Är det möjligt att punktförbränna fett?

13 oktober, 2020
Koffeinintag är förknippat med bättre värden när det gäller viktminskning, så länge det går hand i hand med en hälsosam kost och fysisk träning.

En stor del av befolkningen har samma mål när de påbörjar en bantningskur eller en diet: att minska ner andelen fettvävnad i kroppen. Den stora frågan är dock om det är möjligt att punktförbränna fett.

Beroende på kroppstyp samlar var och en av oss en större mängd fett i olika delar av kroppen. Som en allmän regel är män mer benägna att samla fett i överkroppen. Kvinnor är dock mer benägna att lagra fett på låren och höfterna.

När det gäller att komma fram till ett protokoll för att minska fettvävnaden är det första steget att upprätta en hypokalorisk diet som tippar vågen till förmån för energiförbrukning. När du gör det bränner du mer energi än du förbrukar. Detta innebär att din kropp använder reserver i form av fettvävnad för att producera energi.

Det är inte möjligt att punktförbränna fett

Många träningsplaner och dieter hävdar att de ger resultat för specifika delar av kroppen. Men det är inte möjligt att punktförbränna fett. Minskningen av mängden fettvävnad sker endast på ett enhetligt och proportionellt sätt. Det finns ingen metabolisk mekanism som gör att du kan minska mängden fett vid en viss tidpunkt eller på en viss del på kroppen.

När det gäller att minska mängden kroppsfett är det bästa alternativet att äta en balanserad och varierad kost. Samtidigt måste du träna regelbundet. Det är precis vad en artikel publicerad i tidskriften Current Gastroenterology Reports avslöjar.

Därutöver kan styrkeövningar som inkluderar flera leder hjälpa till att utveckla energiproduktionen och maximera fettförbränningen.

kvinna vill punktförbränna fett: nyper sig i ryggfett

Läs mer i den här artikeln: Hoppa över middagen: hjälper det dig att gå ner i vikt?

Var inte besatt av att bränna fett

Även om du kommer att uppleva bättre övergripande hälsa genom att bli av med fettvävnad, är det viktigt att inte bli besatt av detta mål. Din prioritering bör vara att utveckla kostvanor som minskar risken för att utveckla sjukdomar, enligt en studie publicerad i International Journal of Epidemiology.

Men övergången till hälsosammare matvanor leder nästan alltid till viktminskning i sig själv. Om så inte är fallet bör du kanske göra en djupare analys av hur mycket mat du äter och hur mycket du tränar.

Kosttillskott för viktminskning

Som vi nämnde tidigare är det inte möjligt att punktförbränna fett. Vissa ämnen och kosttillskott kan emellertid förbättra effekterna av motion och kost.

  • Koffein är det första av dessa, och du kan ta det i form av kapslar, te eller kaffe. Regelbundet intag av denna alkaloid är förknippad med en stor minskning av fettvävnad. Dessutom bidrar det till en tillfällig förbättring av de kognitiva funktionerna. Var noga med att prata med en specialist innan du tillsätter några större mängder koffein i din kost.
  • Kapsaicin är ett annat ämne som kan främja viktminskning. Detta är ett naturligt ämne i exempelvis chili. Att inkludera kryddstarka livsmedel i din kost kan därför bidra till en större minskning av fettvävnad. Denna strategi är enkel och lätt att genomföra.

Med det sagt måste du vara försiktig med de kosttillskott du hittar i butiken och på internet. I många fall är bevisen kring deras effektivitet när det gäller att minska kroppsfett bristfälliga eller icke-existerande. I själva verket kan vissa av dessa produkter till och med ha negativa biverkningar som takykardi bland annat.

Tillsätt inte för mycket koffein i kosten

Vi tror att du kommer att gilla den här artikeln: De vanligaste misstagen som förhindrar viktminskning

Du kan inte punktförbränna fett, men ändå bli av med det

Som vi nämner ovan är det inte möjligt att punktförbränna fett. För att bli av med din “bilring” måste du därför minska den totala andelen kroppsfett. Detta är dock inte så komplicerat som det kan tyckas.

Nyckeln är att lägga dig till med hälsosamma matvanor utan att fokusera för mycket på viktminskningen själv. Att bara öka ditt intag av grönsaker och minska mängden hel- och halvfabrikat kommer att göra stor skillnad när det gäller att nå ditt mål.

Samtidigt kan vissa ämnen öka effekten av motion och kost på viktminskningen. Koffein och kapsaicin är de två som fungerar bäst. Den goda nyheten är att du kan hitta dessa ämnen i livsmedel som kommer från naturen!

  • Obert J., Pearlman M., Obert L., Chapin S., Popular weight loss strategies: a review of four weight loss techniques. Curr Gastroenterol Rep, 2017.
  • Aune D., Giovannucci E., Boffetta P., Fadness LT., et al., Fruit and vegetable intake and the risk of cardiovascular disease, total cancer and all cause mortality a systematic review and dose response meta analysis of prospective studies. Int J Epidemiol, 2017. 46 (3): 1029-1056.