Tips för att förebygga vätskeretention & minska svullnad

· november 30, 2016
Din diet är en viktig regulator för vätskeretention. Du måste välja ingredienser som har vätskedrivande egenskaper och samtidigt se till att ägna dig åt fysiska aktiviteter som främjar din kropps naturliga avgiftning.

En sak vi vet om vätskeretention är att det vanligtvis orsakas av ansamling av vatten i kroppsvävnaderna. Vad orsakar det? Normalt sett finns det en obalans mellan flödet av vätskor från en region till en annan. Din kropp justerar konstant sina vätskenivåer för att hålla dem i rätt proportioner och förebygga vätskeretention.

När du dricker mer vatten än du behöver tas det överflödiga bort genom njurarna i form av urin, eller så svettas det ut genom huden. Problem uppstår när din kropp inte kan göra sig av med överflödig vätska. Balansen blir då ohållbar och som ett resultat uppstår ett tillstånd vi kallar vätskeretention.

Vätskebalans och ödem

svullna ben

Ödem, eller svullnad, är ett tydligt uttryck för att vatten förvaras i kroppen (det dyker oftast upp i benen). Dina ben kräver starkare cirkulation för att pumpa upp blodet ordentligt, och det är här obalanser vanligtvis inträffar (till exempel om du ägnar för mycket tid sittande eller stående).

Ödem utlöses ofta av hormonella situationer som domineras av östrogen, för mycket natrium i dieten eller lågt blodtryck på grund av en stillasittande livsstil. Om vätskeretention dyker upp i de övre delarna av kroppen (såsom armar, händer eller till och med ansikte) kan det röra sig om dåligt fungerande njurar.

Hos kvinnor är det vanligt att uppleva vätskeretention under menstruationen.

Glöm inte att läsa: Att blöda mellan menstruationer: Vad det betyder

Venernas funktion

Dina vener är, tvärtemot vad du kanske tror, inte förseglade kanaler. Dina veners väggar låter vätska komma in och ut. Av olika anledningar kan det bli så att mekanismerna som reglerar detta flöde inte fungerar ordentligt och gör att vätska ansamlas på vissa delar av kroppen.

Varför då? Det kan bero på flera olika anledningar:

  • Det är vanligtvis för att venerna inte har konsistensen som behövs för att hålla kvar vätskor, vilket sker när åderbråck visar sig.
  • Det kan även inträffa för att du stått upp för länge och byggt upp tryck inuti venen.

Tecken på vätskeretention

vätskeretention i benen

Ett tydligt test för att se om du lider av vätskeretention är att trycka på benen och se om det finns en märkbar buckla där du tryckte. Du ser då en typ av svacka som det tar en sekund eller så för huden att platta ut.

Om din vätskeretention inträffar regelbundet och du kan se synbar svullnad eller inflammation är det en god idé att uppsöka en läkare. Denne kan hjälpa dig att förebygga eventuella komplikationer som associeras med dålig cirkulation.

Några tips för att förebygga vätskeretention & få slut på inflammationsproblemen

svullen hand

  • Fysisk träning är mycket viktigt för att förebygga vätskeretention. De viktigaste är de övningar som inte kräver högt motstånd eller starka muskelansträngningar.
  • Fysisk aktivitet aktiverar cirkulationen i hela kroppen, men framförallt i benen, eftersom musklerna trycks mot venerna.

Vill du veta mer? Läs: Lider du av åderbråck? Motverka dem med dessa huskurer

Bättre cirkulation hjälper till i borttagningen av överflödig vätska genom urinen.

  • Stödstrumpor kan också hjälpa dig att förebygga vätskeretention, speciellt om du är en person som leder en stillasittande eller stillastående livsstil.
  • Du kan sätta på dig strumporna innan du påbörjar dagen.
  • Att äta gott om frukt och grönsaker är alltid bra för kroppen, och även för att förebygga vätskeretention. Bland andra fördelar kan vissa sorter – inklusive druvor – eliminera överflödiga vätskor.
  • Ananas, papaya och andra frukter som är rika på kalium, inklusive banan, melon och vattenmelon, är väldigt hjälpsamma kostval om du har en tendens att ansamla vätskor.
  • För att förbättra utseendet på svullna fotleder kan du försöka höja upp benen, vilket kan vara väldigt hjälpsamt vid olika tider  på dygnet. Håll fötterna högre än knäna och håll knäna högre än höfterna.
  • Kläderna du bär ska även vara bekväma. Överdrivet tajta plagg gör det svårare att röra sig och främjar vätskeretention.
  • Du måste vänja dig vid att konsumera mindre salt. Även om din kropp behöver en viss mängd natrium kan det i för stora mängder förvärra vätskeretention.
  • Det är en god idé att börja med aromatiska örter och växter som verkar vätskedrivande. Några goda exempel inkluderar avkok på åkerfräken, grönt te och maskroste, med mera.