Lätt middag – tappa vikt utan att gå hungrig

Om du vill tappa vikt utan att gå hungrig och utan att göra stora uppoffringar så är det viktigt att äta en lätt middag. Eftersom middagen är den måltid på dagen som kan orsaka störst viktförlust så kan att äta mindre vara väldigt effektivt för att nå sina viktmål.

Det är därför vi ska dela med oss av några recept för lätta middagar som är enkla att göra, så att du slipper gå till sängs hungrig och gå sakta men säkert gå ned i vikt.

Orsakar middagen viktuppgång?

Du måste komma ihåg att det du äter på kvällen inte kommer förbrännas och förmodligen kommer bli en del av dina energireserver, speciellt om du inte tränar innan du går och lägger dig. Om dessa reserver är för stora så omvandlas de till fett, speciellt om om de konsumerade livsmedlen inte är av den bästa kvaliteten. Dessa är de som gör dig mätt men som är svårsmälta.

Tiden är viktig

Tiden är precis lika viktig som vad du äter. Middag är tidig i vissa europeiska länder, innan klockan 18, och senare äter man något lätt. I andra länder gäller raka motsatsen eftersom man äter något lättare på eftermiddagen och sedan middag runt 21 eller 22 på kvällen. Det är bäst att äta innan klockan 20 för att ge dig själv tillräckligt med tid för att smälta maten (detta har självklart även att göra med när du går och lägger dig). Om du går till sängs tidigt och blir hungrig igen så kan du alltid äta en frukt eller dricka ett avkok.

Middagsbalans

En lätt middag betyder inte att du måste äta ett salladsblad och en tomat. Trots att du vill gå ned i vikt, så vill du göra detta på ett balanserat sätt. Din middag måste innehåller kolhydrater (grönsaker, frukt eller spannmål) och protein. Det är därför dessa recept innehåller de exakta mängderna som du behöver.

Grönsakssoppor

Grönsakssoppor är väldigt lättsmälta, mättande, enkla att bereda och närande. Du kan variera grönsakerna du använder i enlighet med säsongen, och du kan göra olika kombinationer för att göra dem mer originella:

  • Pumpa och kanel
  • Zucchini, vitlök och havregryn
  • Vårlök, lök och peppar
  • Morot och ingefära

soppa-looseends

Du kan även lägga till lite legymer för extra protein, och andra livsmedel kan göra dem ännu mer hälsosamma:

  • Öljäst: Ger en utsökt rostad smak
  • Vetegroddar: Ett väldigt nyttigt tillägg
  • Sjögräs: Hjälper till att återmineralisera kroppen
  • Linfröolja: Tillhandahåller viktiga fettsyror

Gazpacho

Traditionell gazpacho eller en grönsakssmoothie är perfekta för varmt väder. De är väldigt nyttiga eftersom de tillhandahåller stora mängder råa grönsaker.

Mixa följande ingredienser:

  • Tomat
  • Gurka
  • Röd chilifrukt
  • Vitlök
  • Olivolja
  • Havssalt
  • Vinäger

Om du väljer att äta gazpacho till middag så bör du äta någon form av protein till, såsom en handfull torkad frukt, en bit queso fresco-ost, vit fisk, etc.

Löksoppa

Foton från looseends, HarlanH och lablascovegmenu.