Har du svårt att sova? Undvik då dessa 9 saker

svårt att sova

De flesta av oss vet att en god natts sömn är nyckeln till bra hälsa, både fysisk och känslomässig. Sömnen gör att vi kan återhämta oss från de dagliga aktiviteterna, hjälper oss att återfå energi för nästa dag och ser till att vår kropp fungerar ordentligt. Dagens livsstil, användningen av teknologi och många andra faktorer har dock drastiskt minskat kvaliteten på människors sömn och detta har blivit ett stort problem för många människor.

Det finns olika faktorer som kan påverka sömnbristen och oförmågan att kunna sova. Ifall du har svårt att sova så kanske dessa faktorer påverkar din sömn utan att du vet om det. Vi kommer i denna artikel berätta om 9 saker du bör undvika innan då går och lägger dig, för att du inte ska ha svårt att sova.

Alkoholhaltiga drycker

svårt att sova

Att konsumera alkoholhaltiga drycker är något som till en början kan göra att du känner dig lite sömnig. Det är dock något som får kroppen att börja arbeta med att metabolisera alkoholen, vilket gör att sömncykeln störs. Du vaknar då upp trött och har problem med att koncentrera dig ordentligt. Alkohol är också ett vätskedrivande medel som gör att du vaknar mitt i natten för att gå på toaletten flera gånger, vilket stör sömnen.

Elektroniska apparater

Det finns olika studier som visat att elektroniska apparater gör det svårt att sova. Ljusen från mobilen, datorn, och alla tablets stör sömnen då de påverkar produktionen av melatonin, vilket är sömnens hormon. Experterna rekommenderar att du undviker att använda elektroniska apparater innan du går och lägger dig.

Piller och medicin

svårt att sova

Ifall du äter piller eller andra typer av mediciner kan även detta göra att du får svårt att sova. I detta fall är det bäst att du konsulterar en läkare och frågar ifall det finns alternativ till att konsumera detta innan du går och lägger dig. Antidepressiva mediciner kan exempelvis påverka sömnen. Även sömnpiller kan vara problematiska, eftersom de orsakar ett beroende. Smärtstillande medel kan vidare orsaka magproblem, något som stör sömnen.

Kryddig och fet mat

Ifall du äter kryddig och/eller fet mat innan du ska sova kan detta göra att du får svårt att sova, då det påverkar magsyran och kan ge dig magproblem under natten. Därför rekommenderar experterna att du undviker denna typ av mat på kvällen och istället äter något lättare.

Att dricka te eller kaffe

Både te och kaffe stimulerar kroppen så att du får svårt att sova under natten. Dessa drycker har vätskedrivande egenskaper som kan störa sömnen, då du måste gå på toaletten under natten. Kaffe och te innehåller även koffein, vilket kan påverka sömnrytmen.

Cigaretter

svårt att sova

Även om rökare försäkrar att de känner sig lugna då de röker är nikotinet i cigaretter något som kan göra att du får svårt att sova. Detta gäller för alla typer av cigaretter, cigarrer, pipor och annat som innehåller nikotin.

Intensiv träning

Många tycker om att träna på kvällen, men du bör inte utföra alltför intensiv träning under denna tid eftersom det kan påverka sömnen.

Prata om problem

Ifall du känner att du har något problem eller går igenom någon svår period i ditt liv är det bättre att prata om detta på morgonen då du har lyckats sova ut ordentligt. Ifall du går igenom svåra saker innan du ska gå och lägga dig kan detta påverka sömnen. Stress och överstimulans innan du går och lägger dig kan göra att du får svår att sova under natten.

Att arbeta sent

svårt att sova

Många gånger har vi inte något annat val än att arbeta till sent på natten eftersom det finns mycket att göra. Detta bör dock inte bli en vana eftersom du i längden kan få svårt att sova, utveckla ångest, nervositet och problem med att koncentrera dig.