5 livsmedel du inte borde ge dina barn till frukost

· oktober 23, 2017
Även om vi vanligtvis äter dem till frukost är den bästa tiden att äta mejeriprodukter faktiskt en halvtimme efter frukost, framförallt för barn.

Frukost är en av dagens viktigaste måltider. Det är därför fundamentalt att du gör bra frukostar, speciellt för dina barn. Och det finns faktiskt livsmedel du inte borde ge dina barn till frukost.

Det är bäst att undvika dem om du vill att dina barn ska växa sig starka och friska. I den här artikeln ska vi ta en titt på livsmedel du inte borde ge dina barn till frukost. Du kanske blir överraskad…

Livsmedel du inte borde ge dina barn

Färsk fruktjuice i glas

1. Färska juicer

Om man dricker dem för mycket kan fruktjuicer irritera slemhinnan i magen. De kan även orsaka för stor produktion av saltsyra. Alla dessa drycker är dessutom rika på psoralener och furanokumariner, som gör huden känsligare för solens strålar.

Det bästa är ett bra te.

2. Söta flingor

Unga som gamla gillar söta flingor, men de är inte det nyttigaste och är faktiskt något du inte borde ge dina barn till frukost. Det innehåller på tok för mycket sockerinte mindre än 363 kalorier per 100 gram. Därför är det bättre att välja något annat, som flingor med fibrer. De är nyttiga och ger dig något du inte får från sockriga flingor.

Du får inte glömma att sockriga produkter innehåller tomma kalorier som gör dig och dina barn hungriga inom kort.

3. Färsk frukt och grönsaker

Även om färsk frukt och grönsaker är väldigt nyttiga är de inte rekommenderade till frukost. Kom ihåg att de innehåller en serie syror som inte känns bra på tom mage. Tomater innehåller till exempel stora mängder pektin och garvsyra, vilket kan orsaka magsår. Därför är det bästa (även om det kan verka konstigt) en god grönsakssoppa. Den ger dig varken gaser under dagen eller halsbränna.

4. Det är inte den bästa tiden för mejeriprodukter

mejeriprodukter i tillbringare

Även om mjölk till frukost är väldigt vanligt är sanningen att det finns bättre tidpunkter på dagen att äta mejeriprodukter. Mjölkdrycker är inte giftiga för barn, men till frukost är deras egenskaper inte särskilt effektiva.

  • Kom ihåg att om du har tom mage kommer mjölkbakterierna (Lactobacillus och bifidus) komma in i en sur miljö. Det får dem att dö i magen innan de kommer till tarmarna.

Därför är det bäst att äta dem en halvtimme efter frukost.

  • Ett bra alternativ för en komplett frukost är att välja en bra blåbärsjuice.

Det har att göra med det rekommenderade dagliga intaget av vitamin C, A, E och K. Juicen innehåller runt en tredjedel av ditt rekommenderade dagliga intag av B-vitaminer. Det är dessutom en utmärkt källa till mikroämnen såsom kalium, fosfor och kalcium.

5. Produkter som är rika på kolhydrater

Produkter som är rika på snabba kolhydrater, såsom de i bröd, orsakar en topp i blodsockret. På grund av det får din bukspottkörtel arbeta mer och producerar större mängder insulin. Som ett resultat av det och ett möjligt överflöd av insulin börjar din mage förvara mer fett, inklusive hos barn.

Bakade produkter som innehåller surdeg börjar dessutom påverka dina tarmar direkt och leder till produktion av överflödiga gaser.

Andra rekommendationer

En balanserad kost

När du överväger vilka livsmedel du inte borde ge dina barn till frukost ska du samtidigt sträva efter att skapa en balans. Tänk på vad mer de kommer få i sig under dagen, både i skolan och hemma. På så sätt kan du försäkra att dina barns kost blir så komplett och balanserad som möjligt.

Leos-Urbel, J., Schwartz, A. E., Weinstein, M., & Corcoran, S. (2013). Not just for poor kids: The impact of universal free school breakfast on meal participation and student outcomes. Economics of Education Review. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2013.06.007

Mahoney, C. R., Taylor, H. A., Kanarek, R. B., & Samuel, P. (2005). Effect of breakfast composition on cognitive processes in elementary school children. Physiology and Behavior. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2005.06.023

Mumm, J., Hearst, M. O., Shanafelt, A., Wang, Q., Leduc, R., & Nanney, M. S. (2017). Increasing Social Support for Breakfast: Project BreakFAST. Health Promotion Practice. https://doi.org/10.1177/1524839917711123

Videon, T. M., & Manning, C. K. (2003). Influences on adolescent eating patterns: The importance of family meals. Journal of Adolescent Health. https://doi.org/10.1016/S1054-139X(02)00711-5