Hur vet jag om jag behöver mer sömn?

Brist på sömn kan göra dig på dåligt humör. Vissa studier har visat en koppling mellan dåliga sömnvanor och irritabilitet eller till och med psykologiska problem, som depression.

Du har säkerligen läst (vid fler än ett tillfälle) att varje person är unik och att vi alla har våra personliga vanor, dieter, livsstilar och många andra skillnader som gör oss unika. Du har förmodligen även hört eller läst att varje person behöver olika mängder sömn för att bli fullt utvilad och ladda om sina batterier. Så hur kan man veta huruvida man behöver mer sömn eller om man redan sover rätt antal timmar för sin årsgrupp, sitt kön eller sin mängd dagliga aktiviteter? Lär dig mer i följande artikel.

Tecken på att du inte sover tillräckligt

Att sova mer (eller bättre) kan vara skillnaden mellan en utmärkt dag och en förfärlig dag, mellan att vara på gott humör eller alldeles ursinnig, mellan att genomföra alla dagliga aktiviteter eller lämna merparten halvfärdigt, och många andra saker. Något så enkelt och viktigt som sömn kan totalt ändra ditt liv. Ibland inser vi inte att vi inte får tillräckligt med sömn, och detta kan leda till att vi känner oss både sjuka och svaga.

Uppmärksamma de tecken som din kropp skickar – de har aldrig fel. Kanske lider du av insomnia eller någon typ av sömnsyndrom utan att ha vetat om det. Det är bra att veta huruvida din sömn verkligen låter dig vila och om du sover tillräckligt varje natt. För att ta reda på detta måste du kunna känna igen symtomen som hjälper dig förstå om du får tillräckligt med sömn eller inte.

Du är jämt hungrig

Och vi talar inte om den tiden på månaden för kvinnor eller när du känner dig orolig och vill äta något sött. Nej, vi talar om en känsla av att din mage alltid är tom, oavsett hur mycket du äter. Denna känsla kan bero på brist på sömn, eftersom sömnen är ansvarig för att balansera vissa hormoner i kroppen – speciellt serotonin och dopamin, som båda genomgår förändringar under sömnen.

Folk som inte sover särskilt mycket får ökad produktion av ghrelin – en signalsubstans som berättar för hjärnan när det är dags att äta. Om du sitter uppe sent på nätterna kommer du förmodligen bli hungrig och ta en titt i kylskåpet. Din kropp kommer behöva kolhydrater för att hålla sig vaken (eftersom den inte förstår att det är dags att gå och lägga sig).

Äta på natten

Du kan inte koncentrera dig

Näringsintag är väldigt viktigt för att hålla minne och intelligens skarpa, men sömn är också viktigt om du vill hålla dig koncentrerad, lära dig, komma ihåg saker och vara uppmärksam. Något så enkelt som att förstå vad din chef säger på måndag morgon när ditt huvud fortfarande är i sängen kan vara lättare sagt än gjort. Om du å andra sidan har fått tillräckligt med sömn kommer det vara avsevärt lättare att vara uppmärksam, komma ihåg saker, arbeta med dina sysslor och komma fram till idéer.

När du sover tar sig hjärnan tid att återkonstruera ditt långtidsminne. Det är därför elever alltid bör sova efter att de har pluggat istället för att sitta uppe hela nätterna. Om du kommer till provet och det känns som att du inte kommer ihåg något av det du pluggat kan det bero på sömnbrist.

Du blir ofta sjuk

Sömn är starkt relaterat till immunförsvaret. Om du drabbas av förkylningar, influensan, slem eller halsont varje månad, eller om du känner att du aldrig återhämtar dig från dessa sjukdomar (virala eller bakteriella) kan du behöva mer sömn. När du sover genererar kroppen mer försvar som skyddar dig från sjukdomar, så sömn har verkligen läkande effekter. Det är därför din kropp kräver fler sömntimmar om du drabbas av feber eller känner dig sjuk. Om din kropp inte får den sömn den behöver kommer du känna av en brist på energi, få lägre blodtryck och lägre temperatur. Stärk dina försvar genom att sova varje natt och konsumera mer vitaminer.

Influensa

Du kan inte ta beslut

Många tror att detta problem har att göra med deras självförtroende eller självkänsla. Detta må vara en del av sanningen, eftersom traditionell kinesisk medicin dikterar att andar som bor i din lever möjliggör för dig att vara kreativ, eller ta beslut. Dessa andar kommer upp till ytan genom ögonen under dagen, och genom våra drömmar under natten. Om du inte tar hand om din lever, till exempel genom att dricka alkohol eller äta fet mat, blir det svårt att få en god natts sömn, vilket betyder att andarna inte kan verka som de ska. Du tappar långsamt förmågan att analysera situationer och tänka klart. Går vi bortom metaforen eller legenden är det definitivt sant att du inte kan ta bra beslut om du inte är tillräckligt vaken.

Allt gör dig upprörd

Återigen bör vi inte alltid skyllda denna faktor på kvinnliga hormoner eller för mycket arbete. Brist på sömn kan göra att du blir på dåligt humör. Detta är förmodligen varför de flesta går till jobbet något tjuriga istället för glada. Flera studier har visat att för lite sömn kan leda till emotionella problem, som depression, irritabilitet, humörsvängningar, mm. Tänk på vad som händer med bebisar eller små barn. När de är trötta slutar de aldrig gråta och är väldigt svåra att hantera. Om du har en av de dagar då du irriterar dig på alla runtomkring dig beror det förmodligen på dig. Se till att sova mer så kommer du säkert märka att ditt humör förbättras.

Du har problem med ditt sexliv

Brist på sömn kan få din sexlust att minska. Det kan även orsaka sexuella prestationsproblem för män. Om du märker att du har mindre sex än vanligt med din partner eller om du inte känner njutning kan det vara bra att försöka sova lite mer.