Lär dig tekniker för att simma i en pool

februari 26, 2020
Simning har många hälsofördelar och är en av de bästa träningsformerna som finns. Det är också en väldigt komplett träning som arbetar med kroppens alla delar.

Att lära dig att simma i en pool kan göra att du känner dig mycket säkrare än om din första gång att simma är på stranden. Om man inte är van så kan man lätt bli rädd av strömmarna, och det hjälper inte med processen.

En pool är en säker plats där du kan börja med den grunda delen. Genom att ha stegar och räcken att hålla fast i så kommer du känna dig säker och inte behöva vara rädd för att drunkna.

Hur gör man för att lära sig att simma i en pool?

Vi ska ge dig några tips för hur du kan börja.

Välj en plats där du kan stå upp

Kvinna som använder tekniker för att simma i en pool.

Då du ska lära dig att simma i en pool så behöver du börja i en del där vattnet inte är för högt och där du kan stå upp. Om vattnet är djupare än till bröstet på dig så kan det göra att du känner ångest till en början.

Det viktiga är att du känner dig lugn och avslappnad, för annars kommer det vara omöjligt att lära dig att simma. Låt oss titta på några steg för hur du kan börja:

  • Fötterna först: Håll fast vid en stege eller räcket vid poolen och låt kroppen flyta och rör på fötterna. Detta kommer ge dig tillräckligt med självförtroende när du ser att du inte sjunker. Du kan prova olika fotrörelser som korresponderar mot olika simrörelser med händerna.
  • Prova att simma: Då du kontrollerar fötternas rörelser så bör du först prova på att simma grodan. Dina ben bör vara böjda samtidigt som du har armarna framför kroppen.

Missa inte: Lär dig att simma i havet på bästa sätt

Innan du börjar simma själv, gör så att du känner dig lite säkrare genom att hålla fast vid någon boj eller ha någon som håller fast dig medan du rör armarna. Detta hjälper dig att bygga upp självförtroendet.

Tänk på andningen

Att lära sig att simma i en pool kräver inte bara fysisk koordination. Man måste också tänka på andningen. Detta kommer innebära att du tillbringar mer eller mindre tid i vattnet, beroende på hur du utför det.

Det är vanligt att man andas lite fort till en början och att man snabbt blir utmattad. Vid det här laget så kanske du börjar undra över hur vissa personer kan tillbringa så mycket tid i vattnet.

Varje simstil har sin egen andningsteknik. När du lär dig simma kommer din lungkapacitet att öka. Detta innebär att fram tills du har fått tillräckligt med träning, kommer du att kunna uppleva det som att du inte får tillräckligt med luft, eller håller på att drunkna. Detta är dock normalt och inget farligt, så fortsätt försöka.

Upptäck: Upptäck en fantastisk vattenbehandling för att gå ner i vikt

Öka svårighetsgraden då du lärt dig simma i en pool

Man som simmar i en pool.

Då du känner dig säkrare i vattnet och kan utföra grodövningen utan problem så kan du öka svårigheten. Här är några fler idéer:

  • Försök med djupare vatten: Även om du fortfarande kan stå upp så försök att komma närmre de djupare områdena i poolen. Detta sätter ditt självförtroende på prov och du kommer till slut kunna simma på platser där du inte kan röra bottnen, utan att för den skull vara rädd för att drunkna.
  • Prova med andra simtag: Då du har lärt dig de grundläggande simstilarna så kan du prova fler tekniker. Det finns många simstilar att lära sig, som exempelvis fjärilsim och ryggsim. Genom att lägga till svårighetsgrader så kommer du förbättra dina simförmågor.

Simning har många hälsofördelar och är en av de bästa träningsformerna. Det är också en väldigt komplett träningstyp som arbetar med alla delar av kroppen.

Kan du fortfarande inte simma? Har du provat men gav upp för tidigt?

Känn dig inte nedslagen. Du kommer att lära dig det med tiden, så fortsätt bara att träna. Simning är en träning för hela kroppen som du kan utföra i poolen eller i hav och sjöar. Kan du tänka dig något bättre sätt för att ha kul och träna på samma gång?

  • Soler, J. M. (1952). Natación. Natación. Publicado Mensualmente Por El Club Natación de Barcelona. https://doi.org/10.1016/S0304-405X(99)00053-7

  • Maglione, J. (2008). Manual natación para todos – natación para la vida. FEDERACION INTERNACIONAL DE NATACION.

  • Santos Pereira, J., Silva, J. E. da, Martin Dantas, E. H., Natali, A. J., & Vale, R. G. de S. (2006). Efectos crónicos de un programa regular de natación. Sobre la tensión arterial de adultos hipertensos. RICYDE: Revista Internacional de Ciencias Del Deporte = International Journal of Sport Science. https://doi.org/10.5232/ricyde2006.00402