En genomgång av för- och nackdelar med Optavia-dieten

Optavia-dieten är effektiv för viktminskning, men har beskrivits av många experter som ohälsosam. Dagens artikel granskar denna diet.
En genomgång av för- och nackdelar med Optavia-dieten

Senaste uppdateringen: 10 juni, 2022

Optavia-dieten var enligt Google en av de mest populära dieterna 2018. I dagens artikel ska vi berätta vad vi vet om denna diet tillsammans med för- och nackdelar så att du kan fatta ett välgrundat beslut om den är något för dig.

Optavia-dieten är i grunden en plan för viktminskning och viktunderhållning som grundar sig på en mager och grön kost med inslag av vissa färdiga produkter. Dieten är effektiv för viktminskning, men har beskrivits av många experter som ohälsosam. Dagens artikel kommer att granska den, så fortsätt läsa.

Vad är grunden för Optavia-dieten?

Som vi nämnde ovan är Optavia-dieten i första hand en diet för viktminskning. Det marknadsfördes av ett företag som heter Medifast och ordinerades inte sällan av läkare på 1980- och 1990-talet.

Idag fortsätter programmet genom en onlineplattform som erbjuder liknande produkter. I den rekommenderas deltagarna att blanda vissa godkända livsmedel med specialprodukter som företaget producerar. De hänvisar till dessa som “bränsle”, och de kommer i form av barer, shakes, kex, soppor och pasta, som alla har en liknande näringsprofil.

Listan över tillåtna livsmedel inkluderar:

  • Frukt och grönsaker som sallad, squash, selleri, chili och gurka
  • Kyckling och kalkon som källor till magert protein
  • Två portioner hälsosamma fetter som olivolja eller avokado

Planen rekommenderar sex dagliga måltider och varje person kan göra sina egna kombinationer av “bränsle” och hemlagade måltider. Den mest krävande planen rekommenderar att du äter fem av Optavias måltider och en hemlagad.

Alkoholhaltiga och sockerhaltiga drycker, kokosolja, smör, choklad och kaloririka desserter har inte någon plats i denna diet. Sedan, i en andra fas, börjar man att introducera andra livsmedel som frukt, baljväxter och spannmål.

Stekt kyckling är tillåtet i Optavia-dieten.
Det går bra att äta kyckling när man följer Optavia-dieten.

Hur effektiv är Optavia-dieten?

Optavia-dieten är en diet för viktminskning, och effektiv som sådan. Den ger personer som följer den ett mycket lågt intag av kalorier – under 1200 per dag. Detta är ungefär hälften av vad man får i sig med en standarddiet som täcker ett fullt energibehov.

Som du kan föreställa dig sker viktminskning snabbt om man följer alla dessa instruktioner. Dessutom finns en plan med högt proteininnehåll och med måttligt intag av kolhydrater. På så sätt kommer du att förlora en stor volym vätska i början.

En av de positiva punkterna med denna diet är att de som följer den står under övervakning av en tränare, som vanligtvis rekommenderar 30 minuters fysisk aktivitet varje dag. Som du kan föreställa dig är kunderna en del av en aktiv gemenskap där man stödjer och ger varandra råd.

Dieten är effektiv men har nackdelar

Nedan är de största nackdelarna med denna viktminskningsplan.

Snabb viktminskning på kort tid

Denna snabba initiala viktminskning kan leda till uttorkning och förlust av muskelmassa. Å andra sidan ger den sällan någon egentlig fettförlust.

Dessutom leder drastisk begränsning av kaloriintaget till oönskade effekter, som en sänkt basalmetabolism.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikelnFarliga dieter och deras varningstecken

Betydande begränsningar av hela grupper av livsmedel

Det finns en begränsning för vissa stora livsmedelsgrupper som frukt, spannmål, baljväxter eller nötter. Personen på dieten introducerar dem vid ett senare tillfälle.

