Kolesterolsänkande egenskaper hos mandlar

juli 5, 2015

Vill du hålla ditt kolesterol på en sund nivå? I så fall kan det vara en god idé att börja äta mandlar. Studier har visat att en hälsosam kost som innehåller detta livsmedel märkbart sänker LDL-nivåer.

Att äta dem kan även skydda dig från diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer samt viktökning och fetma. Fortsätt läs och lär dig om mandlars egenskaper för att minska kolesterol.

Studier av mandlarnas kolesterolsänkande egenskaper

Flera studier har analyserat mandlars egenskaper för att minska kolesterol och resultaten verkar lovande. Dessa studier har utförts på ett brett spektrum av individer, inklusive personer som har höga kolesterolvärden, normala kolesterolnivåer, diabetes och fetma.

Dessa studier har i allmänhet rapporterat upp till 10% minskning av det onda kolesterolet (LDL) hos deltagare som åt mandlar jämfört med de som inte gjorde det. Denna minskning sker utan att riskera nivåerna av det goda kolesterolet (även känt som HDL). Dessa resultat visar att allt du behöver göra är att äta mandlar utan att göra några andra kostförändringar. Men att samtidigt dra ner på intaget av animaliska fetter samt livsmedel rika på kolesterol kommer definitivt att bidra till att minska LDL-kolesterolet mycket mer.

Så… Hur många mandlar behöver jag äta?

För att minska LDL-kolesterol med 10% bör du försöka att äta ca 73 gram mandel om dagen. Det är ungefär 12 ml, vilket motsvarar cirka 400 kalorier. En studie av dos-responserna visade en minskning med 5% av LDL-kolesterolet vid 6 ml mandlar och en minskning med 10% vid 12 ml. Hittills har inga studier gjorts av effekterna av att äta 25 ml per dag, men eftersom mandel innehåller en hel del kalorier är detta inte rekommenderat.

Kolesterolminskande egenskaper hos mandlar

Enligt Mayo Clinic är mandlar en av de fem bästa kolesterolsänkande livsmedlen. Mandlar är rika på enkelomättade fetter som är hälsofrämjande. De är även rika på vitamin E, som är en utmärkt källa för antioxidanter. Antioxidanter hjälper till att motverka fria radikaler och har även visat sig bidra till att minska hjärtsjukdomar. De är dessutom rika på magnesium, vilket bidrar till att förbättra blodflödet.

Överväganden

Trots det faktum att mandlar anses innehålla bra fettyper – fleromättade och enkelomättade – innehåller de liksom andra livsmedel med mycket fett också många kalorier, vilket kan leda till viktökning. Enligt Mayo Clinic kommer ett måttligt intag av mandlar (6 ml eller 12 ml om dagen som tidigare indikerats) verkligen att ge stora hälsofördelar.

Om du skulle ersätta alla dessa små mellanmål som innehåller ont kolesterol, såsom pommes frites och salta kex, med mandel eller annan torkad frukt skulle du få en mycket hälsosammare kost.

  • Tan, S. Y., & Mattes, R. D. (2013). Appetitive, dietary and health effects of almonds consumed with meals or as snacks: A randomized, controlled trial. European Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1038/ejcn.2013.184
  • Jenkins, D. J. A., Kendall, C. W. C., Marchie, A., Parker, T. L., Connelly, P. W., Qian, W., … Spiller, G. A. (2002). Dose response of almonds on coronary heart disease risk factors: Blood lipids, oxidized low-density lipoproteins, lipoprotein(a), homocysteine, and pulmonary nitric oxide: A randomized, controlled, crossover trial. Circulation. https://doi.org/10.1161/01.CIR.0000028421.91733.20
  • Mandalari, G., Faulks, R. M., Rich, G. T., Lo Turco, V., Picout, D. R., Lo Curto, R. B., … Wickham, M. S. J. (2008). Release of protein, lipid, and vitamin E from almond seeds during digestion. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf073393v