Snabbkaffe: Är det bra att dricka?

Snabbkaffe erbjuder en viktig fördel jämfört med vanligt kaffe. Det kan spara oss tid och pengar.
Snabbkaffe: Är det bra att dricka?

Senaste uppdateringen: 09 april, 2022

Konsumtionen av snabbkaffe har sina för- och nackdelar. Men huruvida det är hälsosamt eller inte beror till stor del på vilka tillsatser det kommer med och vad vi själva har i det. Ta reda på mer i den här artikeln.

Snabbkaffe erbjuder en viktig fördel jämfört med traditionellt kaffe. Storleken på partiklarna sparar mycket tid när det kommer till att bereda en kopp att dricka. Men en negativ punkt vi kan nämna är att smakkvaliteten till viss del går förlorad.

Men, och trots tron ​​att denna typ av kaffe kan vara skadligt för hälsan, hittar man inga vetenskapliga artiklar som bekräftar detta. Det är en hälsosam produkt som, precis som traditionellt kaffe, har bland annat antioxidanter i sin komposition.

En regelbunden konsumtion av denna typ av näringsämnen är relaterad till vissa fördelar för kroppen, som visas i en studie publicerad i Journal of Food Science and Technology. Men om du verkligen älskar att njuta av smaken av kaffe rekommenderar vi att du väljer den klassiska versionen för att inte gå miste om den rika organoleptiska upplevelsen.

Riskerna med kaffekonsumtion

En kvinna sitter i soffan och dricker en kopp kaffe.
Konsumtionen av kaffe med socker medför hälsorisker. Av denna anledning är det bättre att dricka det svart eller att förstärka dess smak med ett annat sötningsmedel.

Även om snabbkaffe, på samma sätt som klassiskt kaffe, är fördelaktigt för din hälsa, innebär det en rad risker om vi inte vidtar vissa försiktighets. En av de värsta vanorna när man dricker kaffe är att ha i för mycket socker.

Det bästa man kan göra är att avnjuta kaffekoppen i dess rena tillstånd. Men om du inte gillar den bittra smaken, kan du mildra den genom att tillsätta en liten mängd växtbaserad mjölk eller konstgjort sötningsmedel. Växtbaserad mjölk, även om produkten kan innehålla en viss mängd socker, är hälsosammare än att tillsätta raffinerat socker.

Något liknande gäller konstgjorda sötningsmedel. Även om deras långsiktiga påverkan på vår hälsa inte har bevisats i vetenskaplig litteratur, är de ofta ett bättre alternativ än vitt socker, så länge vi konsumerar dem med måtta.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: 9 fascinerande kaffefakta som du kanske inte kände till

Finns det fördelar med snabbkaffe?

De senaste studierna tyder på att kaffe inte har en negativ inverkan på risken för cancer. Dessutom kan det till och med ha en skyddande roll mot oxidativ stress. Detta kan bero på närvaron i kaffe av polyfenoler, antioxidantföreningar som skyddar kroppen från många patologiska processer.

Som om detta inte vore nog, associerar vetenskaplig litteratur kaffekonsumtion med en minskad risk för död i hjärt- och kärlsjukdomar.

Vidare verkar det också minska förekomsten av kranskärlssjukdom och stroke. Dessutom finns det samband mellan kaffekonsumtion och minskad risk för depression, typ 2-diabetes och fetma.

Faktum är att det att dricka 3 till 4 koppar kaffe per dag är förknippat med allmänna hälsofördelar. Men överdriven konsumtion av detta ämne medför också vissa risker, som förändringar i nervsystemet.

Det är dock viktigt att nämna att låga doser av akrylamid kan förekomma i kaffe, och detta är ett mycket giftigt ämne om man konsumerar det i överskott.

Traditionellt kaffe eller snabbkaffe?

En skopa kaffebönor.
Typen av kaffe spelar ingen roll. I alla dess format har denna dryck antioxidantegenskaper.

Det spelar ingen roll vilken typ av kaffe vi dricker. Fördelarna som kaffe medför för vår hälsa är oberoende av vilken sort vi konsumerar. Därför får vi även genom koffeinfritt kaffe tillgång till antioxidanter som ger skydd mot risken att drabbas av vissa sjukdomar på medellång eller lång sikt.

Vi behöver bara vara försiktiga när det kommer till de ämnen som vi tillsätter själva kaffet. Om vi tillsätter alkohol, raffinerat socker, kondenserad mjölk etc., försämrar detta drastiskt produktens kvalitet genom närvaron av giftiga ämnen eller ämnen som inte rekommenderas för en hälsosam livsstil.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Hur mycket kaffe kan man dricka under en dag

Snabbkaffe är att rekommendera

Snabbkaffe är en nyttig produkt som kan ingå i en hälsosam och balanserad kost. Den enda negativa punkten med avseende på klassiskt kaffe är förlusten av organoleptiska egenskaper. För kaffeälskare kan förlusten av den karaktäristiska beskan eller aromen vara en stor nackdel när man väljer denna variant av produkten.

Det är dock viktigt att belysa fördelarna med kaffekonsumtion på medellång och lång sikt. Särskilt med hänsyn till hjärt- och kärlhälsan kan intag av minst två koppar kaffe dagligen ha en viktig skyddande effekt.

Därför bör du välja den sort av kaffe som bäst passar din smak utifrån dess smak och organoleptiska egenskaper. Vidare är det viktigt att vara mycket försiktig med vad du har i kaffet. Använd lite eller inget socker och undvik alkohol eller andra produkter som kan inverka negativt på denna drycks kvalitet och egenskaper.

This might interest you...
Kaffedrickande på ett hälsosamt sätt
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Kaffedrickande på ett hälsosamt sätt

Är kaffedrickande hälsosamt? Det kan det vara, om du känner till fördelarna och bieffekterna och även dessa hjälpande tips.



  • Gorjanović S, Komes D, Laličić-Petronijević J, et al. Antioxidant efficiency of polyphenols from coffee and coffee substitutes-electrochemical versus spectrophotometric approach. J Food Sci Technol. 2017;54(8):2324–2331. doi:10.1007/s13197-017-2672-y
  • Suez J., Korem T., Zilberman-Schapira G., Segal E., Elinav E., Non caloric artificial sweeteners and the microbiome: findings and challenges. Gut Microbes, 2015. 6 (2): 149-55.
  • Wierzejska R., Coffee consumption vs cancer risk – a review of scientific data. Rocz Panstw Zakl Hig, 2015. 66 (4): 293-8.
  • O’Keefe JH., DiNicolantonio JJ., Lavie CJ., Coffee for cardioprotection and longevity. Prog Cardiovasc Dis, 2018. 61 (1): 38-42.