Sju små förändringar för att gå ned i vikt

Visste du att små förändringar, som att äta mer protein eller äta frukt vid vissa måltider kan ha stora effekter på din midja?

Här ska vi förklara sju förvånansvärt små vaneändringar som kan hjälpa dig att tappa vikt utan stor ansträngning.

Frukt utanför måltider!

Frukt är väldigt nyttigt och nödvändigt för din diet. Du bör äta två eller tre färska och säsongsenliga frukter varje dag eftersom du då får i dig vitaminer, mineraler och fibrer. De kan dock få försämra ditt matsmältningssystem om du äter dem som dessert på grund av deras socker och snabba smältning. Detta orsakar jäsning som kan leda till gaser och även viktökning eftersom du inte konsumerar dem korrekt. Om du dock äter dem mitt på morgonen eller mitt på eftermiddagen så blir effekten den motsatta eftersom frukt är väldigt mättande och håller dig från att småäta mindre hälsosam mat. Det enda undantaget du kan göra vid måltider är äpplen och päron, eftersom de anses vara neutrala frukter.

äpple-3

Ät enkelt utan att blanda för mycket

Du kan göra undantag när det är gäster på besök, men dag för dag så är det bäst att göra enkla rätter som har en grönsak, ett spannmål eller en stärkelse, samt protein. Med dessa så kommer du få en komplett och balanserad måltid som kommer göra det möjligt för dig att ta upp näringsämnen. Så hur gör man en måltid?

Grönsak: sallad, grönsak, gazpacho, soppa, äpple eller päron
Spannmål eller stärkelse: ris, pasta, potatis, bröd, etc.
Protein:
kött, fisk, ägg, legymer, nötter eller grönsaksprotein.

Protein får dig att tappa vikt

Idag så missbrukas ofta kolhydrater, såsom i smörgåsar, pasta, pizza, bakverk, etc. Kolhydrater ger dig energi för hela dagen, men om du missbrukar dem och inte använder din energi så blir de till reserver, eller med andra ord fett. Å andra sidan så finns det dieter som är höga i protein som inte heller är särskilt hälsosamma. De må få dig att tappa vikt snabbt, men de kan överarbeta dina njurar och lever och ha en jojoeffekt. Det är därför vi rekommenderar att inkludera en bra mängd protein, men att inte missbruka dem. Det bör finnas protein i varje måltid. Du vill inte bara bränna kalorier, utan även se din midja bli mindre.

Fibrer minskar uppsvullnad

Fibrer är vitala för att matsmältningen ska fungera, för om dessa organ inte fungerar som de ska på grund av förstoppning, diarré eller andra problem, så blir din mage inflammerad. Det är därför du bör konsumera livsmedel som är rika i fibrer varje dag, såsom frukter och grönsaker, samt kolhydrater från fullkornsvete. Du bör även dricka mycket vatten mellan måltiderna för att hjälpa dig att bli av med fibrerna.

komplett-sallad-diekatrin1

Under eftermiddagen… ät ingenting

Varje land har sitt egna schema, och det är inte samma på vintern som det är på sommaren. Sanningen är dock att vad du äter på eftermiddagen och kvällen tenderar att inte förbrännas och att du därför går upp i vikt, får svårt att sova och gör din lever trött. Välj avkok, grönsakssoppor, andra soppor, sallad, halvsöta frukter, protein, etc. på kvällen.

Alla fetter är inte likvärdiga

Visste du att ett bakverk inte får dig att gå upp i vikt på samma sätt som en avokado? Du bör inte begränsa dig till att räkna kalorier, utan även ha i åtanke att hälsosamma fetter är mycket viktiga för din kropp eftersom den använder dem för att nära organen, återfukta huden, slem, etc. De skadliga ger dig dock inte lika mycket näringsämnen och är skadliga, vilket är varför kroppen anser dem vara ”reserver”. Välj hälsosamma fetter från nötter, högkvalitativa vegetabiliska oljor, fisk eller ägg, och undvik hydrerade fetter, stekt mat, kallskuret, etc.

Lär dig hur man äter

Att gå upp eller ned i vikt beror inte enbart på hur många kalorier du äter, utan hur du äter:

  • Tugga din mat väl
  • Stressa inte när du äter och stå inte upp
  • Vila i minst tio minuter innan du går tillbaka till din rutin
  • Drick inte för mycket vid måltider
  • Ät inte stora mängder på samma gång
  • Njut av mat, men lägg inte för stor vikt vid den

Bilder från vastfield och diekatrin