6 matvanor som kan ge dig ångest och depression

mars 28, 2017
Visste du att en hälsosam kost även kan hålla ditt sinne friskt? Lär dig om relationen mellan dåliga matvanor och ångest och depression.

Visste du att depression kan bero på dina matvanor?

Det är många som tror att en bra kost bara har att göra med kroppen. Men det är inte den enda fördelen med bra matvanor. En hälsosam kost hjälper dig också att må bra mentalt.

Det finns såklart många faktorer som påverkar när du verkligen känner dig bra.

Men vissa dagar kan du känna dig slö, trött, ledsen och utan motivation utan någon uppenbar anledning.

Därför bör du känna till relationen mellan det du äter och ångest och depression.

Koffeinberoende

Ibland är kaffe det enda som håller dig motiverad under dagen. På morgonen dricker du en kopp innan du går till jobbet. Sedan dricker du en till vid middagstid för att hålla rutinen igång.

Koffein har dock giftiga effekter på hjärnan.

När du får i dig det konstant blir det ett dagligt behov och din kropp anser det viktigt för att fortsätta fungera.

Om du då inte får ditt kaffe faller dina serotoninnivåer, vilket gör dig irriterad och okoncentrerad.

Så det är en dålig vana du borde sluta med så snart som möjligt.

För mycket socker i kosten

socker

De flesta intar idag runt 16 matskedar socker per dag, men att äta mat med mycket socker är bland de värsta vanorna för din hälsa.

Sockret påverkar dina serotoninnivåer. Serotonin är, i grunden, ett hormon som reglerar flera kroppsfunktioner.

  • Reglerar sömncykeln
  • Kontrollerar smärta
  • Reglerar brist på kolhydrater
  • Har koll på matsmältningen

Låga nivåer av detta hormon är associerat med depression. Å andra sidan ökar blodtrycket, och även produktionen av kortisol.

Det kan även öka produktionen av sköldkörtelhormon och leda till problem för ditt matsmältningssystem.

Det höjer också risken för fertilitetsproblem.

Att dricka alkohol

glas

De flesta vet att alkohol kan göra en deprimerad. Men vi frestas ändå att dricka några glas utan att riktigt förstå konsekvenserna. Och sedan kommer den berömda baksmällan nästa dag.

Alkohol fungerar även som stimulansmedel.

Det innebär att det undertrycker neurotransmittorerna av glutamat. Samtidigt ökar mängden neurotransmittorer som bryter ner ditt immunförsvar.

Därför blir dina tankar, ditt tal och dina rörelser långsammare. Och ju mer du dricker desto starkare blir dessa effekter.

Det är anledningen till att folk blir aggressiva eller impulsiva efter att ha druckit lite alkohol. Som du kan tänka dig har det väldigt negativa effekter på din mentala hälsa.

Matvanor med för mycket friterad mat

mat

Alla har haft en dålig dag då och då, och det är normalt att man då väljer mat som får en att känna sig bättre.

De vanligaste i dessa fall är:

  • Pizza
  • Hamburgare
  • Pommes

Hur många gånger har du inte ätit det och verkligen känt dig bättre? Sanningen är att friterad mat inte bara påverkar dig för stunden. Du känner också efteråt nästan alltid de negativa effekterna av vad du har ätit.

Du är kanske van vid det. Det kan vara för att att du inte vet vad maten gör med din mentala hälsa.

Friterad mat lagas med oljor som innehåller transfetter som skadar din kropp och får dig att gå upp i vikt.

De är samtidigt löst associerade med depression.

Matvanor med stora mängder salt

salt

Vissa tycker om salt. Om du är en av dem ska du veta att äta för mycket salt är väldigt dåligt för din hälsa.

Salt ökar ditt blodtryck och tvingar ditt hjärta att jobba hårdare än vanligt.

När du äter för mycket salt börjar du troligen också utveckla fysiska och mentala problem.

De vanligaste är:

  • Depression
  • Frustration
  • Trötthet
  • Aggressivitet
  • Bitterhet

Det är viktigt att du har en balanserad mängd salt i din kost.

Vi vet att mat utan salt inte är lika gott, men det är bättre att gradvis sluta i alla fall.

Att skippa frukosten

Vissa tycker verkligen inte om en stor frukost. Men visste du att frukosten är det viktigaste målet på dagen?

När du inte äter frukost försämrar du dina hjärnfunktioner, eftersom du tvingar den att arbeta utan energi.

Om du har en tendens att lida av depression behöver din hjärna så mycket energi som möjligt för att hålla dig uppe.

Om du skippar frukosten en längre tid vänjer sig din kropp vid att inte äta, och det är anledningen till att du inte känner dig hungrig vid den tiden på dagen.

Det är därför alltid bäst att du äter frukost. Din kropp och ditt sinne kommer att tacka dig!