Vad är en enkel och mycket hälsosam frukost?

Att starta dagen med tillräckligt med vitaminer och näringsämnen är nödvändigt för att bibehålla hälsosamma energinivåer och ett gott humör. Det är därför frukost är den viktigaste måltiden på dagen: eftersom den består av den första maten som kroppen får efter flera timmar av fasta medan du sov.

Morgonaktiviteter och nattskiftsjobb kan dock skjuta undan den viktiga frukosten. Det är därför vi vill berätta för dig hur du gör denna stund till den bästa upplevelsen under dagen med hjälp av praktiska och hälsosamma råd om hur du optimerar tiden, samtidigt som du ökar kroppens energinivåer.

Först så måste du veta att mjölk, frukt och spannmål är några av de livsmedel som inte får fattas från en hälsosam och balanserad frukost, du kan dock lägga till smakrika köttprodukter (så som skinka) och sötsaker i små mängder.

Nyckeln är att uppnå en bra kombination av dessa element i enlighet med din smak och dina resurser. Så ta en titt på dessa förslag och välj din perfekta och mest hälsosamma frukost idag!

Våra förslag

Frukter

  • Mjölkprodukter: en portion, vilken kan komma i formen av flytande eller pulvermjölk samt yoghurt eller kumys.
  • Ost eller ostsubstitut: två portioner, vilka kan röra sig om en tunn skiva ost, ett ägg, en skiva skinka eller en korv.
  • Mjöl eller spannmål: en portion och ett bra alternativ kan vara en majstortilla, bröd, rostat bröd, kex eller flingor.
  • Drycker: ett glas. Du kan välja mellan ett glas apelsinjuice eller din favoritjuice, alternativt något varmt att dricka.
  • Frukt: en portion.

Hur som helst så är det rekommenderat att undvika livsmedel med höga fetthalter och friterade rätter.

Om du letar efter något som är lite enklare så kan du ha dessa kombinationer i åtanke.

Flingor med mjölk. Om du inte har mycket tid och flingor är något som du gillar så är detta ett utmärkt alternativ. Ha i åtanke att det finns flera olika varianter av flingor i butiken. Vissa är mer riktade mot fitness och innehåller mindre socker samt mer fiber, medan andra innehåller stora mängder socker.

Vad du än väljer så är det viktigt att det balanserar ditt kaloriintag. Du bör även använda skummjölk och frukt (som sötningsmedel i mindre söta flingor).

Fruktsallad: Du kan kombinera små mängder frukt så som mango, papaya, jordgubbe och banan. Ha i åtanke att detta alternativ är enkelt att smälta och är ett bra val om du generellt sett inte har mycket fysisk energi när du genomför dina dagliga aktiviteter.

Smörgås: Allt du behöver är rostat bröd (två skivor), korv eller skinka (en portion) och ost (en skiva). Om du vill så kan du även lägga till marmelad och/eller lite smör, så väl som en dryck så som juice eller kaffe.

Kom ihåg att…

Frukost bör bestå av ungefär 20-25% av ditt dagliga kaloriintag, så ge din kropp den energi som behövs för att komma igång varje morgon och fortsätta med samma energi under hela dagen.