En buljong mot inflammation och cancer

Ibland kan vi behöva söka efter läkemedel eller naturliga behandlingar för problem som inflammation och cancer. Vi behöver dock tänka på att det även finns livsmedel som kan hjälpa oss med detta, och vi kan enkelt inkludera dem i vår dagliga diet för att hålla oss friska på ett naturligt sätt.

I denna artikel ska vi dela med oss av receptet på och de associerade fördelarna med en utsökt och vårdande buljong som du kan konsumera dagligen för att bekämpa både inflammation och cancer (reumatism, gikt, bronkit och astma, till exempel).

Broccoli

Generellt sett har korsblommiga grönsaker som broccoli, kål, blomkål och grönkål väldigt nyttiga egenskaper som kan hjälpa till att förebygga cancer i prostata, bröst, lungor och grovtarm, vilket har bevisats i ett flertal studier. Detta tack vare deras höga nivåer av substanser som förebygger att tumörer bildas och sprids. Vi vill dock specifikt nämna broccoli eftersom den även har vitamin C och E, såväl som broccoli

Vitlök

Vitlök är en potent antibiotika och ett antiinflammatoriskt medel som även minskar risken för vissa typer av cancer, inklusive i magen, matstrupen, bukspottkörteln och bröstet. Vidare rekommenderar vi att du gör den tibetanska vitlöksbehandlingen vart femte år, som låter kroppen dra nytta av alla dess fördelar.

kryddor

Hur gör man denna buljong?

Vi tillagar grönsakerna på ett sätt som drar ut deras näringsämnen med hjälp av en blandning av vatten och gurkmeja. Låt dem varsamt sjuda i runt 40 minuter, eller mindre om du använder en tryckkokare. Vi kommer sila buljongen och spara grönsaksbitarna, eftersom de senare kan användas till bland annat:

  • Fyllning i tortillas eller tacos
  • I goda crêpes eller pajer
  • För att göra en grönsakssås eller curry
  • Som tillbehör
  • För att göra salsa
  • I äggröra

Du kan även helt enkelt äta dem som de är, krydda dem med lite extra jungfruolivolja eller en hemgjord gräddsås.

Du kan göra tillräckligt av denna buljong så att den räcker i två eller tre dagar, så att du inte behöver bereda den varje dag. Du kan även frysa den, men den förlorar då lite av sitt näringsvärde.

Hur ska vi konsumera den?

För att dra maximal fördel av den borde du dricka upp till tre koppar om dagen mellan eller precis innan måltider. Buljongen kan även användas som en smaksättare, och framförallt under kallare väder eller när du känner att dina försvar är sämre än vanligt.

Denna buljong är viktig för personer som lider av kroniska inflammationssjukdomar och associerad smärta, som fibromyalgi eller reumatisk artrit, såväl som personer i riskzonen för cancer – både personer med en familjehistorik av cancer eller de som för tillfället lider av denna sjukdom.