Lämplig daglig kost vid Crohns sjukdom

· november 15, 2016
Crohns sjukdom är en kronisk inflammation i mag- och tarmkanalen som orsakar magknip och diarré. Stress och laktosprodukter kan ge upphov till sjukdomen, så därför bör du undvika det.

Att leva med Crohns sjukdom är inte lätt, för det innebär att man känner smärta och inflammation i tarmarna som ofta är kronisk. Det är en sjukdom som vi i dagsläget inte kan prata om ett botemedel för. Men man kan underlätta livet om man känner till vad som kan vara en passande kost vid Crohns sjukdom.

Orsaken är oftast genetisk och kan kopplas till mikrobakterier eller virus som ändrar kroppens funktioner. Faktorer som ångest, stress eller livsstil kan också förvärra problemet.

Finns det idag lämpliga behandlingar för Crohns sjukdom? Sanningen är att vi i dagens läge inte kan prata om ett botemedel mot smärtan. Det finns dock saker man kan göra för att förbättra livskvaliteten.

Det ges ofta antibiotika och många får i något skede gå igenom en operation för att ta bort sjuka delar av tarmarna.

Utöver behandling kan man även få utskrivet mediciner och det är viktigt att man tänker på kosten. Detta är vad vi ska prata om i den här artikeln för att hjälpa dig att lära dig om vad som kan vara lämplig kost vid Crohns sjukdom.

Lämplig kost vid Crohns sjukdom

Läkare säger att när det gäller Crohns sjukdom finns det inte någon enskild, specifik kost som fungerar lika bra för alla.

Alla är vi olika och olika kroppar har olika näringsbehov. Därför bör man tänka på följande:

  • Det finns perioder då sjukdomen inte är lika intensiv, vilket gör att man kan äta mer utan att man behöver må dåligt. När man dock märker av smärta, känner sig svullen eller får diarré, då bör man variera kosten.
  • Tänk på din kropp. Tänk på hur du känner dig efter att ha ätit varje livsmedel. Det innebär exempelvis att du en dag kan upptäcka att du mår dåligt av det där riset du åt på morgonen.
  • I ditt fall kanske spannmål orsakar ett problem och du väljer att undvika det. Tänk på vilka kryddor du använder. I vissa fall kan vissa kryddor leda till svåra irritationer.
  • Om du lider av Crohns sjukdom uppstår smärtan av att du ätit vissa livsmedel ca två timmar efter att du har ätit dem, dvs. då de når tarmen.
  • Det rekommenderas att man äter små mängder men många gånger under dagens lopp.
  • Försök att tugga maten ordentligt och vila en halvtimme efteråt.

Tänk på att inte stressa upp dig under dagen. Försök att leva ett lugnt liv!

En balanserad kost vid Crohns sjukdom

Ha en balanserad kost vid Crohns sjukdom

Drycker

  • Undvik te och kaffe: det irriterar magen
  • Undvik alkohol
  • Försök att dricka mer vatten men i små mängder under dagen
  • Avkok på kamomill är väldigt bra: det är antiinflammatoriskt och avslappnande
  • Avkok på mynta hjälper också
  • Ananasjuice hjälper dig att smälta maten bättre

Täck det dagliga behovet av kalcium och protein

Med tanke på de inflammatoriska processerna, diarré och de problem med immunförsvaret som uppkommer med Crohns sjukdom är det viktigt att man ökar intaget av kalcium och protein.

Tänk på följande:

  • Det är vanligt att kroppen blir inflammerad vid intag av laktosprodukter om man har Crohns sjukdom, och därför rekommenderas att man byter ut detta mot rismjölk med extra kalcium.
  • Prova tofu och se hur din kropp känner sig. Om du märker att du tolererar det kan du konsumera det regelbundet eftersom det är rikt på kalcium och vegetabiliskt protein.
  • Försök att äta skinka. Det är rikt på protein och har inte lika mycket fett som rött kött. Du behöver en proteinkälla och det är bra med magert kött som kyckling eller kalkon. Ät aldrig friterat!
  • Ägg är också bra.
  • Tonfisk och sardiner är hälsosamma proteinkällor.

Frukter

  • Äpplen, bakade eller som sylt. Det ska vara utan socker!
  • Päron
  • Papaya
  • Bananer (se om din kropp klarar av det)

Grönsaker som kan få dig att må bra

  • Sparris
  • Gurka
  • Morot
  • Kokt potatis
  • Selleri
  • Kronärtskocka

Vitamintillskott

tarm

Patienter med Crohns sjukdom går ofta igenom perioder där de är känsliga för maginfektioner och förändringar i tarmarna. Det är viktigt att du hjälper kroppen med mineraler och vitaminer.

Försök att regelbundet äta dessa tillskott, du hittar dem på apoteket:

  • Folsyra
  • Zink

Det du bör undvika

  • Baljväxter som är rika på olösliga fibrer
  • Sötsaker
  • Kryddiga maträtter

Läs gärna: 6 naturliga skydd för magen

Spara

Spara