Hur man ökar sin fertilitet

Vi bör bibehålla en balanserad vikt för att förbättra vår graviditet. Vi bör dock även tänka på att endorfiner släpps ut när vi tränar, vilket kan störa ägglossningen.
graviditet

Om du läser detta är du kanske vid en punkt i livet då du vill skaffa barn. Om du har börjat försöka är det viktigt att förbereda både kropp och sinne för graviditeten. I denna artikel kommer du hitta tips, råd och rekommenderade naturliga kurer för att öka din fertilitet.

Åtta tips för att öka fertiliteten

Oförmåga att bli med barn kan ha flera olika källor, inklusive övervikt, ohälsosam diet, stress, ålder eller dagliga vanor så som att dricka alkohol eller röka. Till och med ett stillasittande jobb kan påverka din förmåga att bli gravid. Om du letar efter ett hälsosamt sätt att hjälpa din kropp öka sin fertilitet hittar du några hjälpsamma tips nedan.

  • Ät nyttigt: Din menstruations- och ägglossningscykel kan påverkas av en oregelbunden eller ohälsosam diet. Byt din älskade snabbmat mot måltider som tillagats i nyttig olivolja. Lägg till vegetabiliskt protein, inklusive spannmål, i din diet och eliminera animaliskt protein, så som rött kött. Öka konsumtionen av frukt och grönsaker, och ha koll på ditt dagliga intag av raffinerade kolhydrater, vilket kan vara allt från vitt mjöl och socker till mejeriprodukter och läsk. Lita på oss och välj ett glas uppfriskande naturlig juice istället. Trots att det kan verka som en uppoffring kan det även vara bra att hoppa över kaffet.

Graviditet3

  • Håll koll på din kroppsvikt: Produktionen av reproduktionshormoner, som kan påverka fertiliteten, kan rubbas av för hög eller låg kroppsmassa. Genom att bibehålla en hälsosam kroppsvikt i enlighet med din kroppstyp kommer din kropp producera dessa hormoner i en naturligare cykel. Vidare kan överflödig vikt ibland även påverka dina äggstockars naturliga funktion, och kvinnor som har problem med vikten upplever ofta oregelbunden menstruation.
  • Undvik stress: Om du känner dig stressad av att inte vara gravid efter flera månaders försök bör du lägga fokus på att bekämpa ångesten, eftersom stress är en känd faktor för infertilitet. Börja med aktiviteter som hjälper dig hantera stressen, så som meditation eller att bara njuta av tiden med din partner. Du kommer märka att när du tänker mindre på hur du ska ha råd med barnrummet och mer på din kropps hälsa och välmående står du i en bättre position för att inte bara bli gravid, utan även att föda.

Graviditet

  • Akupunktur: En bevisat effektiv metod för att minska ångest, stress och nervositet. Akupunktur har dessutom kopplats till ökad fertilitet. Vi råder dig att genomgå kinesisk akupunktur hos en licensierad och rekommenderad utövare. Om nålar inte är din grej kan du testa yoga, tai chi eller meditation för att höja fertiliteten.
  • Håll din ägglossningscykel i åtanke: Din ägglossningscykel kan pågå i mellan 24 till 36 timmar, men spermier har förmågan att förbli aktiva mycket längre än så (upp till fem dagar) när de befinner sig i den nedre kvinnliga fortplantningskanalen. För att öka chansen för graviditet rekommenderar vi sexuellt umgänge upp till fyra dagar innan din ägglossningscykel ska börja, och två dagar efter cykeln. Du kan hitta redskap i hälsobutiker eller hos gynekologen som hjälper dig fastställa vilka dagar du har ägglossning.
  • Genomgå regelbundna undersökningar: Din läkare kommer kunna vägleda dig angående hälsoproblem som kan påverka din förmåga att bli gravid, inklusive vissa sjukdomar, endometrios, cystor eller vissa felaktigheter i fortplantningssystemet, efter en omfattande och komplett fysisk undersökning.
  • Sluta röka: Det är en dålig vana, vilket du vet mycket väl. Om du vill förbättra dina chanser att bli gravid bör du överväga att sluta. Kvinnor som röker har sämre produktionsnivåer av embryon under ägglossningscykeln, löper högre risk att få missfall samt att barnen föds med andnings- eller hjärtproblem.

Graviditet2

Huskurer för ökad fertilitet

  • Lägg till en matsked vetegroddar eller veteolja i din diet, såväl som en matsked morotsfrön.
  • Sallader med alfalfagroddar och kelp är ett utmärkt tillägg i din diet.
  • Ett glas juice gjord på squash som mixats med vatten och dricks dagligen efter menstruation kan hjälpa fertiliteten.
  • Låt en matsked pelargonblad dra i hett vatten och låt det sedan svalna. Drick två glas om dagen.
  • Lägg till en tesked honung eller bidrottninggelé i din dagliga diet.
  • Till frukost blandar du i en matsked linfrön i mjölk och dricker varje dag.
  • Ett glas apelsinjuice blandad med röd grapefruktjuice rekommenderas till frukost.

Mage2

  • Inkludera även ett te bryggt på mexikansk damiana i dina dagliga måltider. Du kan även använda bladen från denna buske i ett bad.
  • Te gjort på hallon rekommenderas för daglig konsumtion. Förbered dig på stark smak eftersom hallonblad resulterar i ett starkt te.
  • För att hjälpa till att ta bort möjliga blockeringar i äggledaren kan du konsumera upp till tre glas te på ringblomma om dagen.

Att bli gravid må vara en gåva för varje kvinna, men det kan kräva lite arbete och förändringar av de dagliga vanorna. Kom ihåg att fertilitet kan förbättras genom små förändringar, men du bör alltid rådfråga en läkare för att försäkra en bra graviditet.

Vi hoppas att du tyckte om denna artikel om hur man kan öka sin fertilitet.