Fyra enkla övningar som kan förebygga skolios

02 juni, 2020
Skolios har i de flesta fall en god prognos. Möjligheten till förbättring är relaterad till när tillståndet upptäcktes och vilken behandling som används. Ju tidigare det upptäcks och behandlas, desto bättre. I denna artikel visar vi dig fyra övningar som kan förebygga skolios!

Det finns övningar som kan hjälpa till att förebygga skolios som kan kombineras med stöd eller kirurgi. I denna artikel föreslår vi fyra övningar som kan förebygga skolios.

Om du gör dem rätt kan du rätta till din ryggrad, bröstkorg, axlar och bäcken för att uppnå en normal hållning. Dock råder vi dig att prata med din läkare om dina symptom är allvarliga.

Vad är skolios?

skolios
Skolios är en onormal krökning av ryggraden som påverkar ryggens stabilitet.

Skolios är ett tillstånd som orsakar en sned krökning av ryggraden. Dock har de flesta människor en krökning på 5 % eller mindre, men detta anses inte vara ett problem. För att en person ska diagnosticeras med detta tillstånd krävs det att krökningen överstiger denna siffra.

Således kan många människor välja att antingen leva ett normalt liv (med vissa riktlinjer) med en viss grad av skolios, eller få en operation för tillståndet.

Du kanske också vill läsa: Åtta vanor för att lindra ländryggssmärta

Orsaker till och hur man kan förebygga skolios

Skolios dyker vanligtvis upp i barndomen men det kan också drabba vuxna. Än så länge är de exakta anledningarna okända, men man vet att det kan uppkomma på grund av anledningar som bland annat genetiska anlag, ojämn placering av bäckenet, ryggradsoperationer och felriktning av knä och fot.

Detta tillstånd har vanligtvis en god prognos. Förbättringen är relaterad till när det upptäcks och vilken behandling som används. Ju tidigare det upptäcks, desto bättre.

Användbara tips för att förebygga skolios

Om du lider av skolios behöver du vara medveten om din kropp, speciellt din ryggrad. På så vis tänker du på att rätta till din hållning under dina dagliga aktiviteter. Du kan också:

  • Simma, eftersom det är en av de bästa sporterna som kan förhindra och behandla detta tillstånd. Det skapar axiell dragkraft i hela ryggen och sträcker därför ut den.
  • Utöva mindfulness. Det har visats att detta är en effektiv övning mot smärta.
  • Du måste vara medveten om din hållning under dina vardagliga aktiviteter: när du sitter ner, på jobbet, när du tar tag i någonting etc.
  • Var särskilt uppmärksam när du utför fysiska aktiviteter och sporter.
  • Var uppmärksam på dina stressnivåer och ta hand om din hälsa. Tillstånd som stress kan nämligen förvärra skolios.
  • Träna regelbundet, antingen genom att stretcha eller styrketräning.

Träna för att förebygga skolios

Innan du börjar träna för att rätta till eller förebygga skolios är det viktigt att veta att en specialiserad behandling är nödvändig för att rätta till problemet, beroende på hur din ryggradskrökning ser ut.

Denna övning är särskilt lämplig för att behandla skolios innan ett barn har slutat växa. Men den kan även hjälpa vuxna att förbättra sin livskvalitet.

Målet är att göra dessa övningar tre gånger i veckan. Övningarna tar 20 minuter att utföra och du kan enkelt göra dem hemma.

1. Höftlyft

höftlyft är bra mot skolios
Övning 1 mot skolios: Höftlyft

En av de bästa övningarna för personer som lider av skolios är höftlyft.

  • Lägg dig på golvet med ansiktet uppåt, fötterna i golvet och böjda knän. Dina armar bör ligga avslappnade vid sidan.
  • Använd sedan tryck från bålen för att släppa spänningen från din ländrygg.
  • Efter det lyfter du upp ditt bäcken med en naturlig rörelse.
  • När din rygg är rak, håll kvar i 5 sekunder.
  • Återgå till startpositionen.

2. Övning som kan förhindra skolios: Raka ben

Så här gör du:

  • Ställ dig på knäna och med handflatorna på golvet. Håll dina armar raka och ha en 90° vinkel på knäna.
  • Höj sakta ditt högra ben och din vänstra arm samtidigt och återvänd sedan till vilopositionen.
  • Höj sedan sakta ditt vänstra ben och din högra arm samtidigt och återvänd sedan till vilopositionen.

Tips: Håll ditt ben och din arm höjda och i linje med din ryggrad i 10 sekunder. Gör 12 repetitioner.

3. Plankan

plankan
Övning 3 mot skolios: Plankan

Plankan är en övning med många fördelar för din rygg och hållning. Den tillhör en grupp isometriska övningar, vilket är övningar där man spänner en muskel i en viss position. När du gör rätt kommer du märka resultat i dina axlar, magmuskler och självklart i ryggen.

Kom ihåg att din kropp bör vara helt rak och parallell med marken. Du bör inte böja dina knän och du bör även vara försiktig så att du inte belastar ryggen.

Denna artikel kanske intresserar dig: 10 fördelar med yoga för överviktiga

4. Övningen katt-kamel

Detta är en av de enklaste övningarna som hjälper till att förhindra skolios.

  1. Ställ dig på knäna på golvet.
  2. Sätt sedan ner dina handflator på golvet framför knäna, med armarna utsträckta. Dina knän bör vara i 90°. Böj din rygg genom att dra in magen.
  3. Vinkla försiktigt höften framåt och luta hakan mot bröstet och andas in.
  4. Titta sedan upp, dra samman dina skulderblad och slappna av i magen medan du andas ut.

Övningarna vi beskriver här kan hjälpa till att förhindra skolios. Om du märker att din ryggsmärta blir värre bör du dock träffa en läkare. De kan ge dig den bästa behandlingen för ditt tillstånd.

  • Hospital Universitario Quirón (2011). Escoliosis idiopática (España). http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322011000100014
  • Hospital Roberto del Río (2015). Escoliosis en niños y adolescentes (Chile). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864015000164?via%3Dihub