Är brunt socker bättre än vitt socker?

september 12, 2020
I denna artikel förklarar vi varför brunt och vitt socker praktiskt taget är samma sak samt deras inverkan på hälsan.

Under de senaste åren har vitt bordssocker ofta ersatts med andra sockertyper som ska vara hälsosammare. Ett exempel är brunt socker. Men är brunt socker verkligen bättre och hälsosammare än vitt socker?

Brunt socker liknar faktiskt vanligt bordssocker. Skillnaden är att det är mindre behandlat. Det har dock nästan samma egenskaper som vanligt bordssocker, och liknande påverkan på hälsan. Därmed är det inte hälsosammare än vitt socker.

Sammantaget innehåller den här typen av socker lite mer fiber, men det betyder inte nödvändigtvis att det är bättre än vitt socker. Om du jämför det med andra livsmedel innehåller det relativt mycket lite fiber. Dessutom skiljer sig det glykemiska indexet inte mycket från det i vitt socker.

Socker i livsmedelsindustrin

Socker är en av de produkter som används väldigt mycket inom livsmedelsindustrin. Det har antimikrobiella egenskaper vilket innebär att det förbättrar konserveringen av maten. Det kan också förbättra organoleptiska egenskaper och göra att livsmedel blir mer attraktiva.

Emellertid är socker kopplat till många komplexa sjukdomar såsom diabetes och cancer. Under de senaste åren har Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderat att man begränsar användningen för att försöka minska fetma.

Ett av problemen med att systematiskt tillsätta socker i olika produkter är det beroende som det genererar. Socker har blivit ett av de mest konsumerade ämnena i världen.

Brunt socker

Detta kanske intresserar dig: För mycket salt eller socker: vilket är värst för hälsan?

Namnet spelar ingen roll: brunt socker är fortfarande socker

Efter medvetenhetskampanjer som genomförts när det gäller sockerintag finns det nuförtiden olika varianter. Socker är huvudingrediensen i bland annat brunt socker, rörsocker, honung och kokosnötssocker. Även om den systemiska effekten av alla dessa produkter är ganska likartad försöker marknadsföringen visa en annan verklighet. Därför är det en bra idé att minska din konsumtion av alla dessa livsmedel.

Istället är det bättre att öka konsumtionen av kolhydrater med lågt glykemiskt index och livsmedel som är rika på fiber för att säkerställa en god tarmhälsa. Det är också en bra idé att öka ditt intag av viktiga fetter inom ramen för ett normal kaloriintag.

Ett sätt för att minska din sockerkonsumtion kan eventuellt vara att använda konstgjorda sötningsmedel. Du bör dock inte missbruka dem. Dessa produkter testas vanligtvis i laboratorier men experter känner fortfarande inte till de långsiktiga biverkningarna.

Du kanske också vill läsa: 5 tips för att kontrollera sockersug

För mycket socker? Testa intermittent fasta

Intermittent fasta är en trend som har blivit mycket populär när man vill gå ner i vikt och förhindra uppkomsten av diabetes. Vissa tror att fasta kan hjälpa till att reparera insulinresistensen som ett högt sockerintag orsakar.

För närvarande är den mest använda intermittenta metoden 16:8 på grund av praktiska skäl. Den består av fasta i 16 timmar om dagen.

Fasta kan vara ett sätt att gå ner i vikt för vissa individer. Det minskar också antalet kalorier du äter under en vecka. Det är dock mycket viktigt att vara väl påläst om denna typ av bantning och dess risker. Ta gärna råd från en läkare och nutritionist.

Brunt socker.
Livsmedelsindustrin använder socker till många saker. Det är ett tillsatsmedel i otaliga produkter; ofta utan att du ens inser det.

Slutsats: är brunt socker bättre än vitt socker?

De många olika namnen som livsmedelsindustrin försöker ge samma produkt i olika former förändrar inte kvaliteten. Brunt socker liknar fortfarande vitt socker. Därför är det något som du inte bör konsumera för mycket av. På så vis kan du förhindra problem som kommer i samband med övervikt eller komplexa sjukdomar.

En strategi kan vara att välja konstgjorda sötningsmedel i måttlig mängd. Ett annat effektivt alternativ är att utföra intermittent fasta. Men oavsett är alla experter överens om att det viktigaste är att begränsa sockerintaget.

Patterson RE., Sears DD., Metabolic effects of intermittent fasting. Annu Rev Nutr, 2017. 37: 371-393.

Mattson MP., Longo VD., Harvie M., Impact of intermittent fasting on health and disease processes. Ageing Res Rev, 2017. 39: 46-58.