10 tips för att få bättre koncentration

Vi måste hitta våra mest produktiva tillfällen för att kunna utnyttja dem till max, för att vi ska kunna uppnå våra mål på mindre tid.
få bättre koncentration

Skulle du vilja koncentrera dig på nuet för att kunna göra det du håller på med ordentligt? Du tänker kanske ofta på saker som inte har något att göra med det du håller på med. Om så är fallet för dig bör du inte tveka att läsa denna artikel.

Företagsexperter säger att produktiviteten inte har något att göra med hur många timmar man arbetar, utan med kvaliteten på tiden. Det duger inte att lägga 10 timmar på ett dokument om man hade kunnat göra det på 3 om man bara hade kunnat koncentrerat sig till 100%.

Skulle du vilja ha 7 timmar extra till att göra annat?

Koncentrationssvårigheter: Fiende nummer ett för produktiviteten

Allt som kan störa dig och ta din tid är fiender för din produktivitet. Det händer ibland att du blir störd på telefonen, någon knackar på dörren, du får ett nytt mejl eller så ser du något på TV:n, men koncentrationssvårigheter kan även ha att göra med personliga problem, mm.

De bra nyheterna är att det finns olika tekniker som kan förbättra din förmåga att koncentrera dig och inte ”försvinna upp i molnen” under någon längre period. Kom ihåg att det även kan innebära att din hjärna behöver vila eller ta en paus, mm.

Här följer några råd för att du ska kunna förbättra din koncentration:

Läs även: Skydda dig mot negativa energier

1. Planera vad du har att göra under dagen

få bättre koncentration

När du stiger upp eller kommer till jobbet bör du göra upp en lista på vad du har att göra och vad dina mål är för dagen. På detta sätt blir det mycket enklare för dig att koncentrera dig. Det är bra om du sätter upp denna lista på en synlig plats.

2. Dela upp vad du har att göra i mindre uppgifter

På detta sätt känns det som att du kommer någonvart och att din uppgift inte tar hela dagen. Det är viktigt att markera etapper och milstolpar. Då du har slutfört en av dessa kan du exempelvis ta en liten paus.

3. Upptäck vilka dina mest produktiva tider är

Vissa säger att den mest produktiva tiden för dem är tidigt på morgonen, andra att det är efter att de har ätit frukost eller på kvällen eller natten.

Identifiera vilken som är din mest produktiva tid, om det exempelvis är efter att du har ätit frukost eller på eftermiddagen. När du har gjort det kan du koncentrera dig på dessa tidpunkter för att få så mycket gjort som möjligt.

4. Sätt upp en lapp att du är upptagen

Det kan du göra både på kontoret och på mobilen, på Skype eller i ett program du använder. Idén är att du ska visa för dina vänner, din familj eller dina kolleger att du är upptagen och att de inte bör störa dig.

Det innebär inte att du är en dålig person utan att du har annat att göra. Du kan även säga till din partner, dina föräldrar eller din bästa kompis att inte ringa dig under vissa timmar på dagen.

5. Gör dig av med distraktioner

få bättre koncentration

Det finns två typer av distraktioner, externa och interna. De interna är möjligtvis svårare att göra sig av med än de externa. Du kan sätta mobilen på ljudlös och välja bort att bli meddelad om du får ett mejl, stänga av radion eller musiken, mm.

Men vad gör man mot saker som stör koncentrationen internt? Försök att koncentrera dig så mycket som möjligt på det du faktiskt har att göra. Det är en process som du möjligtvis får bemöta steg för steg.

6. Organisera din vilotid

Om det tar mycket tid att göra en viss uppgift är det bra om du tar en paus då och då. Men tänk på att inte exempelvis stå och prata med receptionisten i flera timmar eller kolla sociala medier hela tiden, utan ställ dig upp och stäng ögonen, titta ut genom fönstret, ta en kopp te, ät något, mm.

Din paus bör inte vara mer än 20 minuter. Annars tappar du koncentrationen.

7. Ge dig själv presenter

Om du har lyckats göra klart en uppgift på mindre tid än du skulle, vad gör du då? Du kan ge dig själv en present i form av en chokladbit, en kopp kaffe, eller varför inte ett par skor!

På det sättet blir du mer benägen att arbeta mer effektivt, för vem gillar inte presenter?

8. Ät ordentligt

få bättre koncentration

Det har såklart mycket att göra med din koncentration, men inte bara det, utan det är även bra för ditt sinne. Bland de livsmedel som är bäst för att få bättre koncentration hittar vi fullkorn, kyckling, ägg, yoghurt, nötter, olivolja, avokado, lax och sardiner.

Undvik att dricka mycket kaffe. Det hjälper dig inte att få bättre koncentration.

Vi rekommenderar att du läser: Hur du kan återanvända tepåsar och kaffesump

9. Skapa en ordentlig miljö

Om ditt bord är fullt med saker kommer även hjärnan känna sig full och då blir det svårare att koncentrera sig.

Plocka undan allt som kan distrahera dig. Tänk på att ha allt i ordning, att ha en bra stol, se till att inget stör dig, lyssna på musik för att slappna av, mm.

10. Få ordentligt med sömn

få bättre koncentration

Om du är väldigt trött blir det svårt att koncentrera dig. Sömnbrist har en negativ effekt på hälsan och din förmåga att tänka klart.