De vanligaste misstagen som förhindrar viktminskning

juni 29, 2019
En av principerna med att gå ner i vikt är att bränna mer än man tar in, men det innebär inte att man bör sluta äta. Men även då du tror att du gör allt som du kan och vikten inte gå ner, kan det vara så att du begår några vanliga misstag som förhindrar att du går ner i vikt.

Har du problem med att gå ner i vikt och hålla den nere? Vad är det egentligen som förhindrar viktminskning i ditt fall?

Det finns olika anledningar till varför man bestämmer sig för att det är dags att gå ner i vikt. Den vanligaste anledningen är dock att man vill känna sig friskare och mer bekväm i sin kropp. Om du redan har tagit beslutet att gå ner i vikt så är det dags att sätta upp ett mål och göra vad som krävs för att du ska kunna uppnå det.

Fortsätt läsa för att få reda på de vanligaste misstagen som hindrar dig från att gå ner i vikt. Faktum är att en liten förändring i din dagliga rutin kan vara tillräckligt för att du ska kunna ta tillbaka kontrollen över din kropp.

De främsta dietmisstagen som förhindrar viktminskning

Att begränsa vissa typer av livsmedel kan förhindra att du går ner i vikt

Du folk väljer att gå ner i vikt så vill de ofta börja med att sluta äta. De kanske slutar äta helt eller så tar de bort vissa livsmedelsgrupper. Olika studier har dock slagit fast att man bara kan gå ner i vikt genom att ha en kost som inkluderar lämpliga portioner av alla matgrupper.

Du bör inte begränsa din kost; du bör istället inkludera fler hälsosamma alternativ.

Om du försöker gå ner i vikt eller helt enkelt bara leva en mer hälsosam livsstil så är det väldigt viktigt att du undviker processad och färdigpaketerad mat. De flesta av dessa är fulla med fruktos, natrium och transfetter (du känner igen dem på deras färgglada omslag). Detta gäller även för skräpmat och snacks.

Ät istället mer frukt, spannmål och grönsaker som snacks under dagen och välj inte chips, läsk och energidrycker.

Att inte ta råd från en specialist

Kvinna hos läkaren.

Ett annat misstag som kanske förhindrar att du går ner i vikt är att inte tar råd från en specialist. Om du inte gör detta så kommer du inte lära dig om din metabolism och de specifika behov som du kanske har.

Det kan vara fördelaktigt för dig att besöka en specialist med ordentligt förkunskaper eftersom han eller hon kan hjälpa dig med en handlingsplan i linje med din nuvarande viktsituation och ditt fysiologiska tillstånd. Denna plan kommer hjälpa dig att nå dina mål för att du ska kunna uppnå din idealvikt. Det handlar inte om de mål som tidningarna har bett dig att uppnå, utan om de mål som du själv sätter.

Att gå till en specialist kan vara en av dina bästa investeringar eftersom det kommer spara dig mycket tid och energi – oavsett om du går till en familjeläkare eller en nutritionist. Det kan också vara en bra idé att prata med en endokrinolog.

Alltför mycket alkohol förhindrar viktminskning

Hur många gånger har man inte bestämt sig för att gå ner i vikt, men inte lyckats modifiera de dåliga vanorna? Du kanske går och tränar i tid och försöker lyckas med kosten så bra som möjligt. Du bör dock även försöka göra andra roliga aktiviteter.

Olika studier har visat att alkoholhaltiga drycker kanske hindrar dig från att gå ner i vikt. Alkoholhaltiga drycker är först och främst fulla av tomma kalorier som inte ger kroppen några näringsämnen. De ackumulerar istället socker som omvandlas till fett.

För att göra det ännu värre så kan alltför mycket alkoholhaltiga drycker också påverka ens prestationsförmåga. Det kan leda till problem mer hjärnan och nervsystemet, samt bryta ner muskelvävnad.

Man behöver inte nödvändigtvis helt undvika alkohol, men man bör definitivt begränsa den.

Brist på träning

Kvinna med vattenflaska.

Den medicinska forskningen betonar att träning är viktigt för att man ska kunna gå ner i vikt. Detta har en väldigt enkel anledning: kroppen måste bränna fler kalorier än den tar in.

För att kunna uppnå detta så bör du tänka på att aktivitet reglerar metabolismen och låter oss göra av med det extra fetter. Det finns samtidigt många aktiviteter som du kan utföra, det handlar bara om att hitta något som du har passion för.

För att underlätta processen så bör du lära känna någon som du kan bygga upp denna nya hälsosamma livsstil med. Du kommer upptäcka att det är enklare att hålla sig aktiv i ett bra sällskap.

  • Klempel, M. C., Bhutani, S., Fitzgibbon, M., Freels, S., & Varady, K. A. (2010). Dietary and physical activity adaptations to alternate day modified fasting: implications for optimal weight loss. Nutrition Journal. https://doi.org/10.1186/1475-2891-9-35
  • Speakman, J. R., & Mitchell, S. E. (2011). Caloric restriction. Molecular Aspects of Medicine. https://doi.org/10.1016/j.mam.2011.07.001
  • Weigle, D. S., Breen, P. A., Matthys, C. C., Callahan, H. S., Meeuws, K. E., Burden, V. R., & Purnell, J. Q. (2005). A high-protein diet induces sustained reductions in appetite, ad libitum caloric intake, and body weight despite compensatory changes in diurnal plasma leptin and ghrelin concentrations. American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1016/j.colsurfb.2010.07.059
  • Chaput, J. P., Klingenberg, L., Rosenkilde, M., Gilbert, J. A., Tremblay, A., & Sjödin, A. (2011). Physical activity plays an important role in body weight regulation. Journal of Obesity. https://doi.org/10.1155/2011/360257