7 saker som händer när du slutar med socker

Att konsumera socker kan leda till ansamling av fett i bukregionen. Man tror att effekterna av socker på levern liknar de från alkohol.

Under de senaste åren har experter varnat oss för farorna med socker för hälsan; det är den ledande orsaken till typ 2-diabetes, hjärtsjukdom och fetma. Det må inte vara så farligt i små mängder, men det bör inte konsumeras i överdrift, speciellt inte dess raffinerade form, vilken är den vanligaste på marknaden.

Du hittar sockret i sin naturliga form i frukter och det utsätter inte din hälsa för risker så länge det konsumeras med måtta. Vad som oroar hälsoexperter är att raffinerat socker hittas i majoriteten av alla människors dieter; denna raffinerade variant är kemiskt behandlad och sägs vara lika beroendeframkallande som kokain.

Det kan verka omöjligt att helt sluta med socker. Utöver att säljas som ett tillbehör till mat hittar vi det även i sötsaker, bröd, bearbetad mat, såser och andra kommersiellt producerade livsmedel. Trots detta varnar läkare och näringsexperter att alla bör vara medvetna om farorna med socker för kroppen, och allra viktigast hur vi undviker det.

Att ta bort socker från din diet kan resultera i otroliga förändringar för hälsan. Nedan finner du sju anledningar till att sluta med socker med start idag.

Du känner dig mättare

Socker undertrycker ett hormon i kroppen vid namn leptin, som ansvarar för mättnadskänslan efter måltider. Resultatet blir en osläckbar hunger och en vilja att bara fortsätta äta.

Efter att ha slutat med socker börjar kroppen reglera aptiten och livsmedel tillhandahåller en förhöjd mättnadskänsla, vilket betyder att du äter färre kalorier och sötsaker.

Du skyddar ditt hjärta

Hjärthälsa

Dieter med stort sockerintag och högt glykemiskt index har kopplats till större risk för hjärtsjukdom.

Att undvika sötsaker är ett sätt att ta hand om hjärtat och kontrollera triglyceriderna, som är en typ av fett som används för att förvara de extra kalorierna från sockret och som minskar effekten av bra kolesterol.

Glöm inte att läsa: 8 dagliga vanor som kan orsaka hjärtproblem

Bukfettet minskar

Socker innehåller många kalorier men inga vitaminer, mineraler eller fibrer. Eftersom det är så högt i kalorier och saknar näringsämnen orsakar socker en ansamling av fett, vilket kan leda till fetma.

En studie i Endocrine Society avslöjade att konsumtion av socker kan göra att fett ansamlas runt magen och midjan.

Du skyddar din lever

Levern

En studie i tidskriften Nature föreslår att överdrivet sockerintag har negativa effekter på levern som liknar de från alkohol. Att undvika socker betyder att du undviker en överarbetad lever och hjälper den att fungera optimalt.

Förebygg njursten

Trots att det kan förbises orsakar sockriga drycker och raffinerat socker generellt en 25-procentig ökning av risken för att utveckla njursten. Vad som är ännu värre är att sockriga drycker, som läsk, kan öka risken med 33%.

För att undvika detta problem bör du sluta dricka dessa drycker och välja hälsosamma alternativ, som naturliga juicer och vatten.

Skydda din hjärna

Hjärnan

Trots att all bevisning ännu inte framkommit har vissa studier visat att blodsockertoppar kan vara en orsak till hjärnskador som påverkar minnet. Det står klart i dessa studier att boven är okontrollerade blodsockernivåer, men inte sockret direkt.

Det är dock känt att konsumtion av för mycket sötsaker är den främsta orsaken till höga blodsockernivåer.

Vill du lära dig mer? Läs: 5 frukostar som ger näring till hjärnan

Håll din hud ung

Sockerkonsumtion aktiverar en process som orsakar skada på elasticiteten och kollagenet i huden. Att skära ner på sockret hjälper dig därför att vårda din hud och förhindra ålderstecken i förtid.