Som du kan se äventyrar de intaget av vissa näringsämnen som en konsekvens. Även om alla kompletterande produkter från företaget är berikade, skulle det vara bättre att lära de personer som går på dieten hur man hanterar alla nödvändiga ransoner istället för att använda tillsatta näringsämnen.

Optavia-dieten är inte mer effektivt i längden

I en rankning av dieter som publicerats av US News, drog en grupp analytiker, bestående av specialister på diabetes, kardiovaskulär hälsa och näring, slutsatsen att det är osannolikt att en person kommer att upprätthålla den nya lägre vikten i det långa loppet. Experter tvivlar på att personerna inte kommer att återgå till sina tidigare matvanor.

I samma analys, av 27 typer av dieter – inklusive medelhavskosten, en strikt vegansk kost och paleodieten – var Optavia-dieten under genomsnittet vad gäller långsiktig effektivitet. Faktum är att den fick 2,2 av 5, enligt specialisterna.

Svår att upprätthålla under en längre tid

Ett annat stort problem med Optavia-dieten är att det inte är ett sätt att äta som människor kan upprätthålla under lång tid. De kan bara inte hålla sig till den eftersom den är alltför restriktiv, särskilt med tanke på de livsmedel som är mättande.

Det faktum att det begränsar mängden hemlagade måltider och maten man kan äta hemma gör den svår att kombinera med familjemåltider, sociala engagemang eller restaurangmåltider.

En kvinna som försöker äta en sallad.
Ett av problemen med Optavia-dieten är att den är svår att upprätthålla i längden.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Fördelar och nackdelar med den gröna medelhavsdieten

Den förändrar inte matvanor

Målet med Optavia-dieten är viktminskning, och ja, det fungerar eftersom den får deltagarna att minska sitt kaloriintag. Det förändrar dock inte deras matvanor. Däri ligger problemet med de allra flesta snabba viktminskningsprogram eller “mirakeldieter”.

Som du kan föreställa dig, återgår folk vanligtvis till att äta på samma sätt som de gjorde tidigare och går åter upp de kilon de gjort sig av med när de har uppnått den önskade vikten. Ibland sker det snabbt och kan leda till en högre slutvikt än den personen hade innan dieten.

Hög ekonomisk kostnad

En stor del av kosten kräver konsumtion av “bränsle”-produkter som kunderna måste köpa för att följa dietplanen.

Priserna för dessa är inte rimliga och kostnaderna kan bli enorma på grund av att personen måste följa dieten under en lång tid.

Vissa går ner i vikt med Optavia-dieten, men den är generellt inte hälsosam

Efter att ha övervägt fördelarna och nackdelarna med Optavia-dieten kan vi säga att den är effektiv för att gå ner i vikt, men den är inte hållbar i längden. Främst för att den är svår att följa och mycket dyr.

Detta kanske intresserar dig
Vad är den karnivora dieten?
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Vad är den karnivora dieten?

Den här artikeln handlar om den karnivora dieten. Du har nog hört talas om den redan eftersom den har blivit populär i vissa grupper. Vad består de...



  • Arterburn LM et al. Randomized controlled trial assessing two commercial weight loss programs in adults with overweight or obesity. Obesity science and practice. Diciembre 2018. 21;5(1) 3-14.
  • Obert J. et al. Popular Weight Loss Strategies: a Review of Four Weight Loss Techniques. Current Gastroenterology Reports . Noviembre 2017. 9;19(12):61.
  • Redman LM, Ravussin E. Caloric Restriction in Humans: Impact on Physiological, Psychological, and Behavioral Outcomes. Antioxidants and Redox Signaling. Enero 2011. 15;14(2) 275-287.
  • Zamora Navarro S, Pérez Llamas F. Errors and myths in feeding and nutrition: impact on the problems of obesity. Nutrición Hospitalaria. Septiembre 2013. 28 Suppl 5. 81-8.