Att inte äta en balanserad frukost leder till näringsbrist

januari 7, 2019
Eftersom det är första gången du äter efter att ha fastat under natten och eftersom den ger den energi du behöver för dagen så bör du äta en balanserad frukost.

Stig upp och kom igång direkt. Det är den typiska bilden av en måndag i en ung students eller ung vuxens liv. Men varifrån kommer energin om du börjar dagen innan du har hunnit få i dig en bra och balanserad frukost?

Problemet med att leva så är att det ofta innebär att du väljer bort viktiga näringsämnen du skulle ha fått genom att äta frukost.

Hur många gånger du än hör det, blir det aldrig mindre sant: frukosten är dagens viktigaste mål.

Den gör så att du kan börja dagen på bästa sätt. Bland annat ger den din kropp allt den behöver för att vara vid god hälsa, och för att du ska orka med dagens jobb.

En balanserad frukost är faktiskt dessutom bättre än bara vilken frukost som helst. Näringsbrist kan leda till flera olika problem – kortsiktiga såväl som långsiktiga. Att inte äta en bra frukost har faktiskt oväntat negativa effekter på unga människor.

Det är viktigt att börja dagen fulltankad

Kroppen behöver energi på morgonen.

Morgonen är en viktig tidpunkt på dagen för människan. Det är då du behöver äta den energigivande maten som din kropp behöver för att klara sig under dagen.

En sak som står klar är att frukosten är det första du äter efter 8 till 10 timmars inaktivitet och fasta. Frukosten ger din kropp den glukos den behöver för att orka jobba under dagen.

Och när du är ung har dina frukostvanor en påverkan på din kroppstyp och sammansättning, dina matvanor och din hälsa över den närmaste framtiden.

Näringsbrist påverkar hur din kropp tar upp järn

Att äta en balanserad frukost innebär att äta de vitaminer och mineraler som din kropp behöver använda för allt den ska göra under dagen.

Järnbrist är en av de största problemen hos människor som hoppar över frukosten.

  • Man vet att folk som hoppar över frukosten har svårt att ta upp järn.
  • Järn är grundläggande för syresättning av cellerna och för att immunförsvaret ska fungera.
  • Järn är dessutom viktigt för att motverka anemi, både hos tonåringar och vuxna.

Tre saker du förlorar om du inte äter en balanserad frukost
Ät en balanserad frukost så att du orkar träna.

Bristen på näringsämnen som är en följd av fastande, hindrar fysisk aktivitet.

Att gå till gymmet utan att ha ätit frukost gör så att du faktiskt förlorar muskelmassa. Att äta före träning är helt logiskt.

För vem kan egentligen träna utan energi?

Intellektuella ”övningar” i klassrummet eller på jobbet hämmas också när man hoppar över detta mål.

Järnbrist och annan näringsbrist hindrar att hjärnan syresätts, vilket gör att det blir svårare att koncentrera sig och lära in nya saker.

Och som om det inte var nog, får det dig på dåligt humör. Detta händer på grund av låga blodsockernivåer, minskade hjärnfunktioner och tecken som kroppen sänder ut när näringsdepåerna börjar bli för låga.

Det hjälper dig inte att gå ner i vikt

Vissa unga hoppar över frukosten i felaktig tro att det kommer att hjälpa dem gå ner i vikt.

Det är faktiskt helt tvärtom. Fastandet kan skapa obalans i matsmältningen och göra det mer sannolikt att du blir överviktig. Näringsbrist är en av orsakerna till detta.

Detta sker eftersom kroppen blir tvungen att ransonera och lagra den lilla kvarstående energin den har från dina senaste mål mat.

din ämnesomsättning jobbar på ”halvfart”, vilket leder till att kroppen samlar på sig fett.

Det är därför som vi nu vet att en näringsrik, balanserad frukost är fetmans värsta mardröm. Och faktiskt så jobbar bukspottkörtelhormonerna som bryter ner socker bättre under dagens första timmar.

Så det är inte konstigt att tränare och kostrådgivare föreslår att man ska äta en stor frukost och lunch. De råder att man sedan gradvis minskar mängden mat på kvällen och natten.

Att äta en balanserad kost

Ät en balanserad frukost.

Näringsbrist hjälper dig inte att nå ditt mål av en smal, tonad, vältränad kropp. Sanningen är att en av fördelarna att äta frukost är att du kan äta nästan vad som helst denna tidpunkt på dagen.

Det är därför det rekommenderas att man äter fett mellan klockan sju på morgonen och fyra på eftermiddagen. Såklart ska man balansera proportionerna mellan protein, kolhydrater och mineraler också.

Så för att sammanfatta, är det bästa att äta en näringsrikt balanserad frukost, en bra lunch, måttligt med mellanmål, och en relativt lätt middag.

Kom ihåg att om du börjar dagen utan näring, kan detta vara skadligt på lång sikt.

  • Leidy, H., Ortinau, L., Douglas, S., & Hoertel, H. (2013). Beneficial effects of a higher-protein breakfast on the appetitive, hormonal, and neural signals controlling energy intake regulation in overweight/obese, “breakfast-skipping,” late-adolescent girls. The American Journal of Clinical Nutrition, 97(4), 677-88.
  • López-Sobaler, A., Cuadrado-Soto, E., Peral-Suárez, &., Aparicio, A., & Ortega, R. (2018). Importance of breakfast in the nutritional and health improvement of the population. Nutricion Hospitalaria, 35(Spec No6), 3-6.
  • The importance of breakfast and other stories . . . (2013). BMJ : British Medical Journal, 347(Sep23 1), F5720-f5720.