6 sanningar om konsumtion av salt

20 september, 2020
Vi äter mycket mer salt än det rekommenderade dagliga intaget. Och vi vet att för mycket saltkonsumtion kan orsaka hälsoproblem. Men att äta för lite kan också vara skadligt. Vad vet du egentligen om salt?

Salt eller natriumklorid är ett sammansatt mineral som normalt används som krydda, men i flera år har experter varnat för farorna med en allt för hög konsumtion. Att få i sig stora mängder salt under långa perioder kan nämligen leda till hälsoproblem. Men stämmer det som sägs om salt?

Nedan diskuterar vi de viktigaste sakerna som sker när man konsumerar för mycket salt.

1. Hög konsumtion av salt kan orsaka högt blodtryck

En man med sin läkare
Vetenskapliga studier visar att det finns en direkt koppling mellan att konsumera för mycket salt och en ökad risk för högt blodtryck.

Många studier tyder på att salt är en av huvudorsakerna till högt blodtryck. Att ha kroniskt högt blodtryck är också känt som arteriell hypertoni. Detta ökar i sin tur risken för stroke och hjärtsjukdomar som är en av de främsta dödsorsakerna i världen.

Vissa tester utförda i länder som Storbritannien, Japan och Finland visade att en minskning av saltintaget dagligen ledde till en minskning av högt blodtryck och dödlighet från stroke. Forskarna påpekade dock att detta också kunde ha varit på grund av andra, hälsosamma vanor.

Du kanske också vill läsa denna artikel: 10 fördelar med rosa Himalayasalt

2. Hög konsumtion av salt kan öka risken för magcancer

Magcancer är fortfarande en av de ledande typerna av cancer. På så vis har förekomsten av vissa geografiska variationer fått forskare att tro att det kan finnas kopplingar mellan denna typ av cancer och matvanor. Dessa matvanor inkluderar regelbunden konsumtion av rökt mat, livsmedel som är konserverade i salt och livsmedel som är rika på nitrit.

Vissa epidemiologiska studier har även analyserat sambandet mellan överdriven konsumtion av salt och magcancer. Till exempel visade en analys att det finns en stark negativ koppling mellan totalt saltintag, saltrika livsmedel och risken för magcancer hos den allmänna befolkningen.

Viss forskning har visat en särskild koppling till konsumtionen av konserverat kött, fisk och grönsaker i saltlake. Därför visar kliniska och epidemiologiska resultat att en minskning av saltintaget kan leda till en minskning av magcancer.

3. Njurpatienter bör hålla nere saltintaget i kosten

Människor med kroniska njursjukdomar bör undvika att konsumera salt. Njursjukdomar är nämligen kopplade till hjärtsjukdomar och njurfel. Med tanke på att en av njurarnas roller är natriumbalansen är det viktigt för dessa patienter att moderera sitt saltintag. Till exempel har vetenskapliga studier visat att man kan uppnå förbättringar av högt blodtryck och natriumutsöndring redan efter 24 timmar. Risken för svullnad minskar också, men några långsiktiga effekter av saltreduktion (såsom en minskning av dödligheten eller njursvikt) har dessa studier inte kunnat fastslå.

4. Vi äter för mycket salt

ett saltkar
De flesta människor konsumerar mer än den rekommenderade konsumtionen. För det mesta har vi ingen aning om saltinnehållet i de produkter vi konsumerar regelbundet.

Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar ett intag på cirka 5 g salt per dag. Problemet idag är att en genomsnittlig människas saltintag väsentligt överstiger rekommendationerna för alla nuvarande riktlinjer, både för vuxna och barn. I vissa länder intas i genomsnitt 8 till 12 gram salt dagligen.

5. Var försiktig med salt som inte är kontrollerat

Majoriteten av det salt vi konsumerar kommer i allmänhet inte från maten vi tillagar. Denna representerar bara cirka 20 till 25% av vårt saltintag. Salt som finns i maten vi köper kommer i mycket högre nivåer.

Det mesta kommer från:

  • Färdiga soppor och buljonger
  • Bröd, kex och frukostflingor
  • Korv och annat bearbetat kött
  • Chips och snacks och saltade nötter

Därför är det bästa sättet som vi kan minska salt i vår kost på genom att välja färska livsmedel där det är möjligt, och särskilt äta:

  • Frukt och grönsaker
  • Ägg
  • Baljväxter
  • Torkad frukt
  • Spannmål
  • Fisk
  • Färskt magert kött

Du kanske också vill läsa: 8 kryddor du kan använda som substitut för salt

6. För lite salt är också farligt

Vi behöver inte eliminera salt helt eller minska vår konsumtion till det allra minsta. Salt är nämligen nödvändigt. Tack vare natrium kan våra kroppar bibehålla god vätskebalans, transportera syre och näringsämnen samt bidra till nervstimulering.

Att konsumera för lite salt kan också skapa hälsoproblem. Paradoxalt nog orsakar både högt och lågt saltintag risken för högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar.

Genom denna artikel har vi lärt oss en del om salt och vi vet att vi behöver salt i kosten. Kontakta gärna en läkare om du har fler frågor.

  • Braam B. et al. Understanding the two faces of low-salt intake. Current Hypertension Reports. Junio 2017.
  • D’Elia L. et al. Dietary salt intake and risk of gastric cancer. Cancer treatment and research. 2014. 159:83-95.
  • McMahon EJ. et al. Ingesta de sal dietética modificada para pacientes con nefropatías crónicas. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2015. (2), art n. CD010070.
  • Ritz E., Mehls O. Salt restriciton in kidney disease – a missed therapeutic opportunity? Pediatric Nephrology . 2009. 24 (1): 9-17.
  • Xiao Qin W. et al. Review of salt consumption and stomach cancer risk: Epidemiological and biological evidence. World Jornal of Gastroenterology. Mayo 2009. 15(18):2204-2213.