De bästa simövningarna för att gå ner i vikt

Utöver att vara en aerobisk övning kan simning anpassas till åldern och till varje persons behov.
simma

Att simma är en av de mest kompletta övningarna du kan göra, inte bara för att bränna fett utan även för att gynna hjärtat. Alla kan göra det, oavsett ålder, och man behöver inte ha någon tidigare erfarenhet.

Läs nedan om hur du kan använda simning för att gå ner i vikt.

Innan du börjar

Om du har funderat på att börja simma som ett alternativ för att gå ner i vikt, men aldrig har varit i en pool, behöver du inte oroa dig. Du kommer att känna dig som en fisk i vattnet inom några minuter och kommer att börja gå ner i vikt utan att du ens inser det.

Försök att överväga följande tre tips:

  1. Det första målet är att komma över rädslan för vatten och försöka att inte förlita sig på kanterna. Fokusera inte på att göra övningen perfekt, utan att göra det som känns bäst för dig.
  2. Börja med enkla övningar. Poängen är att gå ner i vikt, inte att vara med i OS. Du kan använda hjälpmedel för att lära dig att ta dig fram i vattnet.
  3. Det tredje steget är att behärska andningen. Börja i den grunda delen av bassängen. Doppa ansiktet en stund och lyft sedan upp det för att andas. Upprepa det flera gånger.

simma

Varför används simning för att gå ner i vikt?

I grund och botten är det aerobisk träning, men till skillnad från joggning, cykling eller spinning kan simning utövas på ett lugnare sätt, oavsett ålder, och kan anpassas till varje persons behov. Det är dessutom en sport som lämpar sig för alla, även de som har sjukdomar eller någon form av krämpor.

Det som är bra med simning är att det inte riktigt känns som träning. Det fungerar dessutom bättre än många andra sporter eftersom musklerna måste utöva tryck mot ett vattenbaserat medium.

Övningar för att gå ner i vikt med simning

För att bränna kalorier i hela kroppen rekommenderas två pass:

  • 200 meter: de första 50 crawl, sedan 50 meter ryggsim och till sist 100 meter vanlig simning
  • 400 meter: 100 meter ryggsim, 200 vanlig och 100 crawl

simma

Bilder: Jim Bahn, Daniel Wetzel och Ajuntament d’Esplugues

Spara