Somna snabbare med te på tangerinskal

november 28, 2019
Sömnbrist kan orsaka kronisk trötthet och störningar i kroppen. För att kunna utföra saker som normalt och för att kroppen ska fungera ordentligt rekommenderas minst 7 timmars sömn om natten.

Vissa människor har ibland väldigt svårt att somna. Detta kan bero på många orsaker, som bland annat stress eller sömnstörningar. I dagens artikel ska vi berätta hur man kan somna snabbare med tangerinskal.

Om du ligger långa stunder och bara vänder och vrider dig i sängen, kan detta te på tangerinskal hjälpa dig att somna på fem minuter.

Men först, vet du vad det är som orsakar din sömnlöshet? Det är väldigt viktigt att först vara klar över orsakerna så att du kan bota problemet vid roten och återfå en god och vilsam sömn.

Vad är sömnlöshet?

Drick ett te på tangerinskal om du har svårt att somna

Sömnlöshet är en mycket vanlig sömnstörning. Detta innebär att man inte kan somna. Detta gör att man sover för lite och därför upplever att man inte har fått tillräckligt med vila när man vaknar på morgonen.

Sömnbrist orsakar förändringar i kroppen, som brist på energi, trötthet, svårigheter att vara uppmärksam och irritation. Utöver detta påverkas också många processer i kroppen eftersom de bara har fått några få timmars vila.

Det finns några olika läkemedel som motverkar sömnlöshet. Men dessa kan skapa beroenden och störningar i kroppen.

När man tar dem ofta och under en längre tid, bildar kroppen ett missbruk, vilket gör att det är möjligt att sömnlösheten kommer tillbaka i större skala när man slutar ta dem.

För att undvika biverkningar och missbruk finns det inget bättre än naturliga alternativ. Därför ska vi idag berätta för dig hur man gör ett läckert te på tangerinskal som du kan använda som sömnmedel.

Läs: 9 sätt att slappna av innan du sover

Vad är orsakerna till sömnlöshet?

Det kan finnas olika orsaker till sömnlöshet. Några av dem är:

Oavsett orsak finns det lyckligtvis några naturliga botemedel som kan hjälpa till att motverka sömnlöshet.

Fördelarna med tangerinskal

Tangerin är en grupp citrusfrukter med många fördelar. De kan hjälpa dig behandla problem med matsmältningen, stress och magsår. Dessutom sänker de kolesterolet och blodsockret.

De hjälper också till att avgifta levern och stärka immunförsvaret.

Det höga innehållet av antioxidanter hjälper även till att bekämpa influensa  och förkylningar. Dessutom är de utmärkta för att lindra smärta och svullnad tack vare deras antiinflammatoriska egenskaper.

Somna snabbare med te på tangerinskal

Te på tangerinskal hjälper dig att somna på 5 minuter

Ingredienser

  • 2 1/2 dl vatten
  • 1 matsked torkad kamomill (15 g)
  • 1 matsked torkad lavendel (15 g)
  • 1 matsked torkad valeriana (15 g)
  • Skalet från en färsk mandarin

Gör så här

  • Börja med att tvätta tangerinskalet genom att lägga frukten i blöt i 1 del vinäger och 4 delar vatten i 20 minuter.
  • Hetta sedan upp vattnet i en kastrull.
  • När det börjar koka, tillsätt kamomill, lavendel och valeriana.
  • Tillsätt sedan tangerinskalen och låt blandningen småkoka i några minuter.
  • Drick teet varmt precis innan du ska lägga dig.
  • På bara 5 minuter kommer du märka att detta är en utmärkt insomningshjälp, eftersom tangerinskalet reagerar direkt på en av orsakerna till sömnlöshet: stress.

Upptäck: Några naturliga kurer för bättre sömn

Natten är till för att sova

Om du känner dig lugn och avslappnad blir det mycket lättare för dig att somna. Försök att rensa sinnet och tömma huvudet på alla oroande tankar som kan orsaka ångest och depression, särskilt på kvällen.

Det är också viktigt att du förstår att natten endast är till för sömn. När du blir medveten om det kan du också bli av med de dåliga vanorna som orsakar sömnlöshet.

Arbeta därför inte på kvällen, låt bli TV:n, mobiler och surfplattor och koncentrera dig bara på att koppla av.

Ta en paus från dina tankar, annars kommer du inte att kunna sova. Om du har problem, tänk inte på det för mycket på kvällen.

Det bästa du kan göra är att återhämta din styrka så att du kan tänka klart på hur du ska lösa och möta dina problem nästa dag.

Om du känner att det blir allt svårare att somna, tveka då inte att kontakta en specialist. Du kan då få lära dig avslappningsövningar och meditation samt hjälp för att hitta roten till dina sömnproblem.

Kom ihåg att det alltid går att få hjälp. Du behöver inte möta din sömnlöshet alldeles ensam och utan tillräckliga resurser. Denna metod för att somna snabbare med tangerinskal är ett komplement, inte en lösning på problemet.

  • López Naranjo Francisco, Meza Almazo Eduardo, Jiménez García Sujey Nallely, Altagracia Martínez Marina, Manjarrez Marmolejo Joaquín. Métodos de extracción e identificación de los bioactivos de la Lavandula officinalis y su potencial uso como agente sedante. Rev. mex. cienc. farm  [revista en la Internet]. 2013  Mar [citado  2018  Dic  07] ;  44( 1 ): 60-65. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&;pid=S1870-01952013000100008&lng=es.
  • Ordoñez-Gómez, E.S, Reátegui-Díaz, D, & Villanueva-Tiburcio, J.E. (2018). Polifenoles totales y capacidad antioxidante en cáscara y hojas de doce cítricos. Scientia Agropecuaria9(1), 113-121. https://dx.doi.org/10.17268/sci.agropecu.2018.01.12
  • Peñuela-Epalza Martha Elena, Páez-Jiménez Daniela Alejandra, Castro-Cantillo Laura del Carmen, Harvey-Ortega Joyce Carolina, Eljach-Cartagena Javier Alexander, Banquett-Henao Luis Alejandro. Prevalencia de insomnio en adultos de 18 a 60 años de edad y exposición a campos electromagnéticos en hogares de Barranquilla, Colombia. Biomédica  [Internet]. 2015  Aug [cited  2018  Dec  07] ;  35( spe ): 120-129. Available from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&;pid=S0120-41572015000500013&lng=en.  http://dx.doi.org/10.7705/biomedica.v35i0.2459.
  • Sarrais F., de Castro Manglano P.. El insomnio. Anales Sis San Navarra  [Internet]. 2007  [citado  2018  Dic  07] ;  30( Suppl 1 ): 121-134. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&;pid=S1137-66272007000200011&lng=es.