9 vanor som orsakar viktökning

Ångest och stress kan få oss att vilja äta mer och föredra godis eller snabbmat framför nyttigare alternativ.
Jeans

Att tappa vikt och bränna överflödigt fett handlar inte bara om bantning och kaloriintag. Vissa följer en hälsosam kost, men lyckas aldrig går ner i vikt, och det verkar som om ingenting fungerar för dem. Det är viktigt att inse att viktminskningsmål måste omfatta fler faktorer än bara val av mat – det finns många andra dagliga vanor som påverkar din framgång, och om du inte har kontroll på dessa kan de till och med orsaka ytterligare viktökning.

Att uppnå en hälsosam vikt är inte en enkel uppgift och det kräver en hel del engagemang både vad gäller ditt matintag och dina dagliga vanor. Om du inte redan vet vilka beteenden som kan orsaka viktökning, oavsett hur sund din diet är, rekommenderar vi att du fortsätter läsa den här artikeln för att ta reda på vilka de är.

Äta strax före sänggåendet

Viljan att äta mat på kvällen före sänggåendet är oftast inte orsakad av hunger, utan snarare av gammal vana. Om du har sug efter något sött eller något med stort kaloriinnehåll måste du förstå att konsumtion av sådant inte kommer hjälpa dig att gå ner i vikt. Istället för att äta innan läggdags bör du schemalägga dina måltider under dagen, och om du behöver mellanmål här och där rekommenderar vi att du äter frukt.

Sova dåligt

SömnOm du stannar uppe sent eller får en dålig natts sömn kan du lätt tappa kontrollen på vad du äter. Studier har visat att sömnbrist orsakar en hormonell obalans som hindrar oss från att känna oss lika mätta efter våra måltider, vilket leder till att vi äter mer.

Äta medan du är distraherad

Att äta medan du tittar på TV, använder din mobiltelefon, dator eller andra störande enheter är ett stort misstag. Enligt forskning som utförts av American Journal of Clinical Nutrition konsumerar människor som är distraherade när de äter 50% mer kalorier. Det har dessutom visat sig att de som äter när de är distraherade känner sig mindre mätta och kan känna behov av att äta igen senare.

Stress och ångest

StressDessa två faktorer är dödsfiender till både viktminskning och den allmänna livskvaliteten. Båda är förknippade med vad som kallas ”stressätande”, vilket är ett behov av att äta mer och då gärna skräpmat och godis. För att bekämpa detta är det viktigt att försöka hålla dig fri från eller minimera stress, oro och ångest. Men under de perioder när du inte kan fly från det bör du försöka att dricka lite vatten eller te och äta frukt istället.

Äta för snabbt

Att äta för snabbt är en vanlig ovana idag, och många tänker inte på att de genom att tugga maten långsamt och försiktigt inte bara äter på ett tryggare sätt utan även främjar matsmältningen. Du bör spendera minst 20 minuter per måltid utan distraktioner samtidigt som du tuggar maten noggrant.

Stillasittande livsstil

StillasittandeAtt ha en stillasittande livsstil är en av de vanligaste orsakerna till fetma i världen eftersom människor som inte motionerar också tenderar att äta mer, lagra mer fett och minimera sin fysiska aktivitet. Det är av yttersta vikt att undvika att bli en soffpotatis om du vill gå ner i vikt, och det kan också hjälpa dig att undvika allvarliga sjukdomar på längre sikt.

Hoppa över frukosten

Många anser sig inte ha tid för frukost på morgonen eller så tror de att de genom att skippa frukosten ökar sina chanser att gå ner i vikt. Men sanningen är att detta är en mycket dålig vana som, tro det eller ej, faktiskt kan orsaka viktökning. Det har visat sig att denna första måltiden på dagen faktiskt aktiverar ämnesomsättningen och ger dig en bra start på dagen genom att du börjar bränna kalorier. En bra frukost är en som kombinerar komplexa kolhydrater med protein och hälsosamma fetter.

Konsumera för mycket salt

HavssaltBåde vad gäller viktkontroll och allmän hälsa är det inte rekommenderat att använda för mycket salt i maten eftersom det främjar vätskeretention och kan påverka blodtrycket. Det är viktigt att äta en diet som är fattig på natrium – eller ersätta salt med andra kryddor för att ge smak till dina måltider.

Inte dricka tillräckligt med vätska

När du inte dricker tillräckligt med vätska saktas din njurfunktion ner och detta gör att gifter ansamlas i kroppen. Experter rekommenderar att du dricker två liter vatten per dag för att hållas dig hydrerad, förhindra vätskeretention och eliminera avfall som kroppen inte behöver. Du kan också välja att dricka naturliga juicer eller te. Att dricka läsk och söta drycker kan istället bidra till viktökning på grund av deras höga koncentrationer av sockerarter och andra ämnen. Därför bör de alltid undvikas.