Hur du undviker dålig cirkulation i dina ben

Förbättra cirkulationen

Denna artikel är tillägnad våra trogna och osjälviska följeslagare i vårt dagliga liv – våra ben. Vi tar dem så ofta för givna och försummar att ge dem den uppmärksamhet och omsorg de förtjänar.

Kan du föreställa dig hur svårt livet skulle vara utan våra ben? Eller om de inte fungerade tillfredsställande? Hur skulle vi då ta oss från punkt A till B? Låt oss lära oss att värdera och ta bättre hand om dem. Ett vanligt problem i våra dagliga liv är de besvär som orsakas av dålig cirkulation i våra nedre kroppsdelar. Dålig cirkulation kan ge upphov till flera olika irritationer, från klåda till skönhetsproblem, och utöver detta även smärta och handikapp samt komplikationer såsom trombos.

Trombos är namnet på ett tillstånd där det bildas en blodpropp i ett blodkärl. Detta kan övergå i emboli (där blodproppen transporteras runt i kroppen via blodcirkulationen). Detta tillstånd kan leda till allvarliga konsekvenser för hälsan och kan även vara dödligt.

Vad är åderbråck och varför uppstår det?

Åderbråck orsakas av en dilatation av venen på grund av en ansamling av och därmed blockeringar orsakade av blod. De uppstår vanligtvis som ett resultat av olika genetiska och hormonella faktorer och är vanligast hos kvinnor. Andra bidragande faktorer är övervikt, graviditet och ett antal dåliga hälsovanor, som alla hindrar god blodcirkulation och orsakar ansamlingar som gör att venerna växer i storlek.

Finns det några sätt att förebygga detta?

Simning och långa cykelturer rekommenderas starkt för att förebygga åderbråck. När du vilar är det bästa du kan göra är att ha dina ben i högt läge för att förbättra blodflödet, vilket förebygger bildandet av blodansamlingar.

Vi bör också undvika att utsätta våra ben för mycket värme, försöka att inte sola under de varmaste timmarna eller ta mycket varma bad. Det är bättre att satsa på bekväma byxor med lösare passform i stället för snäva modeller som begränsar blodcirkulationen.

Vaxning är definitivt inte rekommenderat för personer som lider av åderbråck. Massage är däremot fördelaktigt så länge den inte är alltför hård eller grov. Den ska utföras av en specialist – om inte kan den förvärra symptomen.

Näring och bra huskurer

Vitamin E rekommenderas starkt för personer som lider av cirkulationsproblem. Cayennepepparkräm kan användas utvärtes för lindring lokalt. Niacin eller vitamin B3 får venerna att slappna av, vilket förbättrar cirkulationen. Extrakt av jordärtskocka minskar också artärtryck och förhindrar åderförkalkning.

Några huskurer som moder natur generöst givit oss som vi kan använda för att undvika dålig cirkulation i benen:

  • Ginkgo biloba: har kapacitet att dilatera vener och på så sätt förbättra blodcirkulationen.
  • Vitlök: hjälper till att förebygga uppkomsten av blodproppar.
  • Cat’s Claw: minskar blodets förmåga att koagulera.
  • Åkerfräken: fungerar som ett diuretikum och förbättrar cirkulationen. Extrahera essensen av åkerfräken genom kokning. Ta 100 gram torkad åkerfräken per liter vatten och koka i 30 minuter. Drick ett par glas om dagen.
  • Trollhassel: Smörjning med trollhasselkräm kan lindra smärta och uppsvullnad i benen orsakade av svullna vener.
  • Hästkastanj: Konsumera en matsked essens i ett glas vatten ett par gånger om dagen.
  • Arganolja: kan konsumeras rå i sallader.
  • Vide: En infusion med en liten matsked extrakt per glas vatten bör konsumeras varannan dag.