Vad är mest fördelaktigt: äggvita eller äggula?

Medan äggvitan inte har något fett är äggulan rik på protein, så båda är nyttiga och bör ätas tillsammans.

Är ägg din passion? Om så är fallet har du kanske undrat vilken som är mest fördelaktig – äggvitan eller äggulan. Experter säger att det generellt sett är väldigt nyttigt att äta hela ägget. Med det sagt har varje del av ägget specifika komponenter som vi bjuder in dig att utforska i denna artikel.

Ägg är en viktig del av din diet som bör inkluderas i dina dagliga måltider eftersom de är rika på näringsämnen. Du behöver inte oroa dig över de falska myterna om deras höga mängder kolesterol. Dessa är företrädesvis omättade fettsyror som är bra för att ta hand om det kardiovaskulära systemet.

Så låt oss lära känna fördelarna med varje del av ägget.

Fördelar med äggvitor

Äggvita

Vilket gillar du bäst: äggvitor eller äggulor? Det finns många som separerar en del av ägget från den andra i tron att de bättre tar hand om sitt kolesterol då. Man tror att äggvitan är den nyttigaste delen av ägget. Låt oss se vad dess fördelar är:

  • Äggvitor innehåller inget fett. De har väldigt få kalorier, vilket gör dem till ett nyttigt livsmedel. Den största risken inträffar när vi till exempel äter ett stek ägg, eftersom olja som används innehåller fett som är dåligt för hälsan.
  • De är rika på vitamin B-komplex.
  • Äggvitor har färre kalorier än äggulor.
  • De tenderar att passa bra för viktnedgång. Många äter endast äggvitor till frukost eftersom de tillhandahåller mycket protein, vitaminer och är mättande. Vi rekommenderar dock inte att du bara äter äggvitor till frukost. Det är bättre att kombinera dem med andra livsmedel, som en tallrik havregryn eller en fruktsmoothie.
  • Äggvitor används för många skönhetsprodukter: de är utmärkta för att tona och mjuka upp huden och kan även behandla alla typer av hudirritationer.
  • Äggvitor har även en typ av peptid som hjälper till att sänka blodtrycket.

Fördelar med äggulor

Äggula

  • Äggulor har mer protein än äggvitor.
  • Gulan är rik på fett, visst vet vi det. Dess innehåll är runt fyra gram fett per ägg, varav endast 1,5 gram är mättat eller negativt fett. Resten är omättade fetter som är väldigt fördelaktiga för kroppen. Deras kolesterolnivåer är väldigt låga och därmed harmlösa för friska personer. Om du tenderar att ha högt kolesterol kan du begränsa konsumtionen något, men eliminera dem inte helt eftersom deras proteinindex är väldigt fördelaktigt.
  • Äggula är en kraftfull källa för vitaminer och mineraler. Den är rik på järn, fosfor, kalium och magnesium. När det kommer till vitaminer hittar du följande: vitamin A, E D, B9 (folsyra), B12, B6, B2 och B1. Du får heller inte glömma att den är en av de få livsmedlem som är rik på vitamin D.
  • Ett annat faktum om äggulor som vi inte kan ignorera är att de innehåller en substans vid namn kolin. Vet du hur det är fördelaktigt? Det är bra för hjärnhälsan, för vårt minne och för att bekämpa sjukdomar som Alzheimers eller demens. Utan tvekan imponerande.
  • Äggulor är även rika på lecitin. Detta ämne förenar kolesterolet för att förhindra att det helt absorberas i kroppen. Lecitin är vitalt för att nära och vårda vår benmärg, hjärna, lever, samt vårt hjärta och nervsystem. Det hjälper även till att förbättra minne och koncentration. Vem kan nu säga att det är ohälsosamt att äta äggulor? Ingen!
  • Det finns många som äter råa äggulor eller kombinerar dem råa i smoothies för att få i sig proteinet. Detta är ett misstag. Att äga råa äggulor kan orsaka sjukdomar som salmonella. Det är alltid bättre att äta tillagade ägg eftersom hälsoegenskaperna bibehålls samtidigt som du undviker eventuella problem.

Slutsats: Vilken är bäst: äggvitan eller äggulan? Båda delar är nyttiga. Äggvitan är fettfri och äggulan är, sin lilla mängd mättat fett till trots, rik på protein. Vad är rekommendationen? Ät ägg hela. Tillsammans med en varierad och balanserad diet tar du god hand om din hälsa. Och de är utsökta!