5 utmärkta frukost livsmedel

Missa inte den här artikeln om 5 utmärkta frukost livsmedel som är både nyttiga och goda, samt ger dig all energi du behöver för att klara av dagen. Du kommer att märka skillnaden om du prövar dem i några dagar!

Det sägs att frukosten är dagens viktigaste mål: hela vår dag och vår energi under dagen är beroende av frukosten. Men många hoppar över frukosten, eller äter en onyttig frukost, som inte ger dem någon energi.

I den här artikeln kommer vi att diskutera 5 ingredienser som är viktiga för din kropp och hälsa. Du kommer att märka skillnaden efter bara några dagar, om du ändrar dina frukostvanor. Så börja äta dessa utmärkta frukost livsmedel redan idag!

Fullkorns spannmål

Vi behöver näringsämnen som ger oss tillräckligt med energi för hela dagen, för både fysisk och mental styrka. Ett livsmedel som kan ge oss det är fullkornsvete; det har vitaminer, mineraler och fibrer. Oftast tänker vi inte på frukost flingor som en väsentlig näringskälla, eftersom de vi hittar i affären är fulla av socker och konserveringsmedel. Men vi kan välja nyttiga spannmål som passar en hälsosam kost, som de här:

  • Havregryn: ger energi samtidigt som de hjälper nervsystemet. De är rika på fiber och bra för matsmältningen. Du kan antingen äta dina havregryn råa eller blandade med mjölk och honung.
  • Brunt fullkornsris: oftast äter vi ris till lunch eller middag, men det fungerar också som frukost. Blanda med mjölk, eller gör en dryck med frukost-2

    Frukt

    Frukt är en utmärkt frukost som ger din kropp gott om energi. Du kan äta den som den är, som juice, sylt eller torkad. Här är några exempel:

    • frukost-3

      Nötter

      Nötter innehåller nyttiga fetter, som är bra för kroppen. De ger också energi och fibrer. Ät dem gärna råa eller rostade, men undvik de som är saltade eller rostade i olja, eftersom de har mindre näring. De bästa nötterna är:

      • Valnötter
      • Mandlar
      • Jordnötter
      • Pistaschnötter
      • Hasselnötter
      • Pinjenötter

      Mejeriprodukter och proteiner

      Det är vanligt att äta mejeriprodukter till frukost, till exempel:

      • Naturell yoghurt
      • Ost
      • Keso

      Mejeriprodukter ger oss många nödvändiga näringsämnen, men vi kan också ersätta dem med andra proteinrika livsmedel; till exempel ägg.

      frukost-4

      Naturliga sötningsmedel

      Försök att undvika vitt socker, om du vill söta din frukost. Vitt socker stjäl vår energi och även mineraler. Ersätt sockret med ett av dessa naturliga sötningsmedel: