3 hälsosamma frukostar som du kommer att älska

Även om alla vet detta, är det många som ändå inte gör det: frukost är en av de viktigaste måltiderna på dagen och du får aldrig glömma att äta frukost. Men du bör göra en liten ansträngning även om brådska och alla dina måsten hindrar dig från att sitta ner och äta nyttigt i lugn och ro. Vad sägs om att du börjar med dessa enkla hälsosamma frukostar idag?

Frukosten bör ge dig ca 25% av den energi du behöver för dagen. Det är viktigt att du äter rätt näringsämnen för att kompensera för att du inte har ätit någonting på hela natten. Ett sunt, varierat och balanserat innehåll i din måltid på morgonen hjälper dig att lämna huset med mer energi och bättre humör. Du kan också rätta till idén att det är bra att fasta för att gå ner i vikt. Tvärtom, leder det ofta till att du får lust att kompensera för bristen på mat med att hetsäta, och det är inte hälsosamt alls. Låt oss ta en titt på några enkla recept på hälsosamma frukostar som kan göra frukosten till ett av de bästa ögonblicken under dagen!

En skål med flingor och bär

yoghurt

Hur du går till väga

  • Använd en skål eller stor kopp. Lägg i en handfull ”snabb” havregryn. Lägg sedan till en halv kopp sojamjölk eller vatten, så mycket som du vill.
  • Lägg sedan till bären: tranbär, jordgubbar, hallon … Om du inte kan hitta dem eller om de är för dyra, kan du lägga till plommon eller äpple.
  • Nu lägger du till nötterna. Till exempel, tio russin och två krossade valnötter.
  • Ät lite i taget och tugga väl.

Fördelar

Du kommer att få i dig en bra mängd fibrer och antioxidanter med denna typ av frukost. Frukt är ett riktigt makronäringsämne, så nyttig som den är välsmakande: havregryn ger dig kolhydrater. När det gäller nötter, kommer de att ge dig utmärkta antioxidanter som fenoler och resveratrol.

Fullkornssmörgås med kalkon och avokado

smörgås

 Hur du går till väga

  • En annan hälsosam och varierad frukost. En kalkon smörgås och ett glas naturlig apelsinjuice.
  • Gör alltid smörgåsarna med fullkornsbröd. Fyll brödet med en skiva kokt skinka eller kalkon (båda har lite fett), en tesked olivolja och några bitar avokado. Vi kan försäkra dig om att blandningen är utsökt. Du kan också använda kyckling, om du föredrar.
  • Glöm inte att göra apelsinjuice till frukosten.

Fördelar

Denna smörgås på fullkorn kommer att hålla dig mätt längre. Den har vitaminer, mineraler och proteiner. Avokado har också ett högt innehåll av E-vitamin, vilket är bra för att sänka kolesterolet och hjälper dig att bättre absorbera alla näringsämnen i frukosten, inklusive de utmärkta antioxidanterna i apelsinjuicen. Det är en mycket nyttigt alternativ.

Fruktsallad, rostat bröd med honung, och vitt te

frukt-sallad

Hur du går till väga

  • Det kan verka mycket vid första anblicken, men det är det inte. Du kommer att få i dig en bra mängd antioxidanter och vitaminer med denna typ av frukost. Ta en skål som inte är alltför stor att lägga fruktbitarna i.
  • En liten kiwi, ett äpple, fem druvor och två jordgubbar skulle definitivt vara perfekt för denna frukost. Som ni kan se, är nyckeln variation och att dra nytta av fördelarna med dessa nyttiga frukter.
  • Rosta brödet därefter. Det bör vara fullkorn. Bred en eller två teskedar av honung på den.
  • Gör en kopp vitt te. Denna typ av te är till och med nyttigare än grönt te, det är därför vi rekommenderar det. Du hittar den i hälsokost butiker. Det är mycket hälsosamt och kommer att vara till stor nytta för din hälsa. Kom ihåg att efter att ha kokat teet, bör det bara dra i 5 minuter.

Fördelar

  • Ett mycket bra alternativ för din frukost. Du kommer att njuta av sund frukt, de som har de mest antioxidanter, och kommer att ta hand om din hälsa. Honung är både antiseptisk, helande och stärker immunförsvaret. För bra för att låta bli. Vitt te är en fantastisk bundsförvant för att skydda dig från fria radikaler och som vi nämnde tidigare, är det ännu nyttigare än grönt te.

Bilder med tack till Neus.