Vilka livsmedel orsakar störst viktökning?

Flera studier har genomförts som handlar om ”de värsta livsmedlen på jorden”. Det är sant att de är dåliga, men allt beror på portionerna som du konsumerar dem i och hur ofta. Det är nödvändigt att undvika och eliminera dessa livsmedel från din diet om du vill tappa vikt, reducera kolesterolet och ha mer energi under dagen.

Livsmedel som orsakar störst viktökning

De tolv livsmedel som orsakar störst viktökning enligt Harvard University är följande (med de farligaste först):

Pommes frites

Pommes som säljs i snabbmatsrestauranger är en av de mest skadliga maträtter som finns eftersom de är utsökta och beroendeframkallande. Folk som ofta äter pommes frites kan uppleva avsevärd viktökning varje år och att laga dem hemma gör dem bara lite ”bättre”.

Viktökning

Processat kött

Precis som korv så innehåller det mycket mättat fett, kalorier, salt och färgämnen. Det är inte hälsosamt för barn eller vuxna och det är inte rekommenderat att konsumera det.

Transfett

Hundratals produkter som finns i snabbköp innehåller transfett, vilket är väldigt skadligt för din hälsa. De hittas vanligtvis i frusen mat, processad mat samt mat som är ”redo att äta”.

Potatis

Utan att ta hänsyn till den tillagningsmetod för dessa rotfrukter som är populär i många länder så kan en tallrik potatis om dagen skapa problem i kroppen. Dessa inkluderar en tung känsla i magen och en ”falsk” mättnadskänsla.

Godis och bakverk

Kakor, tårtor, bullar, etc. är dåliga för hälsan eftersom de innehåller stora mängder socker och fett. Det är bättre att äta frukt efter måltiderna.

Raffinerat spannmål

Till exempel ris, som är en utbrett konsumerad mat runtom i världen på grund av dess pris och prestation. Problemet ligger inte i själva spannmålet utan snarare blekningsprocessen. Inget som blekts vitt är bra eftersom det inte är naturligt. Välj fullkornsris eller brunt ris.

Friterad mat

Utöver den tidigare nämnda potatisen så finns det andra friterade rätter som är skadliga. Speciellt de som säljs i restauranger eller matstånd, snarare än de som görs hemma. Du kan inkludera alla typer av panerade köttbitar, kyckling grönsaker, etc.

Beredda fruktjuicer

Även de som märks som 100% naturella är i själva verket inte det. Detta eftersom de innehåller för mycket socker för att kunna placeras i den ”hälsosamma” kategorin. Många gånger så är deras färgämnen och konserveringsmedel skadliga.

Smör

Fettet som används för att göra smör är dåligt för både kroppen och huden. Det har bevisats att folk som konsumerar smör eller majonnäs har mer akne eller olja på sina ansikten. Det är även bevisat att det höjer kolesterolnivåerna.

Viktökning-2

Annan ”dålig” mat

Utöver de tolv livsmedel som vi nu nämnt så kan vi lägga till följande rätter som inte rekommenderas att man äter ofta:

  • Pasta: speciellt om den är gjord av vitt mjöl. En måttlig mängd varje vecka kommer inte göra skada utan problemet kommer när du äter det varje dag tillsammans med såser, grädde, ost eller feta tillbehör. Allt som innehåller kalorier och kolhydrater kommer orsaka viktökning.

Viktökning-4

  • Legymer: linser, kikärtor, soja, och gröna bönor, bland andra, förser kroppen med zink, fosfor, järn, magnesium och en rad olika vitaminer. De innehåller även protein.
  • Frukt: alla frukter som du kan tänka dig förutom bananer, vindruvor, kokos och kvitten eftersom de har en hel del socker. Alla andra frukter tillför vatten och antioxidanter.
Foton från Harsha K R, Stu_Spivack, grendelkhan, Jessica Merz, Sean McEntee, John Loo, Christopher.