Hur en promenad hjälper hjärnan

Titeln på denna artikel kanske förvånade dig. Kan den simpla vanan att promenera hjälpa hjärnan vara mer kreativ och få oss att bli gladare? Det kan den verkligen. Och det är inte bara något vi hävdar – majoriteten av alla läkare och neurologer håller med.
Hjärnan

En av dessa experter är neurologen Joes Angel Obeso – chef för Centro Integral en Neurociencias (omfattande center för neurovetenskap) i Madrid, Spanien. Hans dagliga arbete på sjukhuset och hans kontakt med personer som lider av depression hjälpte honom att se hur terapeutiskt det är att ordinera ”en timmes promenad om dagen”, och helst i naturliga miljöer.

Som du redan vet kan depression, eller utdragna perioder av hög stress och ångest, orsaka en brist i de kognitiva processerna i hjärnan, som minne, förståelse, kreativitet, mm. Om vi promenerar varje dag förbättras alla dessa processer märkbart.

Nu har du alltså inga ursäkter. Efter att ha läst denna artikel är vi säkra på att du kommer börja nyttja denna effektiva och terapeutiska vana: så ta en promenad!

Den ”automatiserade hjärnan” och olycklighet

Stress

Det finns en annan mycket intressant aspekt vi bör ha i åtanke. Det finns vanor som, utan att vi märker det, får vår hjärna att bli ”automatiserad” och därför stressad. Glöm inte bort dessa aspekter:

  • Den största fienden för hjärnan är rutin. Den enkla handlingen att göra samma sak varje dag får oss att hamna i en typ av depression och oundvikligen nedstämdhet. Lite i taget börjar vår hjärna arbeta långsammare. Vår uppmärksamhet är inte samma som tidigare eftersom vi inte får några nya stimulanser att fokusera på. Vi kanske glömmer bort saker för att så lite nu intresserar oss. På grund av låg motivation blir minnet mindre aktivt.
  • Rutin sänker vår entusiasm och hjärnan påverkas därför märkbart av modfälldhet på grund av färre neurala anslutningar, färre synapser…
  • Dag efter dag börjar vår hjärna fungera på ett automatiserat sätt. Det finns inte längre några stunder att njuta av och vara kreativ i, och hjärnan styrs av etablerade riktlinjer – likt en dator vi programmerat att fungera på ett specifikt sätt. Det är en stor risk för vår känslomässiga hälsa och även vår fysiska.

Enligt Dr. Jose angel Obeso inträffar automatiserade hjärnor främst i storstäder; hos individer som vanligtvis spenderar all tid med att hantera sina egna känslomässiga behov, som lever i storstäder bland föroreningar och väldigt höga stressnivåer.

Att promenera – en handling av personlig frihet

Att-gå-gör-dig-lugnare

”Vandrare har inga förpliktelser, endast det enkla nöjet av att frigöra sig själva, steg för steg, när de promenerar.” Enligt Dr. Jose Angel Obeso märks fördelarna inte av under den första dagen, utan efter minst en vecka när din promenad blivit en vana i ditt liv. Det är då vi börjar märka av dess terapeutiska resultat:

  • Medan vi promenerar behöver hjärnan inte bry sig om något annat. Att promenera är enkelt, alla kan göra det och du får dessutom i dig en extra dos syre tack vare luften i naturen, och du mår bättre. Det är i detta ögonblick du börjar stimulera frontalloben, som associeras med kreativitet och sinnesstånd. Om du lägger till naturlig utsöndring av endorfiner har du ett recept för magi. Hjärnan känner sig mer euforisk och optimistisk.
  • Med ett förbättrat sinnesstånd kommer ökad kreativitet. Det finns inget tryck och hormonet kortisol, som utsöndras under perioder av stress, försvinner tillsammans med väggarna som gör oss negativa. Detta är ögonblicket när vi ser saker från en annan synvinkel. Vi blir mer avslappnade, mer entusiastiska och mer självsäkra.
  • Som personer är vi vana att röra oss i små utrymmen: våra hem, våra arbetsplatser, restaurangerna vi besöker, mataffären… Dessa är begränsade utrymmen som alltid är fulla av människor. Platser som vi känner till gör oss mer spända. Att bara gå ut och promenera i en naturlig, öppen omgivning blir dock en fantastisk handling av frihet och expansion.
  • Enligt Dr. Jose Angel Obeso bör vi framförallt söka efter kontakt med naturen. Det är som att återvända till livmodern, till vår början. Det är inte en spirituell handling, utan snarare en organisk nödvändighet. Om vi promenerar i staden fortsätter vi att andas in mycket av föroreningarna. Det är bättre för våra lungor att fyllas av rent syre, och det är även nödvändigt för våra ögon att se nya landskap och stimulanter som kan berika vår hjärna.

Promenera

Med denna artikel bjuder vi återigen in dig att bli motiverad att ta en promenad dagligen, åtminstone i en halvtimme. Gå till parken, till bergen, till stranden. Du kommer se att du på bara några veckor får bättre fysisk och känslomässig hälsa. Att promenera är utan tvivel mycket bättre än en smärtlindrare eller några vitaminer!