Håll dig i form med en stol! Gå inte miste om dessa 5 övningar!

Dessa övningar är perfekta när du inte har tid att gå till gymmet och när du vill stressa ner efter en lång dag på jobbet.
träning

Regelbunden fysisk aktivitet är en nyttig vana, men idag jobbar vi långa arbetsdagar och har alldeles för många saker att ta itu med hemma. Det kan göra det svårt att ta sig till gymmet eller att hitta en bra plats att träna.

Det finns dock ingen bra ursäkt för att inte träna varje dag, för det finns övningar du kan göra i hemmet på bara några minuter. Visste du att en stol kan hjälpa? Alla har en och de gör det lättare att träna dina muskelgrupper.

Vi kommer nedan att lista 5 enkla övningar du kan göra i hemmet med en stol.

1. Vinklade armhävningar

träning

Denna typ av armhävningar är bra för att stärka ryggen och motverka muskel- och ledproblem. Det bästa är att du tränar bröstmuskulaturen och motverkar slappa muskler.

Hur gör man det?

  • Ställ dig med händerna mot stolen och sträck på benen så att du står på tårna, så att benen formar en rak linje.
  • Sänk bröstet mot stolen och vänta i någon sekund.
  • Återgå till originalpositionen och upprepa övningen i 3 serier om 10-15 repetitioner.

3. Benhöjningar på sidan

träning

Det är bra att göra benhöjningar för att komplettera den föregående övningen, och även för att träna rumpan.

Hur gör man?

  • Ställ dig vid sidan om stolen och håll i den med en rak arm.
  • Lyft ena benet åt sidan.
  • Byt därefter håll och gör likadant med det andra benet.
  • Gör det i 3 serier om 10-15 repetitioner.

4. Framlänges benhöjningar

Den föregående övningen går också göra på andra sätt.

Hur gör man?

  • Ställ dig på samma sätt som innan med en stol. Höj benet framåt.
  • Byt sedan ben.
  • Gör det i 3 serier med 10-15 repetitioner.

5. Stepping med stol

träning

För att avsluta kan du lägga till en övning som bränner mer fett medan du arbetar med benen, magen och armarna.

Hur gör man?

  • Ställ dig framför stolen och håll upp armarna.
  • Lyft sedan det ena benet och sätt det på stolen som på bilden ovan.
  • Gå tillbaka till utgångsläget.
  • Gör likadant med det andra benet.