltagare som inkluderade personer med normalt vikt och personer med övervikt eller fetma.

Alla fick alternativet att äta på ett avslappnat sätt och under villkor som lät dem göra det långsamt. Vid ett annat tillfälle ombads de att äta snabbt.

Resultaten visade att alla deltagarna konsumerade mindre mat när de åt långsamt och kände sig mindre hungriga senare jämfört med när de åt snabbt.

Läs även: 5 mentala tips för att tappa vikt lättare

Vad man kan man göra för att äta långsammare?

Ät inte med mobilen framme

Undvik att äta med distraktioner eftersom de håller din uppmärksamhet och får dig att äta snabbare.

Alla måltider som äts på mindre än 20 minuter anses generellt vara för snabbat, oavsett vilken mat det rör sig om.

Nedan ska vi dela med oss av några tips för att hjälpa dig att äta långsammare:

  • Platsen du äter på är viktig. Den bör vara lugn och mana dig att äta avslappnat. Experter rekommenderar att man äter utan TV-apparater och dylikt påslagna eftersom de håller din uppmärksamhet och får dig att undermedvetet äta snabbare.
  • Du bör tugga 20-25 gånger per tugga. När du gör det Ska du försöka identifiera ingredienserna och smakerna.
  • Använd bestick, även för pizza och smörgåsar.
  • Att äta med andra människor hjälper dig att socialisera och äta långsammare.

Avslutningsvis ska du komma ihåg att du måste anamma goda matvanor för att förbli frisk. Det är inte bara typen av mat som spelar roll, utan även hur du äter och hur snabbt.

  • Andrade, A. M., Greene, G. W., & Melanson, K. J. (2008). Eating Slowly Led to Decreases in Energy Intake within Meals in Healthy Women. Journal of the American Dietetic Association. https://doi.org/10.1016/j.jada.2008.04.026
  • Macht, M., Meininger, J., & Roth, J. (2005). The pleasures of eating: A qualitative analysis. Journal of Happiness Studies. https://doi.org/10.1007/s10902-005-0287-x
  • Clevenger, A. P. (1991). Hábitos alimenticios. Ecología Del Oso Pardo En España. Monografías Del Museo Nacional de Ciencias Naturales, 4.