Bli av med slapp hud efter viktnedgång

För att förebygga slapp hud är god hydrering mycket viktigt, inifrån och ut. Drick 2 liter vatten om dagen och använd mjukgörande krämer.
Slapp hud

En välsvarvad kropp med fast hud är kanske ett av de svåraste målen att uppnå och man måste vara engagerad i sina ansträngningar för att se resultat.

Slapp hud visar sig ofta efter plötslig viktminskning eftersom huden och musklerna förlorar spänst som ett resultat av nedbrytningen av kollagen- och elastinfibrer, vilka är ansvariga för att ge huden dess ton och fasthet.

En av de främsta orsakerna till detta problem är en strikt diet som främjar en snabb viktminskning som inte ger huden tillräckligt med tid för att anpassa sig ordentligt.

Av denna anledning rekommenderar experter att man ska gå ner i vikt gradvis med en plan som innefattar träning.

Men om det är för sent att gå ner i vikt och tona på samma gång så finns det några sätt som kan hjälpa dig att bli av med slapp hud.

Förändra din kost

Matval

Det här tipset är det viktigaste för att bekämpa slapp hud och effektivt förebygga ständiga förändringar i din vikt.

Om du inte äter hälsosamt kommer allt arbete du lägger ner för att förbättra din figur vara förgäves eftersom rätt kost krävs för bästa resultat. Du måste sluta äta de livsmedel som orsakar ansamling av fett.

Att äta hälsosamma livsmedel, med lågt fett- och sockerinnehåll, förbättrar din hälsa i allmänhet och håller huden fast.

Rekommenderad läsning: Kanariefrön för att reglera kolesterolet och gå ner i vikt

Träna med fokus på dina problemområden

När du gå ner i vikt snabbt märks slapp hud extra tydligt på områden som buken, rumpan, benen och armarna. Ett av de mest effektiva sätten att bekämpa det är att göra några övningar inriktade på dessa områden.

  • Buk: Klassiska crunches är de vanligaste, men andra övningar som tränar magmusklerna fungerar också.
  • Ben och rumpa: De kan som regel tränas samtidigt i en och samma övning.
  • Armar: Att lyfta vikter och utföra andra styrketräningsövningar är effektivast.
  • Ansikte och hals: Dessa delar är lika viktiga som de andra och kan bearbetas med ansiktsövningar.

Träna hela kroppen

Joggare

För att bibehålla en hälsosam vikt och fast hud är det en bra idé att inkludera några övningar som tränar hela kroppen i din rutin, såsom att promenera 30 minuter om dagen, jogga, cykla eller gå ut med hunden.

Dessa rörelser innebär fysisk ansträngning och ökar din ämnesomsättning, vilket förhindrar att fett åter ansamlas på de delar av kroppen som du har kämpat med.

Undvik exponering för UV-strålar

Solen och solarier utsätter huden för skadliga UV-strålar som minskar dess elasticitet och kollageninnehåll. Det är bäst att undvika denna exponering samt skydda sig med solskyddskräm och hatt samt kläder som täcker huden.

Drick mer vatten

Vattenflaska

Att dricka mycket vatten varje dag är ett av de bästa sätten att återfukta huden och förbättra dess elasticitet för att hjälpa den att anpassa sig till de förändringar som kommer med viktförlust.

Man anser att kvinnor bör dricka 2 liter vatten om dagen medan män ska dricka upp till tre.

Återfukta huden

Att använda fuktgivande krämer är också ett bra sätt att bekämpa slapp hud och förbättra hudens ton på kort tid.

Vi rekommenderar att du väljer produkter som innehåller Q10, kollagen, retinol och elastin eftersom de stramar upp huden och förebygger rynkor.

Ät mer protein

Proteinrik mat

Proteinrika livsmedel i kombination med kolhydrater bidrar till ökad fysisk prestation och kroppens förmåga att bränna kalorier.

Några av de bästa livsmedlen med protein inkluderar:

  • Fisk
  • Kyckling
  • Linser
  • Soja
  • Kikärtor
  • Ägg

Se även: De bästa grönsakerna för viktnedgång

Exfoliera huden regelbundet

Ett av syftena med att exfoliera huden är att avlägsna döda celler för att förbättra hudens utseende och förebygga uppkomsten av mörka fläckar.

Det spelar också en viktig roll i att stimulera blodflödet, som också bidrar till att förbättra hudens utseende.

En bra exfoliant:

  • Blanda lite grovt salt med två matskedar kokosolja och massera huden i cirkulära rörelser.

Spara