Fem anledningar att dricka kaffe

Om du trodde att kaffe var en synd så blir du säkert glad av att höra att det faktiskt är en dryck som kan göra dig friskare. Om du dessutom tränar så kan koffein ge dig ännu fler hälsofördelar. Här är fem anledningar att dricka kaffe, bibehålla en aktiv livsstil och njuta av fördelarna som denna dryck kan ge dig.

Många personer dricker kaffe som det första de gör på morgonen, och enligt en nyligen genomförd studie så kan en kopp kaffe ge dig fördelar när det kommer till att tappa vikt. Den spanska studien publicerades i Revista Internacional de Nutrición Deportiva y Metabolismo (Internationella Sportnärings- och Förbränningsmagasinet) och fann att atleter som konsumerade koffein innan de tränade brände runt 15% fler kalorier under tre timmar efter att ha tränat jämfört med personer som tog ett placebo. Dosen som orsakade effekten var 4,5 milligram koffein per kilo kroppsvikt. För en kvinna som väger 68 kilogram så är mängden koffein du kan dricka varje morgon runt 300 milligram, vilket motsvarar runt 340 gram kaffe.

1. Förbättrar cirkulationen

En nyligen genomförd japansk studie undersökte kaffes effekter på cirkulationen hos personer som inte drack kaffe regelbundet. Varje deltagare drack upp till fem 140 gram vanligt och koffeinfritt kaffe, och efteråt mätte forskaren blodflödet i fingrarna för att se hur de minsta blodkärlen i kroppen fungerade. Personerna som drack kaffe med koffein upplevde 30% högre cirkulation under 75 minuter jämfört med personerna som drack koffeinfritt kaffe. Om du dricker kaffe varje morgon eller efter att du har ätit så kommer därför din cirkulation att förbättras.

2. Minskar muskelsmärtor

Muskelsmärta

Forskare vid University of Illinois har upptäckt att ett koffeinintag som motsvarar två eller tre koppar kaffe innan ett intensivt träningspass på 30 minuter minskar hur mycket muskelsmärtor man upplever. Slutsatsen är att koffeinet kan hjälpa dig att träna hårdare under styrketräning eller andra typer av träning, vilket medför förbättringar i muskelstyrkan och/eller resistansen.

3. Förbättrar minnet

Hjärnan

En studie i år från John Hopkins University har funnit att koffein förbättrar minnet upp till 24 timmar efter dess konsumtion. Forskare gav folk som inte konsumerade kaffe regelbundet ett placebo eller 200 milligram koffein fem minuter efter att ha studerat en serie bilder. Nästa dag, när man bad båda grupperna att komma ihåg bilderna, så fick gruppen som fått koffein mycket bättre resultat. Detta betyder att kaffe kan hjälpa dig att få bättre minne. Denna förbättring för hjärnan kan vara väldigt användbart under din vardag.

4. Hjälper till att bevara musklerna

I en nyligen genomförd studie med djur så fann forskare vid Coventry University att koffein hjälper till att kompensera förlusten av muskelstyrka som inträffar när man åldras. De skyddande effekterna kunde även observeras i diafragman – den huvudsakliga muskeln för andning – såväl som i ryggradsmuskeln. Resultaten visar att koffein i måttliga mängder kan hjälpa till att bevara generella, fysiska tillstånd och minska risken för åldersrelaterade skador.

5. Ger musklerna energi

En nyligen genomförd studie av Journal of Applied Psychology fann att lite koffein efter träning också kan vara fördelaktigt, och speciellt för motståndskraftiga atleter som tränar dag efter dag. I jämförelse med att bara äta kolhydrater så fann studien att en kombination av koffein och kolhydrater resulterade i en ökning av det muskulära glykogenet på 66%, fyra timmar efter intensiv träning. Glykogen – sättet som kolhydrater förvaras i musklerna på – används som viktig energi under träning och möjliggör kraftmanövrar. Att ha bättre glykogenreserver betyder att din kapacitet för träning kommer öka.