Den atlantiska kosten: Fördelarna med galiciska rätter

Den atlantiska kosten innehåller livsmedel som är rika på viktiga näringsämnen för kroppen, som vitaminer, mineraler och omega 3-fettsyror. I den här artikeln ska vi ta upp några av fördelarna med denna kost.
Den atlantiska kosten: Fördelarna med galiciska rätter
Florencia Villafañe

Skriven och verifierad av nutritionist Florencia Villafañe.

Senaste uppdateringen: 09 augusti, 2022

Kosten vi äter är betingad av produkterna från det område och klimatet vi lever i. I denna mening hänvisar den atlantiska kosten, en term som uppfanns på 1990-talet, till den kost som vi ser i områden som är omgivna av Atlanten, i länder som Portugal, Spanien, England och Frankrike.

Det är också viktigt att nämna att även om typen av livsmedel är samma, så är tillagningen av olika måltider starkt påverkad av klimatet. I kallare områden är mer mättande eller varma rätter vanligare och i varmare områden är enklare och fräschare rätter populärare.

Den atlantiska kosten: Galicisk matkultur med gamla anor

Den atlantiska kosten innehåller alla nödvändiga ingredienser för en hälsosam kost. Tvärtemot vad du kanske tror har denna typ av kost funnits länge i många länder. Några av dessa länder är Portugal, Frankrike, England och Spanien (särskilt Galicien, Kantabrien och Baskien).

De högkvalitativa galiciska produkterna som redan var kända för kelterna, romarna eller de tidiga medeltida pilgrimerna har också fått spår från alla folk som har kommit till dessa länder och av arvet från den amerikanska sidan av detta hav. Så det är detta som utgör grunden för den så kallade atlantiska kosten.

Livsmedel i den atlantiska kosten
Den atlantiska kosten ser vi i områden som är omgivna av Atlanten, i länder som Portugal, Spanien, England och Frankrike

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Fördelar och nackdelar med den gröna medelhavsdieten

Egenskaper för den atlantiska kosten: Vad innehåller den?

Enligt de tio grundläggande punkterna, eller “budorden”, för den atlantiska kosten, som togs fram vid den II internationella kongressen för den atlantiska kosten 2006, är egenskaperna hos denna kost följande:

  • Stort intag av fisk (från hav, sjöar och floder) och skaldjur (mollusker och kräftdjur), som gärna kan komma från Atlantens för närvarande stora naturresurser.
  • Ett stort intag av vegetabiliska livsmedel som spannmål, potatis och baljväxter.
  • Stort intag av frukt, grönsaker och nötter.
  • Användning av olivolja som huvudfett, särskilt som en rå dressing.
  • Daglig konsumtion av mejeriprodukter.
  • Intag av kött, speciellt fläsk och i mindre utsträckning magert nötkött.
  • Vatten som primär dryck.
  • En förkärlek för enkelhet i matlagning där man till största del ångar, kokar, bakar och grillar råvarorna.
  • Måltider med traditionella livsmedel med en minimal bearbetningsprocess.
  • Daglig fysisk aktivitet eftersom detta är lika viktigt som att äta ordentligt.

Den atlantiska kosten: Viktiga näringsämnen för kroppen

Med avseende på ovanstående är galiciska rätter hälsosamma, funktionella och bioaktiva eftersom de livsmedel som ingår är källor till hälsoskyddande näringsämnen. Liksom medelhavskosten ger denna kost följande:

  • Omega 3 från fisk, frön, nötter.
  • Omega 9 från olivolja.
  • Vitaminer och mineraler från frukt och grönsaker.
  • Polyfenoler, antioxidanter, som vitamin C och E, från spannmål, oljor och frön.
  • Kostfibrer som finns i fullkorn, baljväxter, frön, frukt.
Livsmedel med omega 3
Galiciska rätter är hälsosamma, funktionella och bioaktiva eftersom de livsmedel som ingår är en källa till hälsoskyddande näringsämnen.

Fördelarna med galiciska rätter

Genom att använda de näringsämnen som dessa rätter erbjuder förhindrar denna kost uppkomsten av vissa vanliga sjukdomar och förbättrar även de sjukdomar som kommer sig av en otillräcklig kost. Tack vare det får människor förmåner som de som nämns nedan:

  • Förbättrad peristaltik.
  • Reglerad blodsockernivå.
  • Förebyggande av hjärt- och kärlsjukdom.
  • Förebyggande av diabetes.
  • Minskad risk för för tidigt åldrande.
  • Förbättrad balans i tarmfloran.

Dessutom förknippar forskare konsumtion av fermenterad mjölk med ett antal hälsofördelar genom att det tillhandahåller mikroorganismer som kan förbättra hälsan.

Vidare bidrar en fördelaktig genetisk profil och en hälsosam livsstil baserad på daglig fysisk aktivitet till en hög livskvalitet.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Lär dig om vilken kost som rekommenderas under menopausen

Vad menar man med galiciska rätter?

De livsmedel som nutritionister inkluderar i det galiciska köket är naturliga och är med andra ord inte bearbetade. Dessutom använder man sig av tillagningsmetoder som inte skadar eller förändrar sammansättningen av deras näringsämnen.

Därför kommer fördelarna främst från ett stort intag av skaldjur, olivolja, grönsaker, baljväxter och frukt. Dessa livsmedel erbjuder en stor källa till viktiga näringsämnen för kroppen.

Den atlantiska kosten är ett av de bästa exemplen på en hälsosam kost. Det kan förebygga metabola sjukdomar och andra icke-smittsamma hälsoproblem. Men som alltid är det bäst att konsultera en nutritionist innan du implementerar en ny kost i din vardag.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln:

Detta kanske intresserar dig
Gå ner i vikt med medelhavsdieten
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Gå ner i vikt med medelhavsdieten

Det är sant att det finns många typer av dieter, kanske alltför många. Medelhavsdieten är ett utmärkt alternativ som du inte vill missa.



  • Fundación Dieta Atlántica [consultado 22 de mayo de 2020]. Santiago
    de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela; 2007. Disponible en:
    www.fundaciondietatlantica.com
  • Leis Trabazo R, Lamas Pérez C , Castro Pérez X, Solla P. Dieta atlántica. Nutrición y gastronomía en Galicia. Nutri Hosp. 2019
  • Dieta atlántica: otra opción cardiosaludable – Fundación Española del Corazón [Internet]. [citado 22 de mayo de 2020]. Disponible en: https://fundaciondelcorazon.com/blog-impulso-vital/2385-dieta-atlantica-otra-opcion-cardiosaludable-.html
  • Rodrigues, Ana. (2016). The Atlantic Diet – Origin and features. International Journal of Food Studies. 5. 10.7455/ijfs/5.1.2016.a10.