7 livsmedel som får dig att gå upp i vikt lika mycket som snabbmat

Färdiga sallader innehåller tillsatser och även majonnäs eller friterat bröd som gör att du går upp i vikt lika mycket som om du skulle äta en hamburgare.
livsmedel

Snabbmat är för många ett alternativ för att slippa långa timmar i köket, men efter maten sätter ångerkänslan igång, för du vet såklart hur mycket kalorier denna typ av mat innehåller och att den får dig att gå upp i vikt.

Många försöker undvika all typ av snabbmat och liknande för att inte råka ut för de risker som medföljer, men det de inte tänker på är att det finns vanliga livsmedel som får dem att gå upp i vikt precis lika mycket som snabbmat.

Det är viktigt att veta att alla livsmedel som ökar eller på något sätt ändrar det glykemiska indexet leder till större ackumulering av fett i kroppen.

Det är därför bra att veta vilka dessa livsmedel är.

1. Vitt bröd

vitt bröd

Många tror att det som får dem att gå upp i vikt i snabbmat är köttet och såsen, utöver andra ohälsosamma tillsatser. Men vitt bröd har också mycket att göra med fettackumulering och har ett högt glykemiskt index.

För att äta en mer hälsosam typ av bröd rekommenderas att du läser innehållsförteckningen och ser till att mjölet är fullkorn.

Vill du läsa mer: Tre steg för att snabbt bränna bukfett

2. Den klassiska tonfisksmörgåsen

I det här fallet är det inte tonfisken som är problemet, för den har ganska få kalorier. Det som är skadligt för kroppen är snarare dressingen och det vita brödet.

För att du inte ska tvingas sluta äta den klassiska tonfisksmörgåsen, som är så vanlig i speciellt Amerika, kan du använda fullkornsbröd, sallad, tomat och lite olivolja istället för dressing.

3. Processat kallskuret

skinka

Processade livsmedel innehåller stora mängder fett och natrium, samt konserverande kemikalier som leder till viktökning och ger dig problem med metabolismen. De är även kända för att ha ”tomma kalorier”, eftersom de inte ger dig någon egentlig näring.

4. Köpta sallader

I affären kan du ofta köpa redan tillredda sallader som du kan äta direkt. Dessa kan verka vara ett hälsosamt alternativ men i många fall är det raka motsatsen.

Det kan vara så att själva grönsakerna i salladen innehåller få kalorier och är perfekta att ha i kosten, men dressingen kan vara mycket rik på kalorier och vara farlig för kroppen.

Sallader med bitar av bacon, ost, friterat bröd och torkade frukter har dessutom ett högt kaloriinnehåll och är något som du bör äta med måtta.

Det är bäst att helt enkelt tillreda dina egna färska och 100% organiska sallader hemma.

5. Glass

Glass

Om målet är att bibehålla en idealvikt är glass inte precis det bästa du kan välja. Denna efterrätt, som alla tycker så mycket om, innehåller massor av kalorier, socker och fett som ackumuleras i kroppen.

Sockret är en av de farligaste ingredienserna, då det ökar det glykemiska indexet och även kan påverka dina organ. Därför rekommenderas det att du till efterrätt äter frukt istället.

6. Nötkaka

Denna supergoda kaka är ofta tillredd med ingredienser som är väldigt rika på kalorier och därför bör den ätas med måtta. Både torkade frukter och nötter har ett högt näringsinnehåll av essentiella fettsyror, men de har å andra sidan även ett högt kaloriinnehåll.

Om du kombinerar det med vitt mjöl och andra ingredienser blir det glykemiska indexet bara högre.

Glöm inte bort att läsa: 14 livmedel som du alltid bör ha hemma

7. Sushi

Det stämmer att alger har få kalorier och att de rekommenderas för att gå ner i vikt. Men är det likadant med sushi?

Dessa berömda, orientaliska recept innehåller ofta livsmedel som majonnäs och stark sås, som kan göra att du går upp i vikt lika mycket som om du skulle äta snabbmat. Så var försiktig med vilken typ av sushi du äter.