Hur du kan minska sockerkonsumtionen

30 juli, 2020
Forskare har bevisat att överdriven sockerkonsumtion är en riskfaktor för otaliga kroniska sjukdomar. Lär dig strategier för att minska sockerkonsumtionen i den här artikeln!

En överdriven sockerkonsumtion utgör en stor risk för utvecklingen av otaliga komplexa sjukdomar. Studier har visat att ett för högt sockerintag utgör en hälsorisk. Trots dess potentiella faror är det fortfarande en av de mest använda ingredienserna i livsmedelsindustrin. Socker utgör därför en allt för stor del av de flesta människors kost, vilket betyder att näst intill alla borde minska sockerkonsumtionen.

Att minska sockerkonsumtionen reducerar också insulinresistensen samt riskerna att få diabetes, fetma och cancer. Nedan presenterar vi några strategier du kan använda dig av för att minska mängden socker i din kost.

Minska sockerkonsumtionen genom att välja färska istället för bearbetade produkter

De allra flesta bearbetade produkter innehåller socker, oavsett om det är vitt socker, rörsocker, kokossocker eller honung. Alla dessa ingredienser resulterar i mycket stress på bukspottkörteln och skadar således kroppen. Därför bör du helt enkelt välja färska produkter istället för bearbetade livsmedel. Detta kan bidra betydligt till att minska det dagliga sockerintaget. Dessutom tillhandahåller färska produkter generellt också protein, vitaminer och antioxidanter, som är viktiga för normal kroppsfunktion.

Men det är inte alla bearbetade produkter som är skadliga. Det finns några undantag, som till exempel konserverade baljväxter. Det är fortfarande ett bra val att inkludera den typ av bearbetade livsmedel vars bearbetning främst förbättrar bevarandet av livsmedlet i din dagliga kost.

Person står i köket och skär grönsaker till en sallad.
Att välja färska produkter istället för bearbetade livsmedel är bland de mest effektiva strategierna för att minska sockerkonsumtionen.

Låt dig inte luras av etiketter

Livsmedelsindustrin använder ofta eufemismer för ordet “socker” för att kunna marknadsföra en produkt som hälsosam även när den egentligen inte är det. Således kan företagen använda olika namn för socker, dock har de alla samma effekt på kroppen. Därför är bland annat rörsocker, kokossocker och viss honung bara varianter av socker som innebär precis samma nivå av stress på bukspottkörteln, och i slutändan samma hälsorisker som vitt socker.

Av detta skäl är det viktigt att inte luras av livsmedelsetiketter och noggrant läsa igenom listan av ingredienser innan man beslutar sig för att köpa en produkt som verkar “mer hälsosam” för att ersätta en annan.

Du bör också läsa: Förbättrar socker den mentala prestationsförmågan?

Ät mindre för att minska sockerkonsumtionen

Att äta en mindre mängd mat minskar sannolikheten att du äter för mycket socker. Även om detta tips kan verka självklart, är det många människor som äter mer än sitt dagliga behov. För att nå detta mål kan du använda många olika strategier. Nyckeln är dock att helt enkelt vara försiktig med hur mycket du äter, och sluta äta när du känner dig mätt.

Försök att inte låta dina känslor leda dig till att äta. Emotionellt ätande kan vara mycket skadligt. Ett annat fördelaktigt tips när du försöker kontrollera vad du äter, och eliminera överskott, är att inte heller låta dig påverkas av livsmedlens sinnesstimulerande egenskaper. Dessutom hjälper det om du bara köper hälsosamma livsmedel som du behöver, hellre än livsmedel som vanligtvis är fulla av ohälsosamma sockervarianter och spårämnen.

Nutritionist håller i ett äpple och en croissant.
En begränsning av ditt dagliga matintag kan hjälpa till att minska din totala sockerkonsumtion. Detta ger både hälso- och viktfördelar.

Nyttan av (hälsosam) sockerkonsumtion

I slutändan är det också viktigt att komma ihåg att socker faktiskt är ett näringsämne. Sockrets främsta funktion är att generera energi. Därför är detta en faktor du bör ha i åtanke när du planerar ditt sockerintag. Det kan vara hjälpsamt att äta socker precis innan du ska utföra någon fysisk aktivitet, eller även när du har börjat. Det bästa alternativet för detta är frukt.

Med denna näringsstrategi kan du förbättra din atletiska prestation och förebygga trötthet. När det gäller konsumtionen av bearbetade eller sockerrika produkter, är det alltid bäst att göra det före en fysisk aktivitet istället för under en stillasittande dag.

Missa inte den här artikeln: För mycket salt eller socker: vilket är värst för hälsan?

Socker kan påverka din hälsa. Människor tenderar att dagligen få i sig alldeles för mycket socker. Detta fenomen medför allvarliga konsekvenser för hälsan, varför det är nödvändigt att vidta åtgärder.

För att göra detta är det en bra idé att minska din konsumtion av bearbetade produkter och öka din konsumtion av färska livsmedel. Du bör också läsa produkternas innehållsförteckningar för att undvika villfarelse vid val av livsmedel. Sammantaget är matmedvetenhet och utbildning under de tidigaste stadierna i livet den bästa lösningen på detta problem.

  • Peinado AB., Rojo Tirado MA., Benito PJ., Sugar and exercise: its importance in athletes. Nutr Hops, 2013. 4: 48-56.
  • Arulselvan P., Fard MT., Tan WS., Gotahi S., et al., Role of antioxidants and natural products in inflammation. Oxid Med Cell Longev, 2016.
  • Tappy L., Fructose containing caloric sweetener as a causa of obesity and metabolic disorders. J Exp Biol, 2018.