Måste man ge upp alkohol för att gå ner i vikt?

mars 19, 2019
Alkohol bidrar med många tomma kalorier och får även metabolismen att sakta ner. Men om du dricker med måtta och håller dig till en hälsosam kost och tränar så behöver det inte vara skadligt.

Om man vill gå ner i vikt och träna mycket och ha en balanserad kost så rekommenderas det att man bör ge upp alkohol.

Att dricka påverkar kroppens naturliga balans och hur vi ser ut.

Vissa läkare anser dock att man inte måste sluta med alkohol helt, så länge som man dricker med måtta.

Varför sluta dricka alkohol?

Folk som dagligen dricker alkohol får i sig 100-200 fler kalorier.

Bland fördelarna med att ge upp denna vana har vi följande:

  • Det förbättrar ens sinnen (speciellt luktsinne och smaksinnet)
  • Det reducerar risken för infektionssjukdomar
  • Man får ett bättre humör
  • Att ge upp alkohol reducerar också kroppslukter, förbättrar naglarnas och hårets hälsa och hjälper dig att gå ner i vikt

Att ge upp alkohol gör att man går ner i vikt eftersom:

Drickandet får oss att äta mer

Kvinna som äter burgare.

Då du dricker alkohol så är du mer benägen att äta skräpmat (speciellt snacks).

Om du istället dricker mineralvatten eller naturlig juice till lunch eller middag så kommer du inte känna dig lika hungrig och du kommer istället att välja mer hälsosamma alternativ.

Lägger till gömda kalorier

Alkohol ökar ens kaloriintag utan att man inser det, ännu mer än mat.

  • En piña colada innehåller exempelvis 160 kalorier, en daiquiri 170 kalorier, ett glas vin 120 kalorier och en whiskey 100 kalorier.

Du kanske inte tycker att detta är mycket, men problemet är att vi sällan bara tar en drink. Vi dricker istället flera tillsammans med maten.

Det producerar mer fett

Tjock mage.

Du kanske har läst eller hört frasen ”alkohol gör dig tjock”. Detta stämmer helt, eftersom alkoholen får kroppen att producera mer östrogen.

Detta hormon stimulerar ackumuleringen av fett (speciellt hos kvinnor).

Det gör metabolismen långsammare

Då vi dricker alkohol så har kroppen inte förmågan att bränna fett eller smälta det på rätt sätt.

Flera timmar efter att vi har druckit så kommer vi fortfarande känna oss ”tunga” oavsett hur mycket mat vi har ätit.

Du blir trött

Kvinna med huvudvärk.

Att dricka mycket alkohol gör att man blir uttorkad vilket sedan leder till utmattning. Du kommer inte vilja göra något annat än att sova eller ligga på soffan och titta på TV.

Glöm inte bort att man måste röra sig för att gå ner i vikt.

Alkohol är inte roten till all ondska

Det är vanligt att man äter ute minst en gång per vecka. Alkoholen finns alltid med under de där middagarna och många skyller på den för att de har gått upp i vikt.

Alkoholen är dock inte det enda problemet.

  • Det stämmer att alkohol är dietens och hälsans fiende, då den kan orsaka runt 200 sjukdomar. Det finns dock även andra variabler som får oss att gå upp i vikt eller som förhindrar att vi tappar lika mycket vikt som vi skulle vilja.
  • Ett gram är lika mycket som 7 kalorier.

Många av oss har hört uttrycket ”ölmage” men”öl” är såklart inte heller orsaken till alla våra problem.

Övervikt kan orsakas av andra dåliga vanor, som att äta mycket processad mat, att man småäter mellan måltiderna, att man har en stillasittande livsstil etc.

Det beror också på den typ av alkohol som du dricker. En liten öl innehåller exempelvis 100 kalorier.

Föreställ dig en ”normal” utekväll med dina vänner där du dricker fyra öl och har lite chips. Detta innebär 1000 kalorier. Det gör det lätt att gå upp i vikt.

Vi bör dock inte tro på myten att alkohol ”gör en tjock”. Ett måttlig intag är ok så länge som vi väljer hälsosammare alternativ som exempelvis rödvin.

Slutliga saker att tänka på

Tricket när det gäller att gå ner i vikt är inte att tvärt sluta dricka alkohol, utan att bibehålla en hälsosam kost och reducera det antal kalorier som man får i sig under dagen.

Relationen mellan fetma och alkohol beror på typ och mängd.

Om man har en generellt hälsosam livsstil så kan man också gå ut med vänner och ta ett glas.

Detta innebär att det inte kommer ha någon negativ påverkan på din hälsa att dricka ett par öl per vecka om:

  • Du går till gymmet eller arbetet.
  • Du äter hälsosam mat istället för hamburgare och pizza.
  • Du använder trapporna istället för hissen.
  • Du byter ut läsk mot vatten.

En dålig kost och en stillasittande livsstil är de främsta orsakerna till fetma. Intaget av alkohol är en blandning av dessa två faktorer.

Alkoholhaltiga drycker har nästan lika många kalorier som läsk eller en chokladshake. Genom att reducera metabolismen tar vi bort den energi vi behöver för att träna.

Ett måttligt alkoholintag innebär 1-2 glas vin eller öl per dag för män och 1 för kvinnor, så länge som du följer en hälsosam kostplan och tränar minst 3 gånger per vecka.

  • ARAGÓN, C.; MIQUEL, M.; CORREA, M.; SANCHIS-SEGURA, C., “Alcohol y metabolismo humano”, ADICCIONES (2002), VOL. 14, SUPL. 1
  • O’Keefe, James H.; Bhatti, Salman K.; Bajwa, Ata; DiNicolantonio, James J.; Lavie, Carl J. (March 2014). «Alcohol and cardiovascular health: the dose makes the poison…or the remedy». Mayo Clinic Proceedings 89 (3): 382-393
  • National Institute of Alcohol abuse, “Alcohol’s effects on the body”, en web , s.f.
  • Fundación Española del Corazón, “Por qué el consumo de alcohol es perjudicial para mi corazón”, en web, s.f.
  • Fundación Alcohol y Sociedad, “Circuito del alcohol”, en web, s.f.