Vetenskapligt bevisade fördelar med muskot

januari 28, 2020
Muskot har smärtlindrande, antiinflammatoriska och antioxidativa egenskaper. Upptäck andra vetenskapligt bevisade fördelar med muskot i denna artikel.

Muskot är en krydda från Indonesien med medicinska egenskaper. Folk har ofta använt denna krydda inom gastronomin eftersom den förhöjer smaken hos många recept. Men det finns många andra fördelar med muskot.

De flesta föredrar att riva den över sina måltider eller använda den för te. På så sätt får man bland annat i sig mycket vitamin A, B och C, och den innehåller även mineraler som magnesium, fosfor, järn och kalium.

Den är med andra ord riktigt nyttig, men fördelarna slutar inte där.

Fördelarna med muskot

Leverskydd

Muskot har förmågan att motverka hyperlipidemi, hyperglykemi, skador på hjärtvävnaden och levertoxicitet.

Även om de flesta av studierna som bekräftar dessa faktum utfördes på möss, observerade experterna effektivt skydd för levern.

Tack vare dess innehåll av monoterpen skyddar den även mot hjärtsjukdom. Dessa beståndsdelar har antioagulerande egenskaper och skyddar mot problem som trombos.

Skydda levern med muskot

Även om bevisen fortfarande är begränsade så tror experter att muskoten har fördelar som kan skydda levern.

Den kan lindra symptom på gikt

Andra fördelar med muskot är dess antiinflammatoriska och smärtlindrande egenskaper; den kan hjälpa till att minska ledsvullnad och bekämpa smärta som orsakas av kronisk inflammation.

Experter har utfört studier på möss med koppling till detta faktum, så nu återstår att analysera effekten på människor.

Dess antiinflammatoriska egenskaper har dock stärkts.

Du bör även läsa: Örter och kryddor för ökad hårväxt

Du kan använda muskot som en exfoliant

Ur detta hänseende kan kombinering av muskot med honung resultera i ett effektivt sätt att behandla vissa hudtillstånd.

Du kan applicera den resulterande produkten som en naturlig exfoliant som tar bort döda hudceller och fett.

Vidare kan du göra aknebekämpande masker med denna produkt. Dess antiseptiska och regenerativa effekter gör den till en perfekt ingrediens för dessa funktioner.

Muskot kan vara giftig i högre doser

Att konsumera för mycket av denna krydda (1-2 nötter för en vuxen) kan orsaka allvarliga bieffekter.

De flyktiga oljor den innehåller (alkylbensenderivat, terpener och myristinsyra) kan orsaka illamående, hallucinationer, inflammation och chock.

Därför är det mycket viktigt att konsumera den med måtta. En överdos kan resultera i uttorkning och stor smärta. Effekterna varar i över 24 timmar och kan till och med hålla i sig i 36+ timmar.

Vidare står det inte klart om beståndsdelarna bär på högre toxicitet än så. Ur detta hänseende tror experter att myristicin kan oxideras till en mer vattenlöslig amfetaminmetabolit.

Riven muskot

Muskot kan vara skadlig för hälsan om den förtärs i stora mängder. Därför ska du alltid konsumera den med måtta.

Typer av muskot

Det går att köpa både hel muskot, malen muskot och eterisk olja. Den sistnämnda fås genom destillering av malen muskot och används främst inom parfymindustrin och den farmaceutiska branschen.

Den innehåller dessutom beståndsdelar som är av intresse för den oleokemiska industrin och den används som smaksättare.

Muskotolja kan även används för att behandla reumatisk smärta såväl som en akutmetod mot tandvärk.

Vidare kan du även köpa muskotsmör, som är en brun och halvflytande substans. 75% av den är trimyristin, som kan bli myristinsyra.

Man använder denna feta syra som ett substitut för kakaosmör och som ett industriellt smörjmedel.

Du bör även läsa: Fettförbrännande kryddor som du antagligen redan har

Slutsats om muskot

Detta är en produkt med många kulinariska användningar. Men utöver sin smaksättande potential finns det även andra fördelar med muskot.

Trots det faktum att mänskliga studier behövs för att helt bevisa dess egenskaper tyder allt på att måttlig användning av muskot kan hjälpa till att förbättra vissa sjukdomar och tillstånd.

Denna krydda erbjuder dock inga mirakulösa lösningar och du bör inte konsumera den för mycket på grund av risken för överdos.

Av denna anledning rekommenderar experterna att man inte överskrider den rekommenderade dagliga dosen. Om du gjort det ska du snabbt tala med en läkare för att undvika vidare problem.

  • Zhang WK., Tao SS., Li TT., Li YS., Li XJ., Tang HB., Cong RH., Ma FL., Wan CJ., Nutmeg oil alleviates chronic inflammatory pain through inhibition of COX-2 expression and substance P reléase in vivo. Food Nutr Res, 2016.
  • Al-Malahmeh AJ., Alajlouni AM., Ning J., Wesseling S., Vervoort J., Rietiens IMCM., Determination and risk assessment of naturally ocurring genotoxic and carcinogenic alkenylbenzenes in nutmeg-based plant food supplements. J Appl Toxicol, 2017. 37
  • Morsy NF. A comparative study of nutmeg (Myristica fragrans Houtt.) oleoresins obtained by conventional and green extraction techniques. J Food Sci Technol. 2016;53(10):3770–3777. doi:10.1007/s13197-016-2363-0
  • Abourashed EA, El-Alfy AT. Chemical diversity and pharmacological significance of the secondary metabolites of nutmeg (Myristica fragrans Houtt.). Phytochem Rev. 2016;15(6):1035–1056. doi:10.1007/s11101-016-9469-x