6 livsmedel du inte bör äta på kvällen

Pasta och ris är rika på kolhydrater och då de inte bränns omvandlas de till kalorier. Till kvällsmaten är det därför bättre att välja grönsaker och sallader.
livsmedel

Vi kommer hem trötta och det första vi gör är att öppna kylskåpet. Vi värmer något i mikrovågsugnen och äter kvällsmat. Känner du igen dig? Det gör inget ifall du gör detta ibland, men det viktiga är att det inte blir en vana att äta denna typ av mat innan du går och lägger dig.

Kvällsmaten är en mycket viktig del av dagen. Ifall du följer en diet där du försöker gå ner i vikt är det viktigt att du inte hoppar över detta. Det är ett sätt att hålla igång metabolismen och att ta vara på hälsan. Det är dock viktigt att tänka på vad du äter till kvällsmat. Det finns mat som inte är bra att äta på kvällen och som kan förhindra att du sover ordentligt.

1. Rött kött

livsmedel

Vi är oftast utanför hemmet hela dagen och när vi kommer hem är vi hungriga. Då vill vi gärna äta något som gör att vi känner oss ordentligt mätta. Därför lagar vi ofta till exempelvis någon köttbit med grönsaker. En biff med vitlök och olja kanske. En god maträtt som är rik på järn och proteiner.

Räcker detta? Inte alls. Tänk på följande:

  • Rött kött är rikt på protein, men det tar mycket att bryta ner detta och under natten kommer din mage att vara aktiv under en lång tid. Du kan därför få problem med att sova och du kan få gaser och andra besvär.
  • Ifall du vill tillreda något med kött så välj då istället något med kalkonbröst. Ifall du steker det kan du lägga till lite citron, eftersom det då blir lättare att smälta. Detta blir hälsosammare och du får i dig mindre fett.

2. Pizza

livsmedel

Alla älskar vi pizza. De är enkla att göra och är en snabb resurs i slutet av dagen. Du bör dock veta att pizzor görs med raffinerat mjöl, en massa som är rik på fett och som gör att vi går upp i vikt och det är även problematiskt att bryta ner detta livsmedel.

Ifall du inkluderar livsmedel som grönsaker i din pizza blir den mer hälsosam, men om du även inkluderar tyngre saker som ost och starka kryddor skapar detta problem för din mage. Detta är inte ett livsmedel som du bör äta till kvällen. Ät det under dagen istället.

3. Mjölk

livsmedel

Varm mjölk är något man traditionellt använt av sig för att kunna sova. Den är rik på tryptofan, som är bra ifall man vill sova ordentligt. Ifall du vant dig vid lite varm mjölk med honung för att sova bättre kan detta vara bra från ett perspektiv, men det rekommenderas inte av oss. Här förklarar vi varför:

  • Mjölk innehåller laktos som kroppen inte lätt kan bryta ner. Det finns även många som är laktosintoleranta. Du bör därför vara försiktig.
  • Mjölk är rikt på animaliskt protein och kalcium, två ämnen som inte är lätta för kroppen att bryta ner under de sista timmarna på dygnet.
  • Det är möjligt att varm mjölk gör att du sover bättre, men det är ändå bättre att du väljer mer hälsosamma alternativ, som exempelvis mandeldryck, vilket är enklare för kroppen att bryta ner och mycket effektivt när du vill få en god natts sömn. Prova det!

4. Sallader med salladshuvud

Vad hade kunnat vara mer hälsosamt än en god sallad med salladshuvud? Detta alternativ är dock inte så bra som du tror. Ta följande anledningar i beaktande:

  • Sallader är goda, men de innehåller en hög nivå av fibrer som inte är lätta att bryta ner och som gör att vi kan få gaser under natten.
  • Allt beror på din kropp. Det finns personer som kan äta detta till kvällen utan några problem, men generellt sätt skapar det problem. Ett alternativ kan dock vara att använda mycket tomat i din sallad.
  • En annan grönsak som du bör vara vaksam på är selleri. Denna har också mycket fibrer och kan vara svårt för kroppen under natten.

5. Vitlök och lök

livsmedel

Det är bäst att äta detta livsmedel med måtta ifall du inkluderar detta i din kvällsmat. Om du inkluderar rå lök och vitlök i dina maträtter kan det hända att din mage svullnar upp under natten och du får svårt att bryta ner maten.

Samma sak gäller för kryddig mat. Dessa maträtter är mycket goda men om vi äter detta till kvällen kan du komma att känna av konsekvenserna nästa morgon, även om det kan vara gott att äta.

6. Ris och pasta

livsmedel

Lite makaroner till kvällsmat? Lite varmt ris? Ibland händer det att vi kommer hem hungriga och längtar efter något sådant, men det håller inte.

Det är bättre att du äter komplexa kolhydrater som grönsaker istället för ris och pasta.

Ifall du ändå vill äta det är det bäst ifall du äter det i små mängder. På detta sätt kontrollerar vi bättre de kolhydrater vi får i oss och kroppen kan bryta ner dessa små mängder lättare. Om du ändå älskar ris och pasta är det bättre att du äter detta på morgonen. Kör därefter ett träningspass så att du bränner bort överskottet.