Kan jag äta pasta och ris på kvällen?

27 juni, 2020
Är det ok att äta pasta och ris på kvällen? Mycket har sagts om att äta dessa livsmedel till middag. Men allt beror på varje individs form och tillstånd. I den här artikeln berättar vi mer om dessa livsmedel.
 

En utbredd tro bland folk är att det inte är någon god idé att äta pasta och ris på kvällen, antingen för att det får oss att gå upp i vikt eller för att det är dåligt för hälsan. Sanningen är att vi kan äta dessa livsmedel när som helst på dagen, bara vi tar hänsyn till vissa faktorer. Dessa ska vi ta upp i dagens artikel.

Det första du bör tänka på är att dessa livsmedel är energirika. Därför är deras roll att tillhandahålla energi och hjälpa kroppen att återhämta sig efter fysisk ansträngning. Således bör du se till att använda dem specifikt för detta ändamål oavsett hur goda de kan vara.

När kan du äta pasta och ris på kvällen?

Om du inte ätit mycket kolhydrater under dagen och du har tränat (särskilt på eftermiddagen), är det en god idé att äta dessa livsmedel på kvällen. Deras huvudfunktion är att hjälpa dig att återhämta dig efter fysisk ansträngning. De hjälper till att fylla på dina glykogennivåer i muskler och levern.

Om du inte fyller på dessa depåer och utför ansträngande träning nästa morgon ökar din risk för muskelskador. Därför är det viktigt att se till att glukos- och glykogenivåerna i dina muskler är tillräckligt höga innan du utför högintensiv träning.

Vill du dock gå ner i vikt kan ett fungerande alternativ vara att skära ner på kolhydrater eller helt utesluta dem från dina middagar och träna medan din kropp är i fasteläge. Men om du gör detta, bör din morgonträning vara av låg intensitet så att du minimerar riskerna för skador.

 
pasta och ris på kvällen: pasta med räkor
Att äta pasta och ris på kvällen kan vara ett bra alternativ för idrottare och atleter. Särskilt om du inte får i dig få kolhydrater vid andra tider på dagen.

Att äta pasta och ris på kvällen har en energifunktion och är särskilt fördelaktigt för idrottare som tränar sin anaeroba uthållighet. Dessa individer har stor nytta av att äta dessa livsmedel. Faktum är att de spelar en grundläggande roll i att förbättra prestandan.

Dessa idrottare måste få i sig mycket kolhydrater när de vill ladda upp sina glykogendepåer innan en tävling. I dessa situationer tömmer de först kroppens glykogendepåer i muskler och levern under 24-48 timmar. Sedan övermättar de sina reserver och utnyttjar tillgängligheten av dessa näringsämnen i sin fysiska aktivitet.

Dessa strategier är fördelaktiga för sporter där man använder sig av styrka och anaerob uthållighet. Dessutom innebär de att man äter stora mängder av livsmedel som ris och pasta, även på kvällen.

När du inte bör äta pasta och ris på kvällen

När det gäller stillasittande människor som inte tränar regelbundet är kolhydrater på kvällen inte det bästa valet. De kan passa bättre i dagens första måltider, särskilt när det gäller att dämpa och kontrollera aptiten.

Det är dock bäst att undvika dem på kvällen och i stället äta mer protein och kolhydratfattiga grönsaker. Därför bör du försöka äta måltider med låg energitäthet som låter dig känna dig mätt när du går till sängs. Detta låter dig vila ordentligt och du undviker glukos som du ändå inte kommer att använda eller lagra som glykogen.

 

Med ökande ålder, blir kolhydrater mindre nödvändiga. Å andra sidan kommer behovet av protein att öka, för att förhindra muskelskador och degeneration.

Av denna anledning blir pasta och ris, både på kvällen och när som helst under dagen, sekundära livsmedel eller biprodukter i kosten, efter protein och fetter.

pasta och ris på kvällen: ris
Konsumtionen av pasta och ris på kvällen bör begränsas till personer som utövar fysiskt krävande sporter. Annars är de onödiga och kan leda till viktökning.

Du bör också läsa: Microbiota-tillgängliga kolhydrater (MAC)

Hur är det för diabetiker?

I det här fallet är det nödvändigt att differentiera patienter med typ 1-diabetes från patienter med typ 2-diabetes. När det gäller det förstnämnda är det nödvändigt för dem att få i sig en portion kolhydrater på kvällen för att kontrollera sin glukoskurva under natten.

När det gäller patienter med typ 2-diabetes kan det dock vara positivt att utesluta kolhydrater från middagen och till och fasta med jämna mellanrum. På detta sätt kommer de att minska sin kroppsvikt och förbättra balansen av sina glukosnivåer, vilket resulterar i en förbättring av sjukdomens symptom och minskade komplikationer.

Upptäck: Nyttiga kolhydrater som inte orsakar viktuppgång

Slutsats

Du kan äta pasta och ris på kvällen så länge orsaken till detta intag är relaterad till din aktivitetsnivå. När det gäller stillasittande individer, eller de som vill gå ner i vikt, är det bästa att minska kolhydratintaget så mycket som möjligt.

 

Det enklaste i dessa fall är att inte äta dessa livsmedel på kvällen eftersom det är mindre troligt att du är hungrig medan du sover. Därför blir kalorireduktionen lättare att uthärda. Det gäller att hitta ett sätt att äta och leva som får dig att må bra och vara frisk.

  • Roach PJ., Glycogen and its metabolism. Curr Mol Med, 2002. 2(2): 101-20.
  • Kanter M. High-Quality Carbohydrates and Physical Performance: Expert Panel Report. Nutr Today. 2018;53(1):35–39. doi:10.1097/NT.0000000000000238
  • Lopez Minguez J., Gómez Abellán P., Garaulet M., Timing of breakfast, lunch, and dinner. Effects on obesity and metabolic risk. Nutrients, 2019.