En vegetarisk kost för barn: fördelar och nackdelar

Om ditt barn har bestämt sig för att följa en vegetarisk kost bör du veta hur man gör det på rätt sätt och fördelarna och nackdelarna att vara medveten om.
En vegetarisk kost för barn: fördelar och nackdelar
Maria Patricia Pinero Corredor

Skriven och verifierad av nutritionist Maria Patricia Pinero Corredor.

Senaste uppdateringen: 18 december, 2022

Enligt Argentine Society of Pediatrics innebär vegetarianismens ökande popularitet att vegetarisk kost hos barn också har ökat. Det kan finnas många anledningar till detta, som exempelvis att det är för att främja bättre hälsa, spara pengar, respektera djur eller av religiösa motiv.

Hur som helst är det viktigt att föräldrarna tar hänsyn till både typen av kost och barnets ålder för att undvika näringsmässiga obalanser.

I denna mening olika föreslår pediatriska sällskap runt om i världen att vi bär anstränga oss för att vägleda och utbilda om den vård, övervakning och kontroller som behövs i denna typ av näringsintag vid ung ålder.

Effekten av en vegetarisk kost på barn

För att bedöma effekten av vegetarisk kost på barn bör vi överväga olika metoder. Huruvida livsmedel av animaliskt ursprung ska inkluderas eller inte påverkar intaget av vissa nödvändiga näringsämnen. Det finns nämligen många olika varianter av vegetarisk kost, som exempelvis följande:

  • Ovo-laktovegetarianer äter ägg, mjölk och mejeriprodukter.
  • Laktovegetarianer konsumerar mjölk och mejeriprodukter.
  • Ovo-vegetarianer konsumera endast ägg och äggderivat som livsmedel av animaliskt ursprung.
  • Strikta vegetarianer eller veganer äter endast livsmedel av vegetabiliskt ursprung. Andra strängare typer av vegetarianer är raw foodists och fruktarianer.

Mindre strikta former av vegetarianer inkluderar ibland livsmedel av animaliskt ursprung, såsom kött, fågel och fisk. Dessa är semi-vegetarianer och flexi-vegetarianer eller flexitarianer.

American Academy of Pediatrics kommenterar att, på grund av begränsade studier på tillväxten av barn med vegetarisk kost, bör en barnläkare utvärdera vilken typ av modalitet som föräldrarna ska presenterar för honom/henne. Således, ju strängare kosten är, desto mer sårbart kommer barnet att vara för näringsbrister.

En studie av Canadian Pediatric Society visade att 2 % av unga amerikaner mellan 6 och 17 år följer vegetarisk kost. Forskarteamet drog slutsatsen att med god planering och uppmärksamhet på specifika näringsämnen, går det att följa en hälsosam kost i alla skeden av tillväxten.

American Academy of Pediatrics och German Nutrition Society rekommenderar dock inte restriktiva vegetariska dieter under barndomen.

vegetarisk kost för barn
Vegetarisk kost är restriktiv genom att det begränsar intaget av vissa näringsämnen att följa den. I vilket fall som helst bör en barnläkare utvärdera varje enskild situation med barnen och deras föräldrar.

Vi tror att du också kan vilja läsa den här artikeln: Vad man ska äta när man har diabetes

Fördelarna med en vegetarisk kost för barn

Tidningen The American Dietetic Association rapporterar att det finns ett positivt samband mellan vegetarisk eller vegansk kost och hälsa på kort och medellång sikt. Låt oss ta en titt på några av fördelarna.

Kolesterolkontroll

En studie utförd av McCarty bekräftade att vegetabiliska proteiner, såsom soja, främjar mekanismer som reglerar kolesterolsyntes och LDL-receptorer eller dåligt kolesterol.

Därför tenderar barn med vegetarisk kost att ha lägre värden av totalkolesterol i blodet. De har också vanligtvis en hälsosammare vikt för sin längd än barn med en djurbaserad kost.

Det kan öka livslängden

En genomgång av vegetarianism hos barn drog slutsatsen att hälsosam kost i tidig ålder kan öka den förväntade livslängden genom att förebygga vissa sjukdomar.

Dessutom tenderar vegetarianer att anta bättre livsstilar med tiden, som att inte röka, inte dricka alkoholhaltiga drycker, öka fysisk träning och äta måttligt.

Det kan hjälpa till att förebygga kroniska sjukdomar

Leitzman betonar i en studie att vegetarisk kost är till stor nytta för att förebygga och behandla vissa sjukdomar som har sitt ursprung i barndomen, såsom hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, högt blodtryck, divertikulär sjukdom, fetma, osteoporos, reumatoid artrit och vissa typer av cancer.

Forskare är också överens om att en vegetarisk kost från barndomen kan sänka kroppsmasseindex, hjärtsjukdomsdödlighet och kolesterolnivåer.

Det är en källa till fytokemikalier

Roberta Larsons Food and Nutrition Guide påpekar att grönsaker är den huvudsakliga källan till bioaktiva föreningar eller fytokemikalier med erkända hälsofördelar, såsom betakaroten, antocyaniner, polyfenoler, vitamin C och fibrer.

Därför, när barn äter en vegetarisk kost, konsumerar de också mer funktionell mat som är sjukdomsförebyggande i vuxen ålder.

Vegetarisk kost för barn kan uppmuntra till hälsosammare kost

Vegetarisk kost hos barn ger fibrer, komplexa kolhydrater, folater, karotenoider, vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Samtidigt minskar strikta vegetarianer också sitt intag av mättat fett, kolesterol och animaliska proteiner, relaterade till utvecklingen av sjukdomar.

Som förklaras av Pediatric Act of Mexico, är frukt och grönsaker vanliga i alla vegetariska preparat och faller inom de internationella rekommendationerna för att bibehålla god hälsa under hela livet.

Olika vetenskapliga sällskap och akademier för nutrition och kost insisterar dock på att den vegetariska kosten hos barn och ungdomar bör vara välplanerad för att täcka deras näringsbehov.

Det har många miljöfördelar

Utöver hälsofördelarna drog tidskriften Public Health Nutrition slutsatsen att när kött ersätts med bönor, minskar miljöpåverkan över hela världen avsevärt.

Enligt expertteamet krävs 10 gånger mindre vatten för att producera 1 kilogram protein från bönor. Dessutom krävs 18 gånger mindre jord, 12 gånger mindre gödningsmedel, 10 gånger mindre bekämpningsmedel och 9 gånger mindre bränsle. Detta i jämförelse med produktionen av 1 kilogram protein nötkött. Dessutom genererar rött kött 5 till 6 gånger mer avfall än vitt kött och ägg.

Nackdelarna med vegetarisk kost för barn

När den vegetariska kosten inte är kontrollerad kan vissa brister eller överskott uppstå. Låt oss ta en närmare titt.

Överskott av kalorier

I ovo-lakto vegetarisk kost kommer energin som konsumeras från mättat fett som finns i ägg, helmjölk och mejeriprodukter. Raffinerade spannmål och derivat, såsom tortillas, pasta, bröd och ris, bland annat, bidrar också med många kalorier från stärkelse.

Låg magkapacitet

Den volymetriska kapaciteten hos barns magar är begränsad. Strikt vegetarisk kost kräver en stor mängd lågenergitäta livsmedel för att möta deras näringsbehov.

Forskarna Truesdell och Acosta påpekar att om den inte är välplanerad, kan en vegetarisk kost hos barn leda till näringsbrister som påverkar deras tillväxt.

Överskott eller brister i vegetarisk kost

Strikt vegetarisk kost kan bibehålla god hälsa hos vuxna, men inte alltid hos barn. Som exempel påpekar forskaren Janet Hunt i en recension att fiberintaget kan öka till det dubbla av det rekommenderade intaget för barn.

Detta gör att vissa mineraler, såsom järn och zink, som är nödvändiga för tillväxt, fångas av fiber och hindrar deras absorption.

Som forskaren Zuñiga förklarar uppstår en liknande effekt som med fiber med fytater, en typ av salt som lagrar fosfor i grönsaker. Det fångar och förhindrar absorptionen av viktiga mikronäringsämnen, såsom zink, kalcium och magnesium.

Samtidigt är proteinerna som finns  i vegankost av lägre kvalitet och är mindre biotillgängliga än de av animaliskt ursprung. Detsamma gäller mineraler, vitamin A, vitamin D och vitamin B12.

ett barn som inte accepterar en vegetarisk kost
Barnets acceptans av vegetariska rätter är en annan faktor att ta hänsyn till.

Gillar du den här artikeln? Du kanske också vill läsa: Skillnaderna mellan vegan, vegetarian och flexitarian

Det kan påverka barns antropometriska indikatorer

Vissa studier visar att barn som följt en vegetarisk kost under 5 år har antropometriska indikatorer (vikt och längd) under genomsnittet för den allmänna befolkningen.

Tips för att förebygga näringsbrister

Den spanska föreningen för pediatrik har utfärdat en rad rekommendationer för att undvika näringsbrister hos barn som äter vegetarisk kost, och informerar även föräldrar om de näringsämnen de bör komplettera med.

Några tips är följande:

  • Träffa er barnläkare för att utvärdera ditt barns allmänna tillstånd och avgöra om en vegetarisk kost är lämplig eller inte.
  • Inkludera ett brett utbud av växtbaserad proteinmat och kombinera dem med varandra. Se till exempel till att inkludera baljväxter, nötter och frön.
  • Barnet bör konsumera livsmedel som är källor till icke-hemjärn tillsammans med livsmedel som är källor till C-vitamin för att öka dess absorption.
  • Använd jodiserat salt, vissa spannmålsderivat och tång som en källa till jod.
  • Vegetarisk kost innehåller lågt eller inget vitamin B12, så detta bör man komplettera med oralt, åtminstone med en veckodos.
  • Främja användningen av fullkorn, kalciumberikade grönsaksdrycker, tofu och solrosfrön.
  • Ät mat berikad med D-vitamin och ta ett adekvat dagligt solbad.

En vegetarisk kost för barn är tillräcklig så länge den följer rekommendationerna från hälsospecialister. Planeringen och användningen av de nödvändiga kosttillskotten garanterar god tillväxt och utveckling.

Detta kanske intresserar dig
De viktigaste källorna till protein i en vegansk kost
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
De viktigaste källorna till protein i en vegansk kost

Grönsaker och spannmål är de viktigaste källorna till protein i en vegansk kost. Därför är det viktigt att veganer att äter dessa livsmedel.


Samtliga citerade källor har granskats noggrant av vårt team för att säkerställa deras kvalitet, tillförlitlighet, aktualitet och giltighet. Bibliografin för denna artikel ansågs vara tillförlitlig och av akademisk eller vetenskaplig noggrannhet.


  • Comité Nacional de Nutrición. Dietas vegetarianas en la infancia. Arch Argent Pediatr 2020; 118(4):S130-S141
  • Agnoli C, Baroni L, Bertini I, Ciappellano S, Fabbri A, Papa M, Pellegrini N, Sbarbati R, Scarino ML, Siani V, Sieri S. Position paper on vegetarian diets from the working group of the Italian Society of Human Nutrition. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2017 Dec;27(12):1037-1052.
  • Healthychildren.org. Caring for Your School-Age Child: Ages 5 to 12 (Copyright © 2004 American Academy of Pediatrics). 2015. Disponible en: https://www.healthychildren.org/Spanish/agesstages/gradeschool/nutrition/Paginas/Vegetartian-Diet-for Children.aspx?gclid=Cj0KCQjw0caCBhCIARIsAGAfuMxquQ0GX7JgQmbY2nYTl uZ5EAS_ZI9Z6tEHc7MSHt6ngthc2hNlRYaAlq4EALw_wcB.
  • Richter M, Boeing H, Grunewald-Funk D, Heseker H. Vegan diet. Ernahrungs Umschau. 2016; 63(4):92-102.
  • American Academy of Pediatrics Committee on Nutrition. Pediatric Nutrition Handbook. 6th ed. Illinois: American Academy of Pediatrics; 2008.
  • Messina V, Reed Mangels A. Consideration in planning vegan diets: Children. J Am Diet Assoc 2001;101:661-9.
  • McCarty MF. Vegan proteins may reduce risk of cancer, obesity, and cardiovascular disease by promoting increased glucagon activity. Med Hypotheses. 1999 Dec;53(6):459-85.
  • Dunham L, Kollar LM. Vegetarian eating for children and adolescents. J Pediatr Health Care. 2006 Jan-Feb;20(1):27-34.
  • Leitzman C. Vegetarian Diets: what are the advantages?. Forum Nutr 2005;57:147-56
  • Larson RD, Complete food and nutrition guide. American Dietetic Association. Printed in the United States of America 2002;pp 498-508
  • Hunt JR. Bioavailability of iron, zinc, and other trace minerals from vegetarian diets. Am J Clin Nutr. 2003 Sep;78(3 Suppl):633S-639S.
  • Zuñiga, A., Pasquetti, A., Melendez, G. Micronutrientes en vegetarianos. Revista de Endocrinología y Nutrición 2005;13(1)January-September. 33-38.
  • Truesdell DD, Acosta PB. Feeding the vegan infant and child. J Am Diet Assoc. 1985 Jul;85(7):837-40.

Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.