5 frukostar som ger näring till hjärnan

Om du inkluderar ett ägg i din frukost kommer du att förse din kropp med proteiner som ger näring åt hjärnan samt håller dig mätt längre.
Ägg

Vi har hört det sägas miljontals gånger: Frukosten är den viktigaste måltiden på hela dagen. Och det är helt sant. Tack vare det faktum att frukosten ökar ämnesomsättningen brukar människor som äter frukost i regel ha sundare kroppar. Visste du att frukosten också kan ge näring till hjärnan?

Naturligtvis talar vi här om en balanserad frukost och inte en tallrik av sötade flingor eller onödiga kalorier. Om du äter en balanserad frukost kommer du att känna dig piggare, öka din energi samt främja din mentala skärpa under hela dagen. Nyckeln är en hälsosam frukost rik på proteiner och fullkornsprodukter. Så låt oss ta en titt på några av de bästa livsmedlen att börja dagen med. Här är fem kompletta frukostar som ger god näring till hjärnan.

1. Havregrynsgröt

Medan vi sover fastar vi. Det engelska ordet för frukost -”breakfast” – kommer från det faktum att vi bryter fastan när vi äter frukost. När du vaknar behöver din hjärna en leverans av färskt socker eller glukos från blodet. Trots det faktum att en söt frukost snabbt ökar denna sockernivå leder det också till ett glukosfall ett par timmar senare.

Fullkornshavregryn (liksom all annan fullkornsmat) absorberas långsamt av kroppen. Istället för en plötslig stegring av blodsockernivån erhålls en långsam och stadig ökning av blodsockret.

Studier har visat att barn som äter havregrynsgröt till frukost lyckas 20% bättre på prov jämfört med barn som äter sockrade flingor. Detta stöder teorin att blodsockret påverkar minne och koncentration.

2. Ägg

ÄggÄgg är ett traditionellt frukostval och även det bästa valet. De är rika på protein som ger kroppen en mättnadskänsla som varar längre. De hjälper dig inte bara att hålla vikten, utan bidrar också till att upprätthålla blodsocker och mental klarhet.

Äggvitan runt gulan innehåller den renaste formen av protein. Detta högkvalitativa protein från ägg hjälper kroppen att lättare absorbera det. Och som om detta inte vore nog är ägg också laddade med vitaminer och mineraler som är nödvändiga för att hålla din kropp och själ i balans.

3. Jordnötssmör på fullkornstoast

Denna frukost är inte bara läcker, den ger dig också en stor portion energi. Jordnötssmör innehåller protein som får dig att känna dig mättare redan efter mindre mängder. Fullkornstoasten ger dig de bästa kornen för att hålla blodsockernivån balanserad under resten av morgonen.

Om du toppar med några bananskivor får du ännu fler nyttiga vitaminer som kommer att bidra till att hålla din hjärna syresatt och dina stressnivåer i schack.

4. Grekisk yoghurt

Yoghurt och bärAtt äta yoghurt till frukost är inte något nytt, men just grekisk yoghurt har blivit alltmer populärt på senare tid. Denna typ av yoghurt har inte bara dubbelt så mycket protein som vanlig yoghurt, utan den är också matigare och krämigare än traditionell yoghurt. Proteinet gör att du känner dig mättare under hela dagen.

Dessutom har grekisk yoghurt ett lågt kolhydratinnehåll. Kolhydrater som finns i munkar eller andra söta bröd leder till blodsockerfall mot slutet av dagen. Dessa fall orsakar en sorts mental oskärpa. Tillsätt lite frukt eller mandlar till grekisk yoghurt för att inkludera hälsosamma fetter i din kost, mer energi och en rad andra fördelar.

5. Middagsmat till frukost

Varför inte vända på steken och äta middagsmat till frukost? Det finns verkligen inte några regler som förbjuder detta. Om du är trött på att äta samma mat varje morgon kan du bryta monotonin genom att äta middagsmat till frukost.

Naturligtvis talar vi inte om fryst pizza eller uttjatade kycklingvingar. Överväg en bakad potatis med pulveriserad grekisk yoghurt och gräslök eller en rejäl grönsakssoppa med fullkorn och krutonger. Kreativiteten har inga gränser och du kan skapa ett oändligt antal näringsrika måltider som hjälper dig att må bättre under dagen.