Hur man minskar fett på lår och buk

Vissa delar av kroppen är svårare att bränna bort fett från än andra, och idag ska vi tala om hur man specifikt svarvar lår och buk. Om du vill bli hälsosam och fri från ”fettvalkar” på dessa områden så bör du dock bereda dig på att investera tid, vara ihärdig och träna ordentligt.

Först av allt så kommer du behöva en balanserad diet som ackompanjeras av en daglig träningsrutin, eftersom ingen av dem kommer hjälpa dig att uppnå det du vill på egen hand. Vi rekommenderar att du äter livsmedel som innehåller vitamin C och antioxidanter, såsom frukter, bönor och grönt te. Du ska samtidigt undvika fetthaltiga livsmedel så mycket som möjligt. Utöver detta så vill vi dela med oss av några tips som du kan dra nytta av i din vardagliga rutin för att effektivt minska fettet på lår och buk.

Springa, promenera och cykla

Promenad

Dessa tre träningsmetoder är inte bara bra för kroppen, utan rensar även sinnet och minskar stress. Genom att träna dina ben kommer du även förbättra din lår, vilket är varför en promenad om dagen – åtminstone till och från jobbet – eller en cykeltur med familjen kan hjälpa dig att få mindre fett på dessa jobbiga områden.

Träna andra delar av kroppen

Gör inte misstaget att tro att du måste göra magövningar för att bli av med bukfett. Alla muskelgrupper måste användas för att bränna fett eftersom ämnesomsättningen svarar snabbt för att konvertera maten vi äter till näringsämnen som kroppen behöver, istället för att skicka den till höfter och mage.

Utöva yoga

Yoga

Precis som att springa, promenera och cykla så sammankopplar yoga kroppen och sinnet, vilket ger dig en högre känsla av ro och välmående. Yoga kan även stärka musklerna, förbättra din hållning och få din kropp att se mer balanserad och feminin ut.

Säg hej då till socker

Undvik att konsumera mat och dryck med höga sockerhalter i så stor utsträckning som möjligt. Utöver att vara dåligt för din hälsa så kommer du även lägga till mer fett på dina lår och din buk.

Undvik ”magiska” piller och krämer

Det finns många diethjälpmedel på marknaden idag, och vissa av dem är fördelaktiga medan andra inte är det. Du måste dock förstå att dessa produkter inte kan producera mirakel när det kommer till viktnedgång och att minska fett. Det enda verkligt effektiva sättet att uppnå detta är att förbättra din diet och ha en träningsrutin.

Grundläggande övningar för din dagliga rutin

Balans

Stå upp och placera din ben i axelbredd. Böj på knäna och sätt händerna i golvet. Res dig sakta upp och flytta din vikt från ditt vänstra ben medan du böjer det högra knät och sätter handen på ditt högra skenben. Håll denna position i några minuter och återgå sedan till utgångspositionen. Gör sedan samma sak genom att förflytta vikten till din andra ben. Upprepa minst 20 gånger.

Benlyft

Plankan

Ställ dig på händer och knän på golvet, sträck ut ett ben bakom dig så långt du kan och håll det i en rak linje med din överkropp. Vila enbart på dina händer och håll kroppen rak så länge du orkar. Återgå till utgångspositionen och vila några sekunder innan du gör samma rörelse med det andra benet.

Bencirklar

Lägg dig på rygg på golvet och höj upp ett ben som du sedan ritar cirklar med i luften. Håll benet rakt och rör det sakta och varsamt – först i en riktning och sedan den andra. Gör detta i 30 sekunder, vila lite och byt sedan ben.

Rockring

Rockring

Utöver att vara en rolig lek så kan rockringar dessutom hjälpa till att träna dina höfter. Försök att hålla rockringen runt midjan i tio till femton minuter. Gör detta varje dag för att få större flexibilitet och maximala resultat.

Saxar

Lägg dig med ryggen mot golvet och höj dina ben i 90° vinkel. Håll dem raka och höj det ena benet högre än det andra, varpå du byter. Gör detta minst 50 gånger.

Det är bra att komma ihåg att du måste träna varje del av kroppen – såsom ben, sätesmuskeln, armar, etc. – även om du vill komma åt fettet på lår och buk.

Vi hoppas att du gillar dessa rekommendationer för att förbättra din diet och etablera en träningsrutin. Du kan även utöva en sport du gillar, såsom simning, basket eller tennis. Vad din kropp behöver är en konsekvent nivå av aktivitet, och inte bara för att se bra ut på utsidan, utan för att försäkra att alla dina organ fungerar som de ska.