Lär dig att dricka vatten på rätt sätt

Det rekommenderade dagliga vattenintaget varierar från 1,5 - 2 liter. Prova att smaksätta ditt vatten med citronsaft eller köp färdigberett smaksatt vatten om du har problem med att dricka sex till åtta glas vanligt vatten per dag.
Dricka vatten

Vi påminns ständigt om hur viktigt det är att dricka mycket vatten för att rengöra kroppen och bibehålla god hälsa, men vet du hur du gör det på rätt sätt? Mängden du dricker är en viktig aspekt, men du måste också lära dig att dricka vatten vid de rätta tidpunkterna under dagen.

I dagens artikel ska vi gå igenom de fördelaktigaste sätten att dricka vatten och hur det också kan hjälpa dig med andra hälsofrågor.

Vikten av vatten

Vatten är vad våra kroppsvätskor (urin, svett, magsafter, saliv, tårar, mm.) till största delen bestånd av, och cellerna i kroppen är också beroende av det för att fungera normalt.

Även om det är viktigt att dricka vatten får du såklart också i dig det via maten du äter – särskilt frukt och grönsaker.

Barn med vattenflaska

Vilken sorts vatten bör vi dricka?

Om ditt kranvatten är av god kvalitet är det alltid det mest hälsosamma, ekonomiska och miljövänliga alternativet. Men du måste säkerställa att kvaliteten på detta vatten är hög både vid källan och efter att det passerat genom ledningarna och nått din kran.

Flaskvatten är ett bra alternativ så länge det håller hög kvalitet, och helst ska det komma i en glasflaska.

Slutligen finns osmotiska och andra typer av filter också som alternativ.

Ditt vatten bör inte ha en konstig smak eller lukt.

Hur mycket bör vi dricka?

I allmänhet ligger det rekommenderade dagliga intaget av vatten på mellan 1,5 – 2 liter, eller cirka 6 till 8 glas. Om du följer dessa tips kommer du märka att det är inte så svårt att uppnå det målet.

Men du måste också överväga din specifika situation eller villkoren för dagen. Du behöver till exempel mindre vatten under vintern än under sommaren, och du behöver mer om du tränar regelbundet jämfört med om du har en stillasittande livsstil.

Börja genom att öka mängden vatten du dricker gradvis – utöka med ett halvt glas varannan eller var tredje dag tills du kommer upp i 8 glas om dagen. När du gör det kommer du börja märka av förändringar i din hälsa. Kanske får du mer energi eller märker att huden förbättras. Du kan också börja svettas mer. Det beror på att du ger din kropp möjlighet att eliminera toxiner mer effektivt, vilket resulterar i att den blir renare och friskare.

Vattenglas

Dricka vatten på morgonen

Det bästa tillfället att dricka vatten är på fastande mage. Du kan dricka upp till fyra glas vatten före frukost, så länge du gör det långsamt och utan att svälta dig. Öka gradvis mängden du dricker på morgonen och så småningom kommer det kännas som att kroppen verkligen kräver det.

Detta enkla knep hjälper dig att kickstarta alla dina inre organ. Vidare rekommenderar vi att du väljer rätt temperatur på vattnet:

  • Om du brukar få förstoppning bör du dricka varmt vatten.
  • Om du har diarré eller lös avföring bör du dricka svalt – men aldrig kallt – vatten.
  • Som en allmän regel är varmt vatten bäst.

Före måltiderna

Om du vill undvika att äta för mycket eller för snabbt kan du prova att dricka ett glas vatten ca 15 minuter före dina måltider. Det är också ett bra sätt att bekämpa ångest.

Undvik att dricka vatten till maten

Den sämsta tidpunkten att dricka mycket vatten är när du äter eftersom du då blandar det med mat och magsaft, vilket bara försämrar din matsmältning. Om maten är särskilt smakrik kan du behöva dricka lite vatten, men om du vänjer dig vid att dricka det före samt inkludera färska livsmedel till dina måltider (som sallader, gazpacho, mm.) kommer du känna ett mindre behov av att dricka medan du äter.

Av samma anledning bör du inte dricka vatten direkt efter att du ätit. Däremot kan du dricka ett örtte.

Te

På kvällen

På kvällen är det ingen dålig idé att dricka ett glas vatten precis innan du går till sängs, så länge det inte leder till att du måste gå upp mitt i natten för att gå på toaletten och därmed störa din sömn.

Tips för att dricka mer vatten

  • Prova några läckra smaksatta vattensorter, till exempel med frukter eller örter.
  • Drick örtte.
  • Gör hemgjord saft med vatten, citronsaft, mynta och stevia.
  • Ha alltid en flaska vatten med dig, och när du är hemma bör du göra det till en vana att ha vatten i rummet du vistas i.