Hoppa över middagen: hjälper det dig att gå ner i vikt?

26 november, 2020
Att äta sena middagar är en av de främsta anledningarna till att människor går upp i vikt. Men att hoppa över middagen är inte någon bra idé - tvärtom. Läs mer om hur dina matvanor kan påverka din vikt i den här artikeln.

Många väljer att hoppa över middagen när de försöker gå ner i vikt. Svaret på frågan om det att skippa kvällsmålet leder till viktminskning är dock lite komplicerat. Detta beror på att det helt beror på vad du äter, om du har ätit tidigare och hur ofta du har ätit under dagen.

Det är dock alltid bäst att äta alla dagens måltider, eftersom man inte ska sluta äta för att gå ner i vikt. Istället bör man se till att maten man äter är hälsosam och nyttig.

Du kan äta en sallad, eller en grillad kyckling eller fiskfilé till middag och inte gå upp i vikt. Om du däremot bestämmer dig för att hoppa över middagen och tidigare ätit fettrika måltider med lågt näringsinnehåll under dagen, kommer du säkert att gå upp mer vikt än om du äter någon av de rätter vi nämner ovan till middag.

Det är absolut inte nödvändigt att äta en tung måltid, men middagen ger dig de sista näringsämnena för dagen. Således förkortar det perioden som du kommer att fasta under natten. Som du antagligen redan vet, ju fler timmar du fastar, desto hungrigare kommer du att känna dig nästa dag.

Om du dock äter ett näringsrikt och hälsosamt mellanmål spelar det inte så stor roll om du väljer att hoppa över din middag eller inte. Men de livsmedel du äter till middag är vanligtvis inte sådana du kan äta som ett mellanmål på eftermiddagen. Så om du föredrar det här alternativet, se till att du verkligen väljer hälsosamma livsmedel som dina mellanmål.

Istället för att hoppa över middagen är det bättra att äta så tidigt som möjligt

hoppa över middagen: kvinna häller olja på sallad
Även om det att hoppa över middagen kan verka vara ett bra val för att gå ner i vikt, är det faktiskt bättre att äta denna måltid. Det viktiga är att välja näringsrika livsmedel med lågt kaloriinnehåll.

Många väljer dessutom att äta ett sent kvällsmål efter middagen. Detta kan vara en nyckelfaktor som kan leda till viktökning. I själva verket bekräftas detta av en studie om matvanor i Spanien, där man ofta äter sent på kvällen. Studien, som publicerats i International Journal of Obesity, kunde bekräfta fördelarna med att äta tidigare och sedan inte äta mer under kvällen. University of Louisiana har också publicerat resultat som stödjer denna teori.

Du bör också läsa: 7 hemligheter till en middag med få kalorier

Tips för att gå ner i vikt utan att hoppa över middagen

Det finns ingen specifik regel för att komponera den perfekta middagen för att gå ner i vikt eftersom allt beror på varje persons smak och viljestyrka. En gemensam nämnare är dock att det är bäst att välja magra proteiner och mycket grönsaker. Fisk är att föredra över kött samt kokta eller råa grönsaker över frukt.

Sallader är inte alltid ett bra val

hoppa över middagen: skål med nyttig mat
Sallader är ett bra val för en lätt och hälsosam middag. Undvik dock dressingar och andra ingredienser med ett högt kaloriinnehåll.

Många sallader innehåller många kaloririka ingredienser. Ibland är det bättre att äta fisk med grönsaker än att göra en sallad med en ohälsosam dressing eller andra onyttiga ingredienser.

När det gäller hälsosamma livsmedel i en sallad rekommenderar vi att du inkluderar följande:

  • Magert protein.
  • Omättade fetter som olivolja eller nötter (utan att gå till överdrift).
  • Grönsaker efter säsong.

Var försiktig med “lättprodukter”

Att äta “lätt-“, “diet-” eller “lågkaloriprodukter” har blivit populärt. Men dietister menar att dessa produkter, eller de menyerna där de ingår, inte är designade med näringsinnehållet i åtanke. Att äta denna typ av livsmedel dagligen är inte en garanti för att du ska gå ner i vikt.

Den här artikeln kan intressera dig: Vad har hälsosamma dieter gemensamt?

Slutsats

Om du försöker gå ner i vikt är det första du bör göra att tänka över riktlinjerna för den diet som du vill följa. Dessa riktlinjer måste täcka både dina kaloribehov och näringsbehov och passa din livsstil. Man rekommenderar också att du försöker äta tidigare på dagen, och detta gäller även dagens sista måltid.

Av dessa anledningar är det inte bra att hoppa över middagsmålet. Du bör försöka äta fem måltider om dagen och fördela näringsintaget på rätt sätt. Det berömda ordspråket “Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en fattig”, stämmer väldigt bra. Det säger faktiskt att det är en bra idé att äta lätta, hälsosamma middagar.

Slutligen, glöm inte att utöva fysisk träning i minst 30 minuter om dagen och dricka mycket vatten. Detta är nyckeln till att gå ner i vikt.

  • Aira, C. (2006). La Cena. Ficciones.
  • Keller, K., Rodríguez López, S., & Carmenate Moreno, M. (2015). ¿Cómo se asocian las conductas de consumo de alimentos con la ingesta de frutas y verduras en adultos Españoles? Nutricion Clinica y Dietetica Hospitalaria. https://doi.org/10.12873/351keller
  • Okada C, Imano H, Muraki I, Yamada K, Iso H. The Association of Having a Late Dinner or Bedtime Snack and Skipping Breakfast with Overweight in Japanese Women. J Obes. 2019;2019:2439571. Published 2019 Mar 3. doi:10.1155/2019/2439571
  • Aparicio A, Rodríguez-Rodríguez EE, Aranceta-Bartrina J, et al. Differences in meal patterns and timing with regard to central obesity in the ANIBES (‘Anthropometric data, macronutrients and micronutrients intake, practice of physical activity, socioeconomic data and lifestyles in Spain’) Study [published correction appears in Public Health Nutr. 2018 Jun;21(8):1588]. Public Health Nutr. 2017;20(13):2364–2373. doi:10.1017/S1368980017000635