Varför Får Vi Insomnia? Hur Motverkar Vi Det?

insomnia

För att kunna vila ut ordentligt bör vi lägga av med elektroniska gimmickar, som mobiltelefonen, ens tablet och liknande, två timmar innan man ska gå och lägga sig för att inte överaktivera hjärnan.

Om nu sömn är så viktigt för vår hälsa, hur kommer det sig då att vi ibland går långa perioder utan att sova ut ordentligt? Att inte sova påverkar väsentliga områden inom våra liv och sätter vår livskvalitet på spel. Det kan finnas olika anledningar till varför vi lider av insomnia. Vi kommer här att berätta om anledningarna till varför man kan få insomnia och även ge dig strategier som kommer att motverka insomnia och förbättra din sömn.

Ibland använder vi oss av apoteksprodukter, vilka är resurser som har blivit nästan oumbärliga i dagens samhälle då man letar efter en lösning på ett hälsoproblem. Men man bör även börja fundera på hur detta hälsoproblem har uppkommit från början och vad som orsakar det. Ifall vi hittar orsakerna blir det lättare att lösa de problem som uppstår, och motverka insomnia så att vi äntligen kan få en natt med god sömn.

Vilka effekter ger insomnia?

insomnia2

Vi bör ha klart för oss att insomnia verkligen är ett allvarligt tillstånd som kan komma att påverka våra liv ordentligt. Ifall man inte får en ordentlig vila under några dagar i följd kan detta leda till en allvarlig påverkan på vår hälsa. Men hur kan vi göra en egendiagnos i detta fall? Hur vet vi ifall vi har ett problem?

  • Vi har problem med att sova ut under natten. Det handlar inte bara om några isolerade dagar utan sömn, utan det är något återkommande.
  • Vi vaknar upp mycket tidigt och ofta under natten.
  • Vi är trötta då vi vaknar.
  • Vi är irriterade, har ångest och är ledsna.
  • Vi har en känsla av trötthet och slöhet under hela dagen.
  • Vi kan inte koncentrera oss och vi glömmer bort saker.
  • Vi kan ha små olyckor.
  • Vi kan ha magproblem.
  • Vi får ångest då vi tänker på att sova.

Orsaker till insomnia

insomnia3

1. Emotionella problem

Det händer att det uppstår svåra problem i livet som vi måste klara av. Ofta kan detta också vara småsaker, som ändå får oss att vara oroade. Då detta händer kan vi känna oss ledsna, få ångest, bli rädda eller gå och fundera på det som hänt hela tiden. Det uppstår en kemisk obalans i hjärnan som håller oss på ”alerten” och som kan göra att vi får det svårt att sova.

Stress och ångest är sömnens fiender. De problem som uppstår under dagen kan komma att påverka oss under natten då mörkret faller på och tankarna börjar springa iväg.

2. Stimulansmedel

Att konsumera kaffe, te, kolsyrade drycker, alkohol och tobak med stimulansmedel kan hålla oss vakna och ge oss svårigheter med att sova. Det finns vissa som säger att alkohol hjälper oss att sova och att vi verkligen kommer att få en god vila med detta, men detta är helt fel. Alkoholen kan få oss att vakna upp flera gånger under natten. Försök därför att konsumera den med måtta.

3. Vissa typer av sjukdomar

Artrit, diabetes, hjärtsjukdomar, Parkinsons, sköldkörtelproblem, sura uppstötningar och Alzheimers gör att det uppstår tillstånd i kroppen som kan påverka vår sömn. Det kan vara på grund av smärtan, andningssvårigheter, hormonförändringar eller det centrala nervsystemet.

4. Medicin

Mediciner som antidepressiva, piller mot allergi eller blodtryck kan påverka vår sömn. Ibland innehåller de koffein eller andra stimulansmedel som kan göra att vi får insomnia.

5. Extern stimulans

Det kan vara så att du är van vid att använda datorn under natten, eller att hela tiden kolla på din mobiltelefon eller din tablet. Dessa apparaters energivågor kan ha en direkt påverkan på vårt melatonin som i sin tur stimulerar olika delar av hjärnan och hindrar oss från att vila ut. Ifall vi exempelvis får meddelanden under natten som vi svarar på, kan det komma att ta ett litet tag innan vi kan sova igen. Skärmarna på mobiltelefonerna stimulerar hjärnan och kan ge oss insomnia.

6. Undvik att äta för stora middagar

Alltför stora middagar kan ge dig problem med att sova. Matsmältningen får för mycket att göra och vår kropp kan inte vila ut ordentlig, magsyrorna håller oss vakna utan att vi vet om det. Det är därför viktigt att man äter sin sista måltid minst två timmar innan man går och lägger sig, ifall det är möjligt. Ju mindre tid mellan din sista måltid och då du ska gå och lägga dig, ju större risk löper du att drabbas av insomnia.

Hur motverkar man insomnia?

katt

  • Hantera dina problem, dina orosmoment och din ångest. Undvik att låta dessa saker påverka dig då det är dags att lägga sig. Ibland kommer vi inte att kunna undvika detta på grund av vår personlighet, men försök iallafall att undvika att dessa problem hinner ikapp dig då du ska gå och lägga dig.
  • Gå alltid till sängs vid samma tidpunkt.
  • Undvika tunga middagar. Du kan även vid slutet av middagen dricka ett avkok på kamomill eller passionsblomma, som är idealiska för att få dig att sova bättre. Ifall du gör detta regelbundet kommer din kropp att anpassa sig till detta och det kommer att bli lättare för dig att sova med hjälp av dessa avkok.
  • Undvik att gå till sängs med din tablet eller din telefon. Sluta upp med användningen av dessa runt två timmar innan du skall gå och lägga dig, för de kommer annars att aktivera din hjärna så att du får insomnia.
  • Innan du går och lägger dig, ta ett bad med varmt vatten eller en avslappnande dusch.
  • Försök att inte sova mitt på dagen. Undvik att ta en tupplur. Försök istället att ägna dig åt någon sport. På detta sätt kommer du att bli mycket tröttare då det verkligen är dags att gå och lägga sig. Din insomnia kommer att försvinna för gott!