Svullna ben: orsaker och behandlingar

Det är normalt för ben att svullna lite då och då, framförallt hos kvinnor. Det för ofta med sig trötthet, den där stickande känslan du annars känner när de somnar, smärta, och värst av allt är att det ibland är ett symptom för värre problem.

Vi kanske först ska specificera vad vi menar med ”svullna ben”, eftersom vi inte nödvändigtvis talar om just svullnad av benet, utan mer om vrister och fötter. Svullnaden är i sig inget att oroa sig över, utan är snarare ett symptom eller en indikator på andra problem. Låt oss ta en titt.

Vad kan orsaka svullna ben?

De vanligaste problemen

  • Användning av felaktiga skor: Skor eller kängor som klämmer eller sätter tryck på våra fötter, eller skor vi bär under för lång tid.
  • Arbete där du springer omkring, eller att stå många timmar i samma position.
  • Inaktivitet och brist på träning.
  • För många kvinnor är det normalt att ansamla vätska under dagarna föra menstruation. Detta tillstånd är mest synligt på fötter och vrister.
  • Att konsumera mycket salt kan också orsaka retention av vätska.
  • Njurproblem.
  • Tarmar fulla av gifter.
  • Åderbråck, ödem.
  • Artros.
  • Svaga ådror som förhindrar effektiv cirkulation; detta får blod att ansamlas.
  • Att vara överviktig.
  • Hög ålder, speciellt om dieten är otillräcklig och tid spenderas stillasittande.
  • Blockage i de lymfatiska ganglierna.
  • Preventivmedel, medicinering för spänningar, depression, mm.

Botemedel för svullna ben

Först och främst bör vi betona vikten av att konsultera med en läkare när det kommer till möjligtvis allvarliga fall. Deras analys bör indikera att svullnaden inte är på grund av hjärt- eller njurproblem, vilket kräver annan behandling än vad som listas här. När detta har avfärdats kan vi dock ge dig råd angående hur du kan lindra detta vanliga och jobbiga obehag.

Vilken diet kan jag följa?

Din diet är den mest grundläggande faktorn för att rensa eller ansamla gifter i ditt system. Symptom så som svullna ben kan signalera att något inte står rätt till och att din vävnad är försvagad och/eller skadad, vilket är anledningen till att vätska ansamlas. Gifterna samlas i dina tarmar där de orsakar diverse magproblem och försurar ditt blod. För att undvika allt detta bör du överväga att eliminera följande saker från din dagliga diet.

Förbjudna livsmedel

  • Salt mat
  • Raffinerad eller stekt mat, eller mat med många tillsatser
  • Vinäger och senap
  • Produkter med raffinerat mjöl
  • Undvik konsumtion av livsmedel med mycket socker
  • Rött kött
  • Komjölk och produkter gjorda på komjölk

Rensande diet

Det är nödvändigt att ändra din diet och använda den som ett vapen för att rensa ditt system och eliminera de substanser som hindrar dina organ och system från att fungera som de ska.

Hur kan jag rensa mitt system?

– Under minst en veckas tid borde du försöka dricka minst tre liter vatten om dagen.

– Påbörja din dag med ett glas citronsaft.

Frukost: Havremjölk och ett äpple.

Lunch: Någon typ av grönsakssoppa – pumpa, squash… en sallad med tomater och kefir. Rostad eller ugnsbakad äggplanta och en klase vindruvor.

Middag: Rivna morötter blandade med citronsaft och några skivor rödbeta, en skiva rostat fullkornsbröd, ugnsbakad lax och två skivor ananas. Under en vecka ska du försöka hålla denna diet och inkludera konsumtion av äpplen, vatten och vindruvor…

Övningar för att minska svullnad

När du leder en stillasittande livsstil blir dina ådror ömtåliga och dina organ slutar fungera som de ska. Detta resulterar i att blodet inte flödar ordentligt och får dig att känna dig tung, uppsvälld och full av vätska. Hur undviker man detta? Dedikera minst en timme varje dag åt någon typ av träning. Det må vara sant att det kan vara svårt att hitta tid och energi för dessa aktiviteter, men din kropp kommer lida om du inte lyssnar på den.

Så jag kanske kan ta en snabb promenad i minst en halvtimme och sedan åka till simhallen för ett dopp i poolen? Att simma är en av de bästa sakerna du kan göra för hälsan, precis som att gå i trappor eller cykla. Alla dessa aktiviteter gör dina ådror starkare och effektivare.

Vila dina ben

När du kan borde du försöka ta dig tid mitt i den dagliga rutinen och lyfta upp dina ben, oavsett om det är mot en stol eller väggen. Detta låter blodet och överflödig vätska flöda ordentligt så att det inte stannar kvar i dina lemmar.

  • Massage är också bra för dessa typer av problem, framförallt med mandel- eller olivolja.
  • Att sänka dina fötter i varmt vatten och havssalt är även det ett utmärkt sätt att lindra känslan av uppsvullnad och tyngd